مقایسهٔ چهار میکروباس کانسپت فولکس‌واگن

مقایسهٔ چهار میکروباس کانسپت فولکس‌واگن

در طول سال‌ها، فولکس‌واگن کانسپت‌هایی را با الهام از ون تایپ 2 (که با نام‌های میکروباس، کُمبی و ترنسپورتر هم شناخته می‌شود) خود معرفی کرده است. کانسپت ID Buzz آخرین تلاش این شرکت در این زمینه است که هفتهٔ گذشته در نمایشگاه دیترویت رونمایی شد. هرچند کانسپت‌های قبلی هیچ‌گاه به تولید نرسیدند اما برای ID Buzz فرصت خوبی وجود دارد که نهایتاً رنگ تولید را ببیند چراکه گفته می‌شود که قرار است نسخهٔ تولیدی این ون کانسپت تا سال 2020 بر اساس پلت‌فرم تمام الکتریکی MEB فولکس‌واگن ساخته شود. بااین‌حال تصمیم داریم در ادامه چهار کانسپت میکروباس فولکس‌واگن را با یکدیگر مقایسه کنیم.

میکروباس کانسپت

volkswagen-microbus_concep

در نمایشگاه دیترویت 2001 فولکس‌واگن برای نخستین بار کانسپتی را با الهام از ون تایپ 2 معرفی کرد. این ون به‌شدت بروز شده و مربوط به آینده بود. اما کانسپت میکروباس تنها در ظاهر به ون کلاسیک تایپ 2 شباهت داشت چراکه برخلاف نمونۀ قدیمی، از یک پیشرانهٔ 3.2 لیتری V6 استفاده می‌کرد که در قسمت جلوی آن نصب شده بود. علاوه بر این، این کانسپت دارای دو درِ کشویی بود و صندلی‌های ردیف دوم آن‌‌هم قابلیت چرخش به جهات مختلف را داشتند.

volkswagen-microbus_concept2

volkswagen-microbus_concep3

volkswagen-microbus_concept

بولی کانسپت

volkswagen-bulli_concept-1

تفسیر بعدی فولکس‌واگن از یک ون تایپ 2 مدرن، 10 سال بعد از کانسپت میکروباس یعنی در نمایشگاه ژنو 2011 معرفی شد. این کانسپت که بولی نام داشت هرچند با الهام از ون کلاسیک تایپ 2 طراحی شده بود اما با کاپوت کوتاه خود بیشتر به مینی‌ون‌ها شباهت داشت. در زیر این کاپوت نیز یک موتور الکتریکی با 114 اسب بخار قدرت قرار گرفته بود که چرخ‌های جلو را به حرکت درمی‌آورد. بولی نخستین کانسپت ازاین‌دست بود که بجای استفاده از موتورهای بنزینی یا دیزل، برای استفاده از موتور الکتریکی طراحی شده بود.

volkswagen-bulli_concept-2011-1024-09

volkswagen-bulli_concept-2011-1024-0b

volkswagen-bulli_concept-2

Budd-e کانسپت

volkswagen-budd-e_concept

این کانسپت در نمایشگاه CES سال گذشته رونمایی شد و اولین کانسپتی از فولکس‌واگن بود که روی پلت‌فرم تمام الکتریکی MEB این خودروساز ساخته شده بود. کانسپت Budd-e مجهز به دو موتور الکتریکی بود که هر یک در محورهای جلو و عقب آن نصب شده بودند. علاوه بر این، یک پکیج باطری بزرگ 100 کیلووات ساعتی نیز در آن بکار رفته بود که بُردی بیش از 320 کیلومتر را برای Budd-e فراهم می‌کرد. همچنین این کانسپت به فناوری‌هایی برای نمایشگاه CES مجهز شده بود که ازجملهٔ آن‌ها می‌توان به یک نمایشگر بزرگ 12.3 اینچی منحنی اشاره کرد. هرچند فولکس‌واگن می‌گوید کانسپت Budd-e با الهام از میکروباس قدیمی طراحی شده است اما در بین این کانسپت‌ها کمترین شباهت را به تایپ 2 کلاسیک دارد.

volkswagen-budd-e_concept-2016-1024-0b

volkswagen-budd-e_concept-2016-1024-0d

volkswagen-budd-e_concept-2016-1024-07

ID Buzz کانسپت

volkswagen-id_buzz_concept-2017-1024-02

کانسپت ID Buzz که جدیدترین نمونهٔ این مطلب است با قسمت جلویی مسطح، بدنهٔ دورنگ و منافذ هوای درون ستون D، در ظاهر بیشترین تقلید را از تایپ 2 داشته و ترکیبی شیک از طراحی کلاسیک و مدرن را ارائه کرده است. همچنین Buzz مانند تایپ 2 دیفرانسیل عقب است (هرچند امکان ارائۀ نسخهٔ چهارچرخ محرک آن‌هم وجود دارد). با توجه به برنامهٔ فولکس‌واگن برای ساخت خودروهای الکتریکی بر روی پلت‌فرم MEB، تولید انبوه کانسپت ID Buzz به نظر ساده می‌رسد.

volkswagen-id_buzz_concept-2017-1024-15

volkswagen-id_buzz_concept-2017-1024-17

volkswagen-id_buzz_concept-2017-1024-0b

تایپ 2 اصلی

volkswagen-transporter-1964

فولکس‌واگن تابه‌حال چندین بار سعی در بازگرداندن ون نمادین خود داشته است و احتمالاً این بار این کار را انجام خواهد داد؛ اما بد نیست نگاه کوتاهی داشته باشیم به نسخهٔ اولیه و اصلی این ون کلاسیک. نسل نخست فولکس‌واگن تایپ 2 که در حال حاضر با نام T1 شناخته می‌شود در سال 1950 به بازار آمد و تولیدش تا سال 1967 در اروپا ادامه داشت. سپس در همین سال نسل دوم یا T2 معرفی شد که در آن شیشهٔ جلوی دوتکه و برخی دیگر از ویژگی‌های طراحی کلاسیک حذف شده بود. تولید این ون در سال 1979 در اروپا به پایان رسید اما در برخی بازارها خصوصاً در آمریکای لاتین به یک نماد تبدیل شد و تولیدش تا سال 2013 ادامه داشت.

volkswagen_t1_deluxe_2

volkswagen_t1_deluxe_3

volkswagen_t1_deluxe_micro_

منبع: MotorTrend

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *