تجدیدهمکاری پژو و ایران خودرو، خبر تازه ای نیست، این خودروساز فرانسوی سمج، حتی سریعتر از شریک خود (سیتروئن) قرارداد همکاری با خودروسازان ایرانی را امضا کرد و عرضه مدل های پژو 301 (سدان اقتصادی)، پژو 2008 (هاچ بک کراس) و پژو 208 (هاچ بک جدید با پلت فرم 206) را رسمیت بخشید.
در طول چند ماه گذشته همواره گمانه زنی های متفاوتی در مورد مشخصات فنی و قیمت عرضه این پژو های تازه ایران خودرو مطرح می شد، اما حالا و در نمایشگاه مشهد، بازهم اطلاعات تازه ای در مورد این خودرو به رسانه ها اعلام شده است.
بر اساس، اطلاعات مندرج در تابلو مشخصات فنی خودروهای حاضر در نمایشگاه، هر سه مدل پژو 301، پژو 2008 و پژو 208 با موتور های 1.6 لیتری با قدرت 115 اسب بخار و گشتاور 150 نیوتن متر با گیربکس 6 سرعته اتوماتیک یا دستی عرضه خواهند شد.
این موتور ظاهرا نمونه ارتقاء یافته از سری موتورهای TU5 (هم اکنون در محصولات ایران خودرو مورداستفاده گسترده قرار می گیرد) محسوب می شود.و حدود 5 اسب بخار از این موتور قدرت مند تر است.
بنابراین اشتراکات فنی و کیفیت مناسب (به امید استفاده از موتورهای تمام فرانسوی) از مشخصات قابل توجه پژوهای جدید ایران خودرو خواهد بود، اما سمت تاریک ماجرا به اختلاف قیمتی زیاد این خودروها نسبت به محصولات فعلی ایران خودرو (نظیر 206) و اختلاف قیمتی قابل توجه آن ها مربوط می شود.
برای مثال در شرایطی که پژو 206 تیپ پنج با قدرت حدودی 110 اسب بخار با قیمت حدود 37 میلیون تومان عرضه می شود، قیمت پژو 208 که تنها 5 اسب بخار قدرتمند تر است، بین 60 الی 65 میلیون تومان عنوان شده است.
بنابراین نوه 206، جذابیت های خاص خود را به قیمت گزافی در اختیار مشتری قرار می دهد. تاریخ عرضه پژو 208، به شکل دقیق اعلام نشده است اما ظاهرا مشتریان در نیمه اول سال آینده باید منتظر این محصول باشند.
اما پژو 2008 که رقیب مستقیم رنو کپچر (دیگر محصول وارداتی ایران خودرو با قیمت حدودی 110 میلیون تومان) محسوب می شود، با قیمتی در حدود 75 الی 90 میلیون تومان (بخوانید 95 میلیون تومان) در دی ماه امسال عرضه خواهد شد.
بنابراین قاعدتا شاهد رقابت جالب و درون تیمی پژو 2008 و رنو کپچر خواهیم بود، رقابتی که حداقل بر روی کاغذ می تواند به نفع پژو 2008 تمام خواهد شد.
به خصوص اگر ایران خودرو نسبت به عرضه مدل فیس لیفت و جدید پژو 2008 اقدام کند (خودرویی متفاوت با خودرو حاضر در نمایشگاه ها) رنو کپچر با موتور 1.2 لیتری توربو تقریبا شانسی در برابر 2008 نخواهد داشت.
به پژو 301 می رسیم، اقتصادی ترین محصول پژو که در واقع برای بازار کشورهای درحال توسعه و بازار مشترک نظیر اروپای شرقی و چین طراحی شدهاست و از بسیاری جهات تفاوت محسوسی با پژو 206 صندوق دار و پژو 207 صندوق دار نخواهد داشت.
قیمت پژو 301، این محصول اقتصادی ظاهرا جدید اما باطنا ارزان قیمت (در بازار جهانی) 47 تا 60 میلیون تومان اعلام شده است که البته بازهم پیش بینی می شود برای مدل های اتوماتیک و آپشنال شاهد رقم های 60 میلیونی و حتی بیشتر باشیم.
تاریخ عرضه پژو 301 نیز نیمه اول سال 96 اعلام شده است. در نهایت مدیران ایران خودرو از بهبود کیفی پژو 207 جدید (سری ایرانیزه شده از 207 های سابقا فرانسوی) نیز خبر داده اند، اما هنوز زمینه های دقیق این ارتقاهای کیفی مشخص نیست.
قیمتا رووووووو?????????
خرید خودروی فرانسوی اونهم برند پژو و باز از خودروسازی به اسم ایران خودرو بزرگترین اشتباه برای مردم ایران محسوب می شود. امیدوارم با توجه به سابقه رفتار این دو خودروساز با مردم ایران و کیفیت محصولاتشان ، مردم ما حتی اگر خودروی چینی میخرند ، از خرید محصولات پژو و همه محصولات نماینده آن یعنی ایران خودرو اجتناب کنند . با آرزوی سر بلندی و عزت برای مردم کشورم.