مزدا 5-MX فوق سبک (super light) مفهومی را بايد جوابی درست و شفاف به صنعت عظيم خودرو سازی دانست كه حداقل طی سالهاي اخير همواره به دنبال استفاده بهينه از انرژی، رعايت كامل مسائل زيست محيطی و ارتقاي سطح ايمنی محصولاتش در كنار ديناميک خوب و لذت يک رانندگی هيجان انگيز بوده است . . .
همان طور كه از نحوه نامگذاری اين خودرو مشخص است، مزدا هسته اصلی تکنولوژی خود را بر روی كاهش وزن متمركز كرده تا همچنان رابطه سنتی و ناگسستنی وزن كمتر و مزدا 5-MX)مياتا( دست نخورده باقی بماند!
سال 2009 میلادی و همزمان با بیستمین سالگرد تولید اولین مدل5-MX رودستر که پایه و اساس فلسفه طراحی جدید مزدا موسوم به Zoom-Zoom شناخته میشود؛ تیم طراحی این شرکت ژاپنی دلیل کافی برای ساخت خودروی مفهومی مذکور را به دست آوردند.
مرکز اروپایی تحقیق و توسعه مزدا درOberursel به عنوان مسوول این پروژه، براساس مدل موفق میاتا رودستر و با هدف ارتقاي آن به سطوح بسیار بالاتر دست به طراحی و ساخت مزدا 5-MX فوق سبک مفهومی زده که لذتیک سواری ناب و خشن را در یک رودستر دو نفره برای همه مشتاقان خود به ارمغان میآورد.
نتیجه تلاش این گروه، رودستر مفهومی است که با دارا بودن یک طراحی هیجان انگیز و استفاده از سازهای بسیار سبک وزن، اصول اولیه یک رانندگی اسپرت و هیجان انگیز را در کنار تكنولوژیهای مدرن ایمنی فراهم میکند تا در دنیای کامال دیجیتالی امروز ارتباطی مستقیم و موثر بین راننده و خودرو به وجود آید. با درنظر گرفتن مواردی که گفته شد، این خودروی مفهومی را در حقیقت میتوان نمایندهای لایق برای برند معتبر مزدا دانست.
*********** طراحی خارجی ***********
پیتر بیرت ویسل، طراح ارشد بخش اروپایی مزدا از جمله افرادی بوده که همواره آرزوی ساخت مزدا 5-MX را با چنین طرح رادیكالی در سر میپرورانده که هم اکنون رویای او به حقیقت تبدیل شده است. به گفته وی امروزه کاهش وزن به یكی از فاکتورهای بسیار مهم در صنعت خودروسازی تبدیل شده که نمونه واقعی این موضوع را میتوان در 5-MX مفهومی مشاهده کرد.
در مدل های تولیدی مزدا 5-MX همواره به ارتباط میان راننده و سرنشین کناری، دینامیک رانندگی و احساس راندن در فضایی باز توجه خاصی میشود. هدف از ایجاد میاتا مفهومی در واقع گسترش بیش از پیش این موارد بوده است. حذف شیشه جلو، آیینههای جانبی، سقف جمع شونده و فریمهای آن باعث شده تا طراحان به هدفهای مهمی در مسیر خود دست پیدا
کنند.
مزدا 5-MX مفهومی به تمام دوستداران رانندگی این اجازه را می دهد تا به دور از محدودیتهای موجود محیط پیرامون خود را مشاهده و لمس کنند؛ این موضوع تنها مربوط به برخورد مولكول های هوا به سطح پوست حین رانندگی نمی شود! بلكه راننده و کمک وی میتوانند صداها، تغییر دما و حتی بوهای مختلف محیط اطراف را نیز احساس کنند!
طراحان مزدا رولبارهای مخصوصی را برای این خودرو طراحی کردهاند که نه تنها باعث تقویت حالت بصری و ایجاد نمای اسپرت تري می شوند بلكه تاثیر مستقیمی نیز بر رویوضعیت آیرودینامیكی بدنه دارند ضمن اینکه به خودی خود اهمیت این بخش را حتی در مدل های مفهومی متذکر می شوند.
از جمله مزایایی دیگر این رولبارها می توان به کاهش آشفتگی هوا در اطراف کلاه ایمنی سرنشینان (که موظفند همانند راکبان موتوسیكلت ها برای حرکت از آن استفاده کنند) اشاره کرد.
در مزدا 5-MX مفهومی خبری از تجهیزات غیر ضروری راحتي نیست و تنها از ادوات مورد نیاز برای یک رانندگی اسپرت استفاده شده است. به طور مثال می توان حذف برف پاك کن ها (که باحذف شیشه جلو عمال نیازی به آن ها نیست) و حذف دستگیره درها و آیینه های جانبی را نام برد که با توجه به عدم حضور سقف دیگر نیازی نیز به آن ها احساس نمی شود!
درعوض یک آیینه عریض از جنس آلومینیوم که درست در مرکز کنسول نصب شده زاویه دیدی وسیعی را از فضای پشت خودرو در اختیار راننده قرار میدهد. چراغ های جلو و عقب با مدل تولید انبوه مشابه است و تنها استفاده از لامپ های LED اضافه در چراغهای جلو و چراغهای ترمز نصب شده در پشت رولبارها جلب توجه میکند.
به جهت حذف شیشه جلو، کاپوت تماما آلومینیومی این خودرو باید تا داخل کابین پیشروی میکرد؛ دراین قسمت نیز صفحه بالایی داشبورد (یا بقولی همان ادامه کاپوت) از فیبرکربن ساخته شده تا هرچه بیشتر در کاهش وزن کلی خودرو موثر باشد. همین سبک خاص طراحی باعث شده تا همانند مدل مفهومی مرسدس استرلینگ موس، بخش جلویی خودرو بسیار کشیده به نظر آید به طوریکه این طور تصور میشود سرنشینان بر روی اکسل عقب قرار گرفتهاند. در واقع مزدا 5-X مفهومی را به نوعی می توان ترجمه خودروهای مسابقه ای کالسیک به شكلی مدرن و امروزی دانست.
*********** طراحی داخلی ***********
رد پایه طراحی ناب بدنه 5-MX مفهومی را به وضوح میتوان در داخل کابین آن نیز مشاهده کرد که البته بیشتر با هدف کاهش وزن شكل گرفته است. راننده و سرنشین کناری، هر دو به وسیله صندلی های اسپرت بسیار سبک وزن از جنس فیبرکربن احاطه شده اند که دارای پوشش چرمی همرنگ با جادستی ها، فرمان، اهرم تعویض دنده سبک وزن و ترمزدستی هستند.همچنین کمربندهای اسپرت با چهار نقطه اتصال وظیفه چسباندن دو سرنشین این خودرو را به صندلی هایشان برعهده دارند!
همان طور که قبلا اشاره شد، به جهت حذف شیشه جلو احتیاج به کشیدگی بیش از حد کاپوت به داخل کابین بوده است که همین مساله به همراه استفاده از پوشش فیبرکربن براقبرای آن، باعث کوچکتر به نظر آمدن داشبورد در مقایسه با مدل های تولید انبوه شده است.
همانند خودروهای مسابقه ای اصیل، مزدا5-MX مفهومی نیز از دکمه استارت پیشرانه به همراه دو کلید اضطراری برای قطع سوخت و الكتریسیته در کنسول مرکزی خود بهره میبرد. از نكات جالب توجه در داخل کابین باید به حذف سیستم تهویه مطبوع اشاره کرد که در واقع با توجه به فرم بدون سقف خودرو دیگر نیازی به آن ها نیست.
مشخصات فنی
نوع بدنه: مونو کوك رودستر
ظرفیت حمل سرنشین: دو نفر
طول: 4020 میلی متر
عرض: 1720 میلی متر
ارتفاع: 1110 میلی متر
فاصله بین دو محور: 2330 میلی متر
فاصله تا زمین: 106 میلی متر
پیشرانه: MZR به حجم 1.8 لیتر
حداکثر قدرت: 126 اسب بخار
حداکثر گشتاور: 167 نیوتن متر
جعبه دنده: پنج سرعته دستی
سیستم تعلیق: در جلو جناغی دوگانه و در عقب چند اتصالی
ابعاد تایرها: R17 45/205
شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 8.9 ثانیه
وزن خالص:995 کیلوگرم