مشکلی که اخیرا توسط سازمان امنیت ترافیک شهری NHTSA در مورد کیسه های هوای سوپر ماشین ها یافته است را می توان بزرگترین فراخوان تاریخ برای خودرو گران قیمت دانست، دانست که شامل 20 مدل از آنها می شود.
در واقع به دلیل عظمت کمپانی تاکاتا که مسئول تولید این کیسه های هوا بوده است، بیشتر خودروهایی تولید انبوه به نوعیشامل این موضوع می شوند.
در این میان فراری، بیشترین سهم را درمیان فهرست مربوط به خودروهای گران قیمت دارد. 2800 عدد خودرو هایی که فراخوان شده اند ایتالیایی هستند. سوپر ماشین های دیگری که تحت تاثیر این فراخوان قرار گرفته اند آئودی R8 مدل 2017، مک لارن های 570S، لکسوس LFA ، فیسکر کارما و حتیمک لارن P1است.
شرکت تسلا نیز برای اولین بار شامل فراخوان شده و کیسه هوای مورد استفاد در تمام مدل های 2012 تا 2016 مدل S را باید تعویض کند.
تاکنون حدود 12.5 میلیون کیسه هوا تعمیر شده است که 6.7 میلیون آن کیسه های هوای سمت راننده و 5.8 میلیون آن مربوط به کیسه های هوای مربوط به سرنشینان بوده است.
با توجه به اطلاعات منتشر شده از پایگاه داده های شرکت NHTSA تا ماه دسامبر امسال، هوندا با بیش از 8.2 میلیون دستگاه، تویوتا با 1.47 میلیون و FCA (فیات کرایسلر) با 1.46 میلیون دستگاه خودرو، سه کمپانی اول متضرر از فراخوان گسترده کیسه های هوای تاکاتا محسوب می شوند.
در این بینجنرال موتورز و مرسدس به ترتیب 671 و 3431 عدد از خودرو های خود را فراخوان کرده اند که مجموعاً کمتر از یک درصد از کل فراخوان های مربوط به ایربگ های تاکاتا را شامل می شوند.
با این حال سازمان های نظارتی معتقدند که فراخوان های مربوط به این فاجعه بزرگ به کندی پیش می رود و شرکت های خودروسازی باید هرچه سریعتر نسبت به تعویض سایر کیسه های هوای در معرض خطر اقدام کنند تا از بروز حوادث و افزایش تلفات جلوگیری شود.
تاکنون حداقل 12 نفر در اثر انفجار شدید و کنترل نشده کیسه های هوای ساخت تاکاتا جان خود را از دست داده یا دچار جراحات جدی در ناحیه سر و گردن شده اند.