دو خودروی حاضر در این تست برای ارائهی قابلیتهای مفید بیشتر بهروز شدهاند اما کدامیک بهتر از دیگری است؟
زمانی که بامو در سال 2013 مدل i3 را به بازار فرستاد باعث شد که بخش خودروهای الکتریکی تکاملیافتهتر شود. زیربرند ممتاز و کاربردی i بامو نه تنها باعث شد تا تصور مردم دربارهی خودروهای الکتریکی تغییر کند بلکه رقبا نیز به فکر فرورفتند.
بامو i3 در دو فرم کاملاً الکتریکی و هیبریدی RE عرضه میشود. این خودرو نشان داد که خریداران مجبور نیستند برای داشتن خودرویی پاک، راحتی و یا استایل خودرو را قربانی کنند. یک سال پس از بامو رقیب هموطن یعنی آئودی نیز مدل A3 e-tron را عرضه کرد و حالا پس از چندین سال حضور در بازار هر دو برند آلمانی بهروزرسانیهایی را انجام دادهاند.
بامو با استفاده از باتریهای بزرگتر 33 کیلووات ساعتی محدودهی حرکتی i3 را افزایش داده بنابراین این خودرو مخصوصاً در نسخهی RE قابلاستفادهتر از گذشته است. هرچند بهروزرسانیهای آئودی محدودتر بوده و تنها چند تغییر در بخشهای فنی دیده میشود.
بامو Range Extender i3 |
آئودی A3 Sportback e-tron |
|
قیمت (پوند) | 35480 |
35930 |
پیشرانه |
2 سیلندر 647 سیسی به همراه پیشرانه الکتریکی |
4 سیلندر 1.4 لیتری به همراه پیشرانه الکتریکی |
قدرت/گشتاور (اسب بخار/نیوتون متر) |
168/250 |
201/350 |
گیربکس |
تک سرعته ی اتوماتیک، دیفرانسیل عقب |
6 سرعته ی اتوماتیک دوکلاچه، دیفرانسیل جلو |
شتاب صفر تا 96 کیلومتر در ساعت (ثانیه) |
7.6 |
7.6 |
حداکثر سرعت (کیلومتر در ساعت) |
150 |
222 |
مصرف سوخت (لیتر در هر صد کیلومتر) |
کمتر از 1.8 |
4.7 |
ظاهر i3 بدون تغییر باقی مانده اگرچه که هیچ مشکلی در استایل آیندهنگرانهی آن وجود ندارد؛ اما زیرپوست خودرو مجموعه باتری جدید با ظرفیت بیشتر قرار گرفته که حالا بهصورت استاندارد توانایی شارژ سریع را دارد.
اگرچه که باتری 22 کیلووات ساعتی مدل قبلی با مجموعهی 33 کیلووات ساعتی جایگزین شده اما اندازه فیزیکی مجموعه باتری بدون تغییر باقی مانده بنابراین گلهای دراینباره وجود ندارد. مزیت این امر انرژی قابل استفادهی بیشتر باتری است بهگونهای که بامو ادعا میکند محدودهی حرکتی i3 بیش از 50 درصد افزایش یافته و به 241 کیلومتر رسیده است. هرچند بامو اشاره کرده که در شرایط واقعی این محدوده کمتر و در حدود 200 کیلومتر است. ما در تست به این عدد دست یافتیم.
با وجود باک بنزین 9 لیتری که پیشرانه 2 سیلندر بامو را تغذیه میکند، محدودهی حرکتی خودرو به 331 کیلومتر افزایش مییابد.
با استفاده از ساختار فیبرکربنی هوشمندانهی بامو، مجموعهی باتریها در فضای خالی کف خودرو جاسازی شدهاند؛ اما همانند پیشرانهی عادی خودرو، باتری لیتیوم یون i3 بخش اعظم وزن 1440 کیلویی خودرو را به خود اختصاص داده است. ساختار کربنی خودرو که 50 درصد سبکتر از فولاد است به پایین نگه داشتن وزن خودرو و استفاده از حداکثر انرژی کمک کرده است. این پلتفرم همچنین مرکز ثقل پایینتر و توزیع وزن عالی 50/50 را فراهم کرده است بنابراین سواری i3 درست همانند انتظاری است که از یک بامو دارید.
هماکنون شارژ سریع بهصورت استاندارد در i3 بهروز شده قرار دارد بنابراین در حدود 40 دقیقه میتوان خودرو را تا 80 درصد شارژ کرد. شارژ خودرو با استفاده از سهشاخه در حدود 10 ساعت طول میکشد.
این عملکرد بهتر از آئودی است چراکه e-tron از باتری 8.8 کیلووات ساعتی استفاده کرده و این مجموعه ظرفیت شارژ مشابه بامو را ندارد. برای استفاده از روش شارژ سریع در آئودی باید حدود 2 ساعت و 15 دقیقه صبر کنید. استفاده از سوکت استاندارد خانگی این زمان را به حدود 3 ساعت میرساند. این موضوع به همراه محدوده حرکتی الکتریکی 47 کیلومتری باعث میشود بدانید که e-tron به اندازهی i3 رضایتبخش نیست.
این موضوع در ظاهر دو خودرو نیز خود را نشان میدهد چراکه بامو از طراحی و تناسبات غیرمعمولی بهره برده است. جزئیات آبی زیاد بر اقتصادی بودن این خودرو تأکید دارند درحالیکه A3 e-tron بیشتر شبیه مدل عادی خود است.
پیشرانهی احتراق داخلی خودرو از نوع 4 سیلندر 1.4 لیتری TFSI با قدرت 148 اسب بخار است که از تکنولوژی غیرفعال سازی سیلندر برای افزایش بیشتر راندمان خودرو استفاده میکند. واحد الکتریکی به تنهایی توانایی تولید قدرت 101 اسب بخاری و گشتاور 330 نیوتون متری را دارد. در کل خروجی قوای محرکهی آئودی قدرت 201 اسب بخاری و گشتاور 350 نیوتون متری است.
این میزان خروجی برای چنین خودرویی زیاد به نظر میرسد اما وزن مجموعه باتری (وزن کل خودرو 1540 کیلوگرم است) باعث کاهش پرفورمنس خودرو شده بنابراین آئودی قدرتمندتر در 7.6 ثانیه از سکون به سرعت 96 کیلومتر در ساعت میرسد.
هرچند به علت گشتاور آنی و گیربکس تک سرعته i3، آئودی در تست رسیدن از سرعت 48 به 112 کیلومتر در ساعت چهاردهم ثانیه کندتر از بامو است.
واحد الکتریکی آئودی تنها پشتیبانی برای پیشرانهی بنزینی است. این پیشرانه الکتریکی نمیتواند خیلی خودرو را به تنهایی حرکت دهد. ترمزهای احیا شونده نیز در امر شارژ کردن باتریها خیلی موفق ظاهر نمیشوند.
علاوه بر قوای محرکه در بحث ظاهری نیز بازنگریهای صورت گرفته خیلی ظاهر تیز خودرو را تغییر ندادهاند.
همین داستان داخل کابین نیز برقرار است. کابین آئودی در بحث طراحی و مواد بکار رفته در مقایسه با بامو خیلی غیرمعمول نیست اما به خاطر استفاده از پلاستیکهای با کیفیت و نرم و طراحی مینیمالیستی گرانبها به چشم میآید. تجهیزات این خودرو نیز در سطح بالایی قرار دارند چراکه سیستم ناوبری، رادیو دیجیتال، بلوتوث، صندلیهای اسپورت، چراغهای جلوی LED، کروز کنترل و حسگرهای پارک همگی بهصورت استاندارد به چشم میخورند.
تنها تغییر مهم A3 e-tron فیس لیفت نسبت به مدل قبلی تغییر روش شارژ باتریها است. در مدل قبلی پیشرانه مجبور بود باتریها را شارژ کند که بنا گفتهی آئودی باعث افزایش مصرف سوخت میشود بنابراین هماکنون تنها راه شارژ باتریها در حرکت و با استفاده از ترمزها است اما همانطور که ذکر شد این موضوع مؤثر نیست.
- قضاوت نهایی
رتبهی اول: بامو i3 بامو i3 از ابتدا به عنوان خودرویی اقتصادی طراحی شده است و بنابراین رضایتبخشتر از آئودی A3 است. بامو بازیگری ریلکس و قوی است. مهمتر اینکه این خودرو ترکیبی باورنکردنی از راندمان و کارایی را با کیفیت بالا و حس بهتر شخصیسازی نسبت به آئودی ارائه میکند.
رتبهی دوم: آئودی A3 e-tron برای اینکه هر دو خودرو به حداکثر کارایی دست یابند باید شارژ شوند اما e-tron نمیتواند با راندمان بامو برابری کند. شکاف قیمتی کمی بین این دو خودرو وجود دارد اما بامو هزینههای سواری کمتری داشته و در هر سال صرفهجویی 670 پوندی را در بحث سوخت به همراه خواهد داشت. آئودی بیشتر روی پیشرانهی احتراق داخلی خود تکیه کرده و زمان طولانیتری نیز برای شارژ آن موردنیاز است.
منبع: autoexpress