در چند هفته اخیرتکنولوژی خودروهای خودران مورد حملات منتقدان قرار گرفته است. پس از اشتباهات سیستم رانندگی خودکار Auto Pilot خودروهای کمپانی تسلا که منجر به مجروح و مرگ رانندگان این خودروها شد، منتقدان بهانه ای یافتند که بتوانند نا ایمن بودن این خودروها را اثبات کنند.
حال مهندسان کمپانی ولوو که از پیشگامان تکنولوژی های ایمنی محسوب می شوند، اعلام کرده اند که هدف این کمپانی از تولید خودروهای خودروان فقط برای استفاده بیرون شهر و مسافرت است نه برای استفاده در شهرهای شلوغ امروزی.
به نظر مهندسان ارشد ولوو این تکنولوژی باعث بروز تحولی عظیم در صنعت خودروسازی خواهد شدولی با این وجود باید برای رسیدن به این تکنولوژی محتاطانه عمل کرد.
حتی مدیران خوردوسازی ولوو مسئولیت هرگونه آسیبی را در خصوص این تکنولوژی بر عهده می گیرند، اما با وجود همه این موارد هنوز این تکنولوژی برای استفاده شهری مناسب نیست و احتمال بروز مشکل در این سیستم وجود خواهد داشت.
در گزارشی که مدیرعامل ولوو به خبرنگار مجله AutoCar داد عنوان کرد: شما می توانید بوسیله این تکنولوژی خودرو خود را در حالت رانندگی خودکار قرار داده و به کار دیگری مشغول شوید که این مزیت می تواند مانع اتلاف وقت برای راننده شود.
ولوو این تکنولوژی خود را semi-autonomous system Intelli Safe Auto Pilot نامگذاری کرده است که از اسکنرهای لیزری، چهار رادار فراگیر، دو رادار دوربرد، 12 سنسور التراسونیک، یک دوربین سه کانونی و یک دوربین برای شناسایی علائم راهنمایی و رانندگی تشکیل شده است.
مجموعه این سنسورهای هوشمند به وسیله کامپیوتر مخصوص خودرو همه اطلاعات جاده را با کمک GPS خودرو تجزیه و تحلیل می کنند.
ولوو در سال 2017 تست خودروهای خودران خود را در خیابان ها آغاز می کند. برای شروع قصد قرار دادن 100 خودروی خودران در شهر گوتنبرگ سوئد را دارد.
پس از این شهر برنامه ای جامع برای خیابان های شلوغ لندن و کشور چین در نظر گرفته شده است.
اگر این تست ها بدون تلفات جانی و با موفقیت صورت گیرد در سال 2020 شاهد عرضه برند جدیدی از کمپانی ولوو خواهیم بود که به خودروهای خودران اختصاص دارد.