امروزه حوادث رانندگی اجتنابناپذیرند. هرچند شاید شما هیچ تقصیری نداشته باشید اما ممکن است شخص دیگری با شما برخورد کند یا در شرایطی غیرقابلپیشبینی که راننده را نمیتوان سرزنش کرد، حوادث و تصادف اتفاق بیفتند؛ بنابراین زمانی که احتمال وقوع چنین حوادث ناگواری وجود دارد، شما میخواهید مطمئن باشید که در ایمنترین خودروی ممکن هستید. البته امروزه با تکنولوژیهای جدید و تجهیزات ایمنی فعال و غیرفعال فراوان، خودروها بسیار ایمنتر از قبل شدهاند اما درواقع هنوز هم خودروهای کاملاً خطرناکی در بازار وجود دارند و به همین دلیل ما هم برخی از بدترین و ناایمنترین خودروهای سال 2016 و 2017 در لیست زیر ارائه کردهایم.
استاندارهای ایمنی طی چند دههٔ گذشته، خصوصاً با ظهور تکنولوژیهای کمکراننده و سیستمهای رانندگی خودران، راهی بسیار طولانی را در مسیر پیشرفت پیمودهاند؛ اما گاهی اوقات حتی سیستم نظارت بر نقاط کور و یا ترمز خودکار هم نمیتوانند از برخورد خودروها جلوگیری کنند. بخش عمدهای از معیارهایی که ما برای تهیهٔ این لیست مدنظر قرار دادهایم از سازمانهای IIHS و NHTSA ایالاتمتحده گرفته شدهاند. هردوی این سازمانها بر روی خودروهای جدید تستهای تصادف انجام داده و ازلحاظ ایمنی، آنها را دستهبندی میکنند. IIHS از سیستم چهار امتیازی (شامل خوب، قابلقبول، لب مرز و ضعیف) استفاده میکند و NHSTA سیستم امتیازدهی ستارهای (پنج ستاره بهترین بوده و یک ستاره بدترین است) را مورداستفاده قرار میدهد.
میتسوبیشی میراژ
میتسوبیشی میراژ قطعاً نسبت به سال گذشته بهبود یافته است اما این خودروی کوچک ژاپنی هنوز هم ایمن نیست. میراژ هاچبک در آزمون تصادف جلو از IIHS پایینترین امتیاز ممکن یعنی ضعیف را کسب کرده است و نسخهٔ سدان آن هم در همین آزمون امتیاز لب مرز را دریافت نموده است. این در حالی است که میتسوبیشی میراژ در تصادفات از طرفین نیز امتیازی بالاتر از قابلقبول کسب نکرده است. سازمان NHTSA هم فقط نسخهٔ هاچبک میراژ را آزمایش کرده و رتبهٔ کلی چهار ستاره را به آن اعطا کرده است.
میتسوبیشی i-MiEV
از شانس بد میتسوبیشی، این سهگانه الماس ژاپنی رتبهٔ دوم لیست ما را هم با مدل i-MiEV خود اشغال کرده است. هرچند شاید ایمنی نهچندان بالا برای یک هاچبک ارزانقیمت الکتریکی منطقی به نظر برسد اما این خودرو در آزمونهای تصادف NHTSA، در برخورد روبرو چهار ستاره و در برخورد جانبی تنها سه ستاره کسب کرده است که نشان از ایمنی ضعیف آن دارد. امتیاز کلی i-MiEV از سوی NHTSA هم چهار ستاره اعلام شده که مشابه سال گذشته است و نشان میدهد میتسوبیشی هیچ عجلهای برای بهبود ایمنی i-MiEV ندارد. IIHS هنوز امتیاز ایمنی این خودرو را اعلام نکرده است.
جیپ رانگلر
وقتی صحبت از پیمودن هر نوع مسیر ناهموار و صعبالعبوری به میان میآید، فوراً جیپ رانگلر به ذهن متبادر میشود. خودرویی که ریشههایش به خدمات نظامی در جنگ جهانی دوم بازمیگردد؛ اما چیزی که دراینبین مطرح میشود این است که جیپ درواقع هرگز تغییرات زیادی در طراحی رانگلر انجام نداده است که این یعنی رتبهبندی ایمنی آن با استانداردهای مدرن کاملاً پایین خواهد بود بهگونهای که NHTSA به جیپ رانگلر تنها سه ستارهٔ ایمنی اعطا کرده است. در همین حال IIHS در آزمونهای برخورد از روبرو با موانع متوسط و باریک به ترتیب رتبههای خوب و لب مرز را به رانگلر داده و در آزمون برخورد از طرفین نیز آنرا حائز رتبهٔ ضعیف دانسته است. البته نسخهٔ چهاردر رانگلر کمی وضعیت بهتری دارد بهنحویکه در آزمون برخورد از جلو با موانع متوسط و باریک امتیاز خوب را گرفته است اما همچنان در بخش جانبی رتبهای بهتر از قابلقبول کسب ننموده است.
کیا ریو
کیا ریو خودرویی بهشدت ناامن است چراکه میزان 149 کشته برای هر یکمیلیون دستگاه آن ثبت شده است. این آمار از تمام خودروهایی که توسط IIHS موردمطالعه قرار گرفته و گزارش آن سال گذشته منتشر شد، بالاتر است. همچنین هرچند ریو بهطور گستردهای طی یک دههٔ گذشته بهبود یافته است اما هنوز هم ایمن نیست بهطوریکه IIHS در آزمون برخورد از جلو به آن رتبهٔ لب مرز و در برخورد جانبی امتیاز قابلقبول را داده است. در همین حال NHTSA هم به ریو 2017 در برخورد از روبرو چهار ستاره داده است. امتیاز کلی ریو نیز از سوی این سازمان چهار ستاره اعلام شده است.
نیسان ورسا نوت
نیسان ورسا نوت هم از دیگر خودروهایی است که در مطالعهٔ IIHS تعداد مرگومیر بالایی را نسبت به هر یکمیلیون دستگاه به ثبت رسانده است اما نسخهٔ جدید 2017 آن برخلاف ظاهرش که تغییر چندانی نسبت به قبل نداشته است، در بخش ایمنی بهبود چشمگیری را تجربه کرده است. بااینحال ورسا نوت هنوز هم خودروی چندان ایمنی نیست بهنحویکه NHTSA به این خودرو در آزمون تصادف از جلو سه ستاره و در رتبهبندی کلی چهار ستاره داده است. IIHS هنوز امتیازات ایمنی ورسا نوت 2017 اعلام نکرده است.
منبع: TopSpeed