چند ماهیست که اخبار مختلفی از حضور دوباره محصولات نیسان در خیابان های ایران به گوش می رسید. سرانجام پس از تبلیغات فراوان، شرکت جهان نوین آریا خود را نماینده این برند ژاپنی در کشور معرفی کرده و در اولین گام اقدام به واردات کراس اوور سایز متوسطجوک نمود.
اين شرکت که حاصل سرمايهگذاری مشترک گروه سهيل بهوان از کشور عمان و گروه جهانگير آريا از ايران است، ظاهرا در گام بعدی به سراغ کراس اوور سایز متوسط نیسان رفته و اکس تریل (X Trail) را وارد کشور خواهد کرد. بر این اساس قصد داریم نگاهی کلی به مشخصات فنی و ویژگی های این خودرو داشته باشیم.
اکس تریل از سال 2000 به جمع محصولات نیسان پیوسته و از آن تاریخ تاکنون در سه نسل مختلف تولید شده است. تا قبل از معرفی نسل سوم، این خودرو در کلاس کراس اوورهای کامپکت طبقه بندی می شد؛ اما با تغییرات و افزایش ابعاد بدنه، اکنون وارد کلاس کراس اوورهای سایز متوسط شده است. نکته جالب توجه اینکه این اتومبیل در آمریکای شمالی با نام روگ (Rogue) شناخته می شود.
نسل سوم اکس تریل از سال 2013 و بر روی پلت فرم ماژولی گروه رنو-نیسان موسوم به CMF تولید می شود. از آنجایی که محصولات این گروه از پلتفرم های مشترک استفاده می کنند، نیسان اکس تریل و رنو کولئوس از لحاظ فنی بسیاربه یکدیگر نزدیک هستند.
طراحی ظاهری این کراس اوور ژاپنی را می توان ترکیبی از سایر محصولات نیسان مثل مورانو، جوک و پاترول توصیف کرد، با این تفاوت که نمای جلویی آن بسیار منطقی تر شده و خبری از چراغ های عجیب و غریب یا خطوط و زوایای تیز نیست.
المان های به کار رفته در نمای جانبی و جلویی اکس تریل در کل هماهنگ و زیبا هستند، اما در نمای عقب به دلیل طراحی خاص چراغ ها کمی سنت گرایی به سبک طراحان آسیای شرقیدیده می شود که البته شاید به مانند جوک بسیاری عاشق همین ویژگی شوند!
در داخل کابین شاهد هماهنگی کاملیبین قسمت های مختلف هستیم و همه چیز ساده و همراه با چاشنی زیبایی طراحی شده اند. برای مثال شکل جذاب فرمان و قرار گرفتن ورودی های سیستم تهویه مطبوع در بالاترین قسمت میانی داشبورد آن هم به صورت افقی در همان لحظه ورود به کابین جلب توجهمی کنند.
با در نظر گرفتن همه موارد در مجموع می توان گفت که اکس تریل از طراحی ظاهری و داخلی مشتری پسندی برخوردار است و چیزی از رقبای خود در این زمینه کم ندارد.
نیسان کراس اوور خود را با موتورهای 2 و 2.5 لیتری بنزینی و 1.6 لیتری دیزلی عرضه می کند؛ برای انتقال قدرت هم دو گیربکس 6 دنده دستی و خودکار و یک گیربکس CVT قابل انتخاب هستند.
با توجه به شرایط حاکم بر بازار خودروی کشور و رقبای موجود، بر اساس شواهد موجودنیسان اکس تریل با موتور 2.5 لیتری و گیربکس CVT ارائه خواهد شد. این موتور با حجم دقیق 2488 سی سی توانایی تولید 171 اسب بخار قدرت در 6000 دور در دقیقه را دارد.
در صورت ترکیب شدن این موتور با گیربکس CVT، اکس تریل در صد کیلومتر ترکیبی به 8.3 لیتر و در صد کیلومتر جاده ای به 6.6 لیتر سوخت نیاز خواهد داشت که با توجه به انتقال نیرو به هر چهار چرخ ارقام کاملا رضایت بخشی محسوب می شوند.
نیسان اکستریل برای رسیدن به سرعت صد کیلومتر از حالت سکون هم به 9.5 ثانیه زماننیاز دارد که این SUV خانوادگی را در زمره سریعترین های موجود در بازار قرار می دهد.
نیسان اکس تریل از لحاظ ایمنی وضعیت بسیار خوبی دارد و توانسته با کسب 5 ستاره، از تست های تصادف یوروانکپ کاملا سربلند بیرون بیاید.
خوشبختانه شرکت وارد کننده نیز در این زمینه پر قدرت عمل کرده و قرار است اکستریل را با فهرست کاملی از امکانات رفاهی و تجهیزات ایمنی به میدانبفرستد.
از جمله آپشن های ایمنی که اکس تریل از آنها سود می برد می توان به مواردی مثل 6 ایربگ (شامل کیسه هوای راننده و سرنشین، جانبی و پرده ای) سیستم هشدار دهنده خروج از خط و نقاط کور و سامانه های ABS، EBD و ESP اشاره کرد.
از سوی دیگر اکس تریل به کابینی بزرگ و زیبا و آپشنهای رفاهی نظیر سیستم تهویه هوای دوگانه اتوماتیک، سیستم ورود بدون کلید، سانروف پانورامیک، کروز کنترل و محدودکننده سرعت و همچنین صندلیهای تمام چرمی با قابلیت تنظیم برقی برای صندلیهای جلو مجهز شده که می تواند آن را به یک انتخاب مناسب برای خانواده های ایرانی بدل کند.
همانند سایر نقاط جهان گرایش به سمت خودروهای شاسی بلند و کراس اوور در بین مشتریان ایرانی نیز بیشتر شده و هر روزه بر تعداد این خودروها در خیابان افزوده می شود.
اکس تریل در بازار ایران باید به مصاف رقبای تثبیت شده ای مثل سانتافه، سورنتو، راو 4 و اوتلندر برود.هرچند نیسان اکستریل از نظر مشخصات، عملکرد و تجهیزات چیزی از این خودروها کم ندارد اما مسلما شرایط فروش و قیمت نهایی که هنوز از سوی شرکت اعلام نشده، نقش مهمی در میزان موفقیت نیسان اکس تریل در بازار ایران خواهد داشت.
در این رقابت داغ مزایای نیسان اکس تریل را می توان مواردی مثل کابین بزرگ و زیبا، گیربکس CVT برای رانندگی نرم و اقتصادی، مصرف سوخت بهینه، کیفیت فنی معروف خودروهای ژاپنی، استهلاک کم و آپشنهای ایمنی و رفاهی متعدد عنوان کرد.
در پایان بد نیست به این نکته هم اشاره ای داشته باشیم که نیسان روگ – یا همان اکس تریل در آمریکای شمالی – جزو ده خودروی پرفروش ایالات متحده در یازده ماه سال 2016 بوده و سرانجام توانسته وارد این لیست دهگانه شود؛ لیستی که نامی از هیچ یک از خودروهای کره ای محبوب بازار ایران در آن دیده نشده و تحت سلطه ژاپنی ها قرار دارد.
من داشتم 4سال بسیار عالی ولی سر میدون ها اگر هوا بارونی باشه لیز میخوره نوعی که من داشتم فقط دیف جلو بود