کمپانی تویوتا قصد دارد فروش اتوبوس های پیل سوختی را تحت برند خود از اوایل سال 2017 شروع کند.
طبق برنامه های این خودروساز پرآوازه ژاپنی، 100 دستگاه از این اتوبوس ها در محدوده شهری توکیو به کار گرفته خواهند شد تا به تدریج با ایجاد آمادگی در بین اذهان عمومی، زمینه برای پذیرش سایر خودروهای هیدروژنی فراهم شود.
در همین راستا سازمان حمل و نقل کلان شهر توکیو دو دستگاه از این اتوبوس های هیدروژنی را در مسیرهای ثابت به خدمت خواهد گرفت.
اتوبوس مدرن تویوتا در همکاری با برند زیرمجموعه این شرکت یعنی Hino Motors ساخته می شود. قلب این اتوبوس در واقع همان سیستم موجود بر روی تویوتا میرای است که با بهینه سازی ها و افزایش ظرفیت صورت گرفته، اکنون می تواند با 10 محفظه پرفشار، 600 لیتر هیدروژن فشرده را در خود نگهداری کند.
این اتوبوس با توجه به منبع 235 کیلووات ساعتی که ظرفیتی تقریبا سه برابر تسلا مدل S دارد، می تواند در هنگام بلایای طبیعی با اعزام به مناطق آسیب دیده به عنوان یک ژنراتور یا باتری بزرگ عمل کرده و انرژی الکتریسیته لازم را تامین کند.
تویوتا اعلام کرده که تا المپیک 2020، برنامه هایی را برای تولید بیشتر اتوبوس های سلول سوختی در دستور کار قرار داده است. این کمپانی تاکنون تحقیقات گسترده ای را در زمینه استفاده از هیدروژن به جای سوخت های فسیلی انجام داده و آن را یکی از راهکارهای کاهش آلودگی ناشی از تردد خودروها تلقی می کند.
البته تویوتا در این مسیر تنها نبوده و خودروسازان بزرگ دیگری مثل ب ام و، مرسدس بنز، هوندا، جنرال موتورز، فورد، هیوندای و حتی برخی از شرکت های چینی تجربه هایی را در ساخت خودروهای هیدروژنی کسب کرده اند.
تلاش های تویوتا در زمینه توسعه تکنولوژی استفاده از هیدروژن به عنوان سوخت، بخشی از حرکت ژاپنی ها به سمت آینده ای هیدروژنی است که شینزو آبه (نخست وزیر ژاپن) برای این کشور ترسیم کرده است.
چندی پیش کمپانی توشیبا نیز از بزرگ ترین کارخانه تولید هیدروژن به روش الکترولیز در ژاپن پرده برداری کرد.