فورد نسل هفتم هاچبک کوچک فییستا را رسماً در کلن آلمان رونمایی کرد؛ اما متأسفانه این شرکت جزئیات و مشخصات نسل جدید هاچبک محبوب خود را در حال حاضر اعلام نکرده است. تاکنون فورد فقط تأیید کرده است که فییستای جدید در چهار نسخه در اروپا عرضه میگردد. این چهار مدل عبارتاند از Vignale که یک تیپ لوکس است، ST-Line تیپ اسپرت است، Titanium تیپ معمولی است و نهایتاً مدل Active که ظاهری شبیه به کراساوورها دارد.
فییستا فقط بزرگتر، ایمنتر و کارآمدتر از مدل پیشین نشده است بلکه ویژگیهای جدیدی هم برای اولین بار در تاریخ چهار دههای آن در این خودرو بکار رفته است. در بخش طراح بیرونی، فییستا از رویهٔ چراغهای عقب عمودی که در نسلهای پنجم (2002 تا 2008) و ششم (2008 تا 2016) بکار رفته بود فاصله گرفته و به چراغهای افقی روی آورده است که تا حدودی به فرم چراغهای نسل چهارم (1995 تا 2002) نزدیک است؛ بنابراین هرچند در قسمت جلو هنوز هم فوراً میتوان تشخیص داد که این یک فییستا است اما قسمت عقبی، آنرا از دیگر محصولات فورد جدا میکند.
طراحان فورد نسل جدید فییستا را به صورتی کاملاً نرم طراحی کردهاند اما این نسل بهوضوح در طراحی تکاملی از نسل فعلی است ولی برخی ویژگیهای جدید هم در آن بکار رفته است. بااینحال فورد هنوز ابعاد این خودرو را اعلام نکرده است. تصاویر منتشر شده، یک سانروف بزرگ را نشان میدهد که هر دو ردیف صندلیها را پوشش میدهد. همچنین به نظر میرسد تیپ Active ارتفاعی بیشتر از دیگر مدلها داشته باشد. این مدل با ارتفاع بیشتر، ریلهای روی سقف و کیت پلاستیکی بدنه، تا حدودی شبیه به کراساوورها شده و رقیبی برای فولکسواگن کراس پولو خواهد بود.
در داخل خودرو نیز شاهد پیشرفتهای عمدهای هستیم. در حال حاضر فییستای کنونی کابین خوبی دارد اما نسل جدید آن استایل بهتر و متریال با کیفیتتری دارد. یک صفحهنمایش هشت اینچی برای سیستم اطلاعتی-سرگرمی بهصورت شناور در مرکز داشبورد نصب شده است. سیستم این نمایشگر نیز Sync 3 فورد است. با توجه به اظهارات فورد، خریداران فییستا قادر به انتخاب آپشنهای شخصیسازی بیشتر از همیشه هستند؛ بنابراین فورد ازلحاظ کیفیت، تکنولوژی و زیباییشناسی، بزرگترین گام به سمت جلو را در بخش داخلی نسل جدید فییستا برداشته است.
فورد هنوز هیچ اطلاعات رسمی از لیست موتورهای فییستای جدید منتشر نکرده است اما بهاحتمالزیاد هنوز هم طیف وسیعی از پیشرانههای کوچک سه سیلندر و چهار سیلندر، بنزینی و دیزل و توربو و تنفس طبیعی برای آن ارائه خواهد شد. همچنین یک پیشرانهٔ دیزل جدید TDCi هم برای این خودرو ارائه خواهد شد که قدرتمندترین موتور دیزل فییستا محسوب میشود. علاوه بر این، پیشرانهٔ 1 لیتری اکوبوست نیز در لیست پیشرانههای فییستای جدید وجود دارد که اولین موتور سه سیلندر جهان با قابلیت غیرفعالسازی سیلندرها است.
فورد نسل جدید فییستا را «پیشرفتهترین خودروی کوچک جهان» نامیده است چراکه این سوپر مینی شهری مجهز به سیستمهای ایمنی فعالی مانند سیستم کمکی پیش از برخورد با قابلیت شناسایی عابر پیاده، سیستم کمک پارک با قابلیت پارک عمودی، کروز کنترل، سیستم شناسایی نقاط کور، سیستم حفظ حرکت میان خطوط و… شده است. هنوز زمان عرضهٔ این هاچبک آلمانی/آمریکایی مشخص نشده است اما انتظار داریم که در نیمهٔ اول سال آینده در برخی بازارها عرضه گردد.