پژو 301 و سیتروئن سی الیزه سدانهای ارزانقیمت و اقتصادی گروه پژو-سیتروئن هستند که بیشتر بازارهای درحالتوسعه و رقابت با خودروهایی چون رنو لوگان را هدف قرار دادهاند. چند هفته پیش سیتروئن نسخهٔ فیسلیفت شدهٔ الیزه را معرفی کرد و حال پژو هم 301 خود را فیسلیفت کرده است. این خودرو پس از چهار سال حضور در بازار توانست بیش از 360 هزار دستگاه فروش داشته باشد و حالا نسخهٔ جدید آن با پیشرفتهایی در داخل و خارج اوایل سال آینده راهی بازار خواهد شد.
اولازهمه طراحی جدید قسمت جلویی خودرو جلبتوجه میکند که در حال حاضر مشابه با زبان طراحی جدید پژو شکل گرفته است. یک جلوپنجره عمودی کرومی، چراغهای جلوی نوین و سپر تجدیدنظرشده با چراغهای روشنایی در روز از تغییرات قسمت جلوی 301 جدید هستند. در قسمت عقب هم چراغهای بازطراحیشده با گرافیک سهبعدی به چشم میخورند. علاوه بر این، دو رنگ جدید و رینگهای 16 اینچی جدید نیز برای این سدان ارزانقیمت فرانسوی ارائه شدهاند.
پژو 301 درست مانند پسرعموی خود، سیتروئن سی الیزه، مجهز به یک سیستم اطلاعاتی-سرگرمی جدید به همراه صفحهنمایش لمسی هفت اینچی شده است. بسته به نوع تیپ و آپشنهای سفارشی، این صفحهنمایش نمایش تصاویر دوربین دید عقب و سیستم ناوبری TomTom را به نمایش درمیآورد. همچنین میتوان محتویات گوشیهای هوشمند را بر روی این نمایشگر مشاهده کرد.
خریداران برای پژو 301 جدید در سراسر جهان قادر به انتخاب از میان چهار پیشرانۀ بنزینی و دیزل مختلف هستند. پیشرانهٔ پایهٔ این خودرو یک واحد 1.2 لیتری بنزینی با 82 اسب بخار قدرت است که نیروی آن توسط یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی انتقال پیدا میکند. گزینهٔ بعدی یک موتور بزرگتر 1.6 لیتری بنزینی با 115 اسب بخار است که با دو گیربکس پنج سرعتهٔ دستی یا شش سرعتهٔ اتوماتیک ارائه میشود. موتورهای دیزل هم شامل یک پیشرانهٔ 1.6 لیتری با دو سطح قدرت 92 اسب بخار و 100 اسب بخار است که هردو تنها با یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی عرضه میشوند. همهٔ این پیشرانهها مطابق با استانداردهای آلایندگی یورو 6 هستند.
نسخهٔ فیسلیفت شدهٔ پژو 301 در بسیاری از کشورهای سراسر جهان ازجمله برخی کشورهای با آبوهوای گرم عرضه خواهد شد. به همین دلیل دو نسخهٔ بنزینی آن مجهز به یک سیستم تهویه مطبوع خاص با کمپرسورهای ویژه و مدار خنککننده هستند. همچنین یک دکمهٔ اضافهٔ AC هم در آنها تعبیه شده که با لمس آن حداکثر توان سیستم تهویه بکار گرفته میشود. از سوی دیگر برای کشورهای سرد نیز پژو یک سیستم حرارتی الکتریکی را توسعه داده است که سریعتر سرنشینان را گرم میکند. گرمکن صندلی و گرمکن شیشهٔ جلو هم بخشی از پکیج آبوهوای سرد پژو 301 هستند.
پژو 301 جدید به همراه فیسلیفت سیتروئن الیزه در کارخانۀ پژو-سیتروئن در ویگو اسپانیا و در کنار خودروهای سیتروئن C4 پیکاسو، گرند پیکاسو، ون پژو پارتنر و سیتروئن برینگو تولید میگردد. شرکت ایرانخودرو نیز قرار است در آیندهای نزدیک 301 را در کشورمان تولید کند درحالیکه سایپا هم برنامهٔ تولید سیتروئن الیزه را دارد اما با سابقهای که از خودروسازان وطنی سراغ داریم احتمالاً همان نسخههای قدیمی قبل از فیسلیفت این دو خودرو در ایران تولید خواهند شد. بااینحال اگر پژو 301 با قیمت مناسبی به بازار عرضه میگردید میتوانست جایگزین مناسبی برای خودروهای از رده خارجی چون پژو 405 و پژو پارس باشد.