سام کاویانی: از قرار معلوم و بهاحتمالزیاد، چانگان ایدو XT توربو، از مهمانان آتی شرکت سایپاست. این خودرو چندی پیش در یکی از نمایشگاههای داخلی کشورمان رونمایی شد و برخی از سایتهای خبری نیز از بهای 60 الی 65 میلیون تومانی آن سخن راندهاند که بیشک در تناسب با میانگین دریافتی مردمان این دیار رقم بالا و هنگفتی است. امید میرود که از این میزان فراتر نرفته و ما دگرباره ارقام نجومی و عجیبوغریبی را شاهد نباشیم.
چانگان ایدو XT که در سرزمین مادری خود با پسوند ژیس هانگ (ZHISHANG) نیز خطاب میشود، یک هاچبک نسبتاً بزرگ در حد و اندازههای مزدا 3 و کیا سراتو هاچبک است. این خودرو برای نخستین بار، سال 2013 میلادی و در نمایشگاه شهر شانگهای چین رونمایی و در ماه آگوست همان سال نیز فروش آن آغاز گردید. چانگان ایدو XT بر مبنای پلتفرم C ساخت شرکت چانگان تکوین و توسعه یافته است؛ پلتفرمی که در مدل سدان ایدو نیز به کار میرود.
اگر جوانپسندی و جذابیت را معیاری برای گزینش یک خودروی زیبا بدانیم چانگان ایدو XT از این حیث نمره بالایی میگیرد. این خودرو که مخلوق استودیو طراحی چانگان در کشور ایتالیاست، بیشتر از طرحهای اروپایی الهام گرفته است تا بلکه آسیایی. در مدلی از ایدو XT که تصویرش بر وبسایت بینالمللی این شرکت نقش بسته است، ما جلوپنجرهای را میبینیم که در میانه آن یک نوار باریک کرومی جای گرفته است و در تلفیق با چراغهای باریک جلو کاراکتر ویژهای را برای آن خلق نموده است، کاراکتری که در کمتر خودروی چینی دیگری مشابه آن را شاهدیم. نیمرخ جذاب این خودرو، خطوط برجسته و برآمدهای را در دل خود جای داده است و خطوط شارپ و تیزی هم در ستون C آن به کار رفته است. همه این موارد در کنار هم نمایی اسپرت را برای این بخش از بدنه مهیا ساخته است.
طراحی بخش عقب این خودرو اگر نگوییم زیباترین، باید گفت در میان چینیها کمنظیر است و حتی به باور بنده از برخی از طرحهای ژاپنی و کرهای نیز جذابتر و پرشورتر است. در این بخش خط شانههای بسیار قوی را میبینیم که از نیمرخ این خودرو نشئت میگیرند و در اتصال با چراغهای عقب این خودرو نمایی جسورانهای را رقم میزنند. در طرفین سپرهای عقب نیز، دو مه شکن جای گرفتهاند و در پایین سپر هم دیفیوزری مشکی رنگ تعبیه شده است. در کل، چانگان ایدو XT را میتوان لااقل از حیث ظاهر، خودرویی سخت دلنواز و ایرانی پسند دانست.
شاکله داشبورد این خودرو عیناً همانند نسخه سدان ایدو است. از طرحی نسبتاً مدرن، بهروز و اسپرتی برخوردار است و کیفیت متریال به کار رفته در آن نیز، در حد مناسبی ارزیابی میشود. در میانه کنسول، یک صفحه نمایش لمسی جای گرفته و جزییات کرومی متعددی هم در گوشه و کنار این کابین به کار رفته است. بالاتر از همه، کیفیت مونتاژ و پرداخت آن نیز بهمراتب بهتر از دیگر همقطاران وطنی آن است. این کابین از فضای جاداری هم بهره میبرد و چهار سرنشین بزرگسال در راحتی کامل و فراغ بال در آن جای میگیرند. از دیگر سو، با اینکه ایدو XT یک هاچبک است اما از صندوق عقب با سایزی نسبتاً مناسب سود میبرد، نکتهای که در کشور ما از اهمیت شایان توجهی برخوردار است.
مشخصات کلی چانگان ایدو XT (مونتاژ سایپا)
- نوع پیشرانه: H15TC TURBO BLUE CORE – DIRECT INJECTION
- حجم موتور: 1499 سیسی
- توان: 169 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه
- گشتاور: 230 نیوتنمتر در 1950 – 4500 دور در دقیقه
- مصرف سوخت ترکیبی: 7.3 لیتر در هر یکصد کیلومتر مسافت
- نوع گیربکس: 6 سرعته اتوماتیک (AISIN F21)
- سیستم فنربندی جلو: مستقل، مکفرسون استرات
- سیستم فنربندی عقب: غیرمستقل، محور پیچشی
- نوع کالیپرهای ترمز جلو: دیسکی خنک شونده
- نوع کالیپرهای ترمز عقب: دیسکی جامد
- نوع سیستم فرمان: الکتریکی حساس به سرعت (EPS)
- محور محرک: دیفرانسیل جلو
- طول/عرض/ارتفاع: 4425/1815/1485 میلیمتر
- فاصله بین دو محور: 2660 میلیمتر
- وزن خالص: 1380 کیلوگرم
- گنجایش محل بار: 390 لیتر (1400 لیتر با خوابانیدن صندلیهای عقب)
- حجم مخزن سوخت: 52 لیتر
- استاندارد آلایندگی: یورو 4
- قیمت در چین: 109,900 الی 119,900 یوآن (نسخه 1.5 لیتری توربو)
منابع:
CHINAAUTOWEB.COM
GLOBALCHANGAN.COM
CARNEWSCHINA.COM
و…