بر کسی پوشیده نیست که چینی ها ید طولایی در کپی کاری دارند. در سال های گذشته کمپانی های بزرگ و کوچک چینی با زیر ذره بین قرار دادن محصولات الکترونیکی شرکت های مطرح،به طرق مختلف از آنها کپی برداری نموده و یا حتی در مواردی نسخه تقلبی برخی از گجت های محبوب را تولید کرده اند.
همزمان با رشد صنعت خودروسازی این کشور، چینی ها پا را فراتر نهاده و به کپی کاری انواع اتومبیل های مطرح رو آورده اند. از این رو در چند سال اخیر محصولات بنز و ب ام و و پورشه گرفته تا رولزرویس و رنج روور، توسط شرکت های مختلف چینی کپی شده و روانه خیابان های این کشور شده اند.
جالب اینکه در برخی موارد نسخه های اصلی و کپی با هم تصادف کرده و صحنه جالبی رقم زده اند!
شاسی بلند زوتای SR9 یکی از خودروهای چینی است که از هر زاویه به آن نگاه کنید، با پورشه ماکان مواجه خواهید شد!
شباهت این دو اتومبیل چه در داخل و چه در ظاهر به قدری زیاد است که می توان آنها را دوقلو خطاب کرد! البته برای ایجاد اندکی تفاوت، طراحان SR9 کمی دست به قلم و پاک کن شده و تغییراتی جزیی در برخی قسمت ها ایجاد کرده اند.
به تازگی یکی از سایت های چینی گزارشی درباره فروش لوگوهای پورشه در فروشگاه آنلاین Taobao – نسخه چینی eBay – و استقبال بسیار بالای مالکین SR9 از این لوگوها منتشر کرده است.
بر اساس این گزارش، میزان استقبال از لوگوهای پورشه به حدی بالا بوده که نمایندگی های فروش زوتای شروع به خرید آنها نموده و هنگام تحویل خودرو به مشتریان، پیشنهاد تعویض لوگوهای اصلی با لوگوهای پورشه را می دهند!
آنطور که شواهد نشان می دهد، ظاهرا مشتریان می توانند از بین لوگوهای تقلبی موجود با قیمت های مختلف نمونه دلخواه خود را انتخاب کنند؛ گران ترین مجموعه لوگوی موجود قیمتی در حدود 200 یوان (معادل 29 دلار) دارد.
زوتای SR9 در سرزمین مادری قیمتی بین 15.780 و 23.470 دلار دارد. در زیر کاپوت این پورشه ماکان تقلبی یک موتور 2 لیتری توربوشارژ که توسط میتسوبیشی طراحی شده قرار گرفته است.
این موتور توانایی تولید 190 اسب بخار قدرت و 250 نیوتن متر گشتاور را داشته و برای انتقال نیرو به چرخ ها از یک گیربکس 6 دنده دو کلاچه یا گیربکس 5 دنده دستی استفاده شده است.
بد نیست بدانید که سایپا و زوتای همکاری های نزدیکی با همدیگر داشته و در حال حاضر خودروی Z300 یا همان آریو را – که آن هم یک کپی کامل از نسل دوم تویوتا آلیون است – بر روی خط تولید دارند.
به همین دلیل شاید روزی شاهد حضور ماکان چینی در خیابان های کشور بودیم.
تغییر لوگوی سازنده های چینی با لوگوی کمپانی های مطرح مساله ایست که متاسفانه در کشور ما نیز بسیار رواج پیدا کرده است. نصب لوگوی ب ام و بر روی خودروهای برلیانس یکی از مثال ها در این زمینه بوده و بسیاری از دارندگان محصولات این شرکت چینی اقدام به تعویض لوگو می کنند؛ اتفاقی که یقینا خوشایند نبوده و ممکن است در نهایت باعث شرمندگی مالکین شود.