فولکس مدت 40 سال است که نسخهی GTI گلف را میسازد و هماکنون نیز نسخهی کلاب اسپورت آن به میدان آمده است اما آیا این خودرو میتواند با حریفان سرسختی چون سئات لئون کوپرا 290 و هوندا سیویک تایپ R مبارزه نماید؟
فولکس با ساخت گلف GTI تحولی اساسی در بازار هاچبک ها ایجاد نمود. این خودرو عملکرد و کاربرد بالایی داشته و هندلینگ چابک و آسانی استفاده از آن جایگاهی والا به گلف بخشیده است و باعث شده تا به نوعی قوانین این بخش از بازار را به نام خود ثبت کند.
حال برای گرامیداشت چهارمین دههی عرضهی آن فولکس نسخهای مخصوص را عرضه کرده است. کلاب اسپورت ادیشن 40 قدرتمندترین گلف GTI بوده که تابهحال ساخته شده است. بهینهسازیهای متعددی در بیرون و کابین خودرو صورت گرفته است.
همانند مدل استاندارد این خودرو نیز در فرمهای بدنهی 3 و 5 در و با گیربکسهای 6 سرعته دستی یا نسخه اتوماتیک دوکلاچه DSG در دسترس است. البته گلف تنها خودروی هاچبک پرفورمنس کلاس نیست و سئات نیز با عرضهی لئون کوپرا 290 این کلاس را بیشازپیش جذابتر کرده است.
شاخبهشاخ
آئرودینامیک
تغییرات وسیع بدنه در گلف و سیویک این دو را از خودروهای معمولی جدا میکند. بالها، رکابها و دریچههای ورودی کلاب اسپورت به اندازهی هوندا برجسته نیستند اما فولکس ادعا میکند که این اجزا نیروی داون فورس خوبی تولید میکنند. جزئیات آئرودینامیکی هوندا برای کاهش مقاومت در برابر باد و افزایش پایداری طراحی شدهاند و از سوی دیگر ضریب درگ نیز پایین آورده شده که به افزایش سقف سرعت خودرو به 269 کیلومتر در ساعت منجر شده است.
حالتهای رانندگی
فرمهای بدنه
قضاوت نهایی
رتبهی اول: سئات لئون کوپرا 290
در جمعبندی نهایی لئون کوپرای تجدیدنظر شده لیست بلندبالایی از نقاط قوت را در مقایسه با رقبا دارد. این خودرو نه تنها ارزانترین گزینهی قابل خرید بوده بلکه در دنیای واقعی به اندازهی هوندا چابک و سریع است. به علاوه دامپرهای تطبیقپذیر و نمای جذاب از لئون کوپرا خودرویی مناسب برای رانندگی روزمره میسازند. این خودرو همچنین لیست تجهیزات خوبی داشته و به اندازهی نسخهی استاندارد کاربردی است.
رتبهی دوم: هوندا سیویک تایپ R
رتبهی سوم: فولکسواگن گلف GTI کلاب اسپورت
دیگر گزینهها در این کلاس
فورد فوکوس RS
قیمت: 31 هزار پوند
پیشرانه: 4 سیلندر 2.3 لیتری 345 اسب بخاری
این خودرو قدرتمندتر از سیویک بوده و سیستم چهارچرخ محرک را دارد با این حال بهای کمتری را طلب میکند. سواری خودرو سفت است اما بهطور خیالانگیزی چابک بوده و هندلینگ درگیر کنندهای دارد. حتی برای لذت بیشتر حالت دریفت هم وجود دارد.
فولکسواگن گلف R
قیمت: 31685 پوند
پیشرانه: 4 سیلندر 2 لیتری 296 اسب بخاری
با پرداخت 750 پوند بیشتر نسبت به مدل کلاب اسپورت میتوانید مالک گلف R فوقالعاده شوید. با فرستادن قدرت 296 اسب بخاری به هر چهارچرخ، این خودرو در شرایط دنیای واقعی خیلی سریعتر بوده و به خاطر راحتی بیشتر کاربرد روزمره هم دارد.
سئات لئون کوپرا 290 DSG |
هوندا سیویک تایپ R جی تی |
فولکسواگن گلف GTI کلاس اسپورت DSG |
|
بهای مدل تست شده (پوند) |
30550 | 32300 |
33560 |
طول/عرض/ارتفاع (میلیمتر) |
4271/1816/1434 | 4390/1878/1466 |
4268/1799/1442 |
پیشرانه |
4 سیلندر خطی،1984 سیسی | 4 سیلندر خطی، 1996 سیسی |
4 سیلندر خطی، 1984 سیسی |
قدرت (اسب بخار) |
286 | 306 |
261 |
گشتاور (نیوتون متر) |
350 | 400 |
350 |
گیربکس |
6 سرعته ی دوکلاچه، دیفرانسیل جلو | 6 سرعته ی دستی، دیفرانسیل جلو |
6 سرعته ی دوکلاچه، دیفرانسیل جلو |
حجم محفظه بار (لیتر) |
380/1210 | 498/1427 |
380/1270 |
وزن خالص (کیلوگرم) |
1421 | 1397 |
1395 |
شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت (ثانیه) |
5.6 | 5.3 |
5.8 |
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) |
250 | 269 |
250 |
مصرف سوخت شهری/بزرگراهی/ترکیبی (لیتر در هر صد کیلومتر) |
8.5/5.5/6.6 | 9.4/6.1/7.3 |
8.5/5.9/6.9 |
منبع: autoexpress