خودروسازان آلمانی از آنچه تصور می شود باهوش ترند، آن ها بیش از یکصد سال است که در بالاترین رده های صنعت خودروسازی جهان حضور دارند پس چرا نباید بتوانند خود را با ویژگی های قرن بیست و یکم هماهنگ کنند؟
شاید تسلا، اوبر و خودروهای خود ران گول و اپل این روزها سر و صدای زیادی را به پا کرده باشند اما آلمانی ها تیزبینانه مشغول رصد بازار خودرو و ارزیابی شرایط جدید این صنعت هستند.
در همین راستا فولکس واگن به تازگی از ایجاد برندی تحت عنوان مویا (Moia) خبر داده است که به عرضه خودروهای اشتراکی (شبیه کاری که اوبر انجام می دهد) و توسعه گونه های تازه حمل و نقل شهری اختصاص دارد.
بازار های آمریکا، اروپا و چین به عنوان مقصد اصلی مویا برای عرضه خدمات مربوط به خودروهای اشتراکی عنوان شده است، پیش بینی می شود که در چنین مناطقی از جهان رفته رفته رویکرد مشتریان از خرید خودروهای شخصی به سمت استفاده از خودروهای اشتراکی و خودران تغییر کند.
ب ام و نیز برنامه نسبتا مشابهی را طراحی کرده است و قرار است 40 خودرو خود ران را در فاز اول این پروژه در مونیخ به کار گیرد. البته یک راننده حرفه ای نیز پشت فرمان این خودروها حضور خواهد داشت تا در شرایط اضطراری امنیت مسافران تامین شود.
بر اساس آمار های موجود هر خودرو شخصی بیش از 90 درصد عمر خود را به صورت پارک شده در پارکینگ یا گوشه خیابان به سر می برد و عملا به شی ای مزاحم و بلا استفاده تبدیل می شود که هزینه های بیمه، نگهداری و پارکینگ و افت قیمت را نیز به خریدار تحمیل می کند.
اما خودروهای اشتراکی اینچنین نخواهند بود و درصد بسیار بیشتری از زمان مشغول به کار و جابه جایی مسافر مشغولند. بنابراین برای بسیاری از خریداران که استفاده مداومی از خودرو ندارند معقولانه به نظر می رسد که به جای سرمایه گذاری و خرید یک خودرو گران قیمت برای پارک کردن در خیابان، هر از چند گاهی در زمان نیاز از یک خودرو اشتراکی استفاده کنند و بدین شکل در هزینه ها و پس انداز خود نیز صرفه جویی به عمل آورند.
خودروسازان باهوش آلمانی و آمریکایی به این ایده واکنش مثبتی نشان داده اند و مشغول ارائه طرح های جدیدی برای توسعه ساختارهای مربوط به سرویس های اشتراک خودرو هستند.
مرسدس بنز نیز مانند فولکس و ب ام و در پی ارائه سرویس اشتراکی خودروهای خود است و توسعه نسل جدید خودروهای برقی و خودران می تواند روند مهاجرت مشتریان از خودروهای شخصی به سمت خودروهای اشتراکی را تسریع کند.
در این شرایط به نظر می رسد که در بلند مدت به دلیل کاهش تمایل مشتریان به خرید خودروهای تازه، شاهد کاهش تیراژ سالانه خودروها باشیم و از این رو هر خودروسازی که از برنامه های توسعه سیستم های اشتراکی عقب بماند ممکن استبا کاهش شدید تیراژ و ورشکستگی مواجه شود.