در سال 2015 میلادی یک خبرنگار اسپانیایی زبان در حین تست جیبپ رنگید با شرایط غیر معمولی مواجه شد.
در هنگام تست ترمز، پس از قفل شدن کامل چرخ های جلو، چرخ های عقبی کاملا از زمین جدا شدند. اما جیپ اعلام کرده بود که آن خودرو دچار مشکل بوده است.
اما به نظر می رسد که این مشکل در این خودرو نهادینه شده است و حتی پس از ارائه یک آپدیت کنترل پایداری و همینطور استفاده از کاهنده بادی رول الکترونیکی که به صورت استاندارد در این مدل استفاده می شود، همچنان در ترمزگیری های شدید و قفل شدن چرخ های جلویی، چرخ عقب تمایل به جدا شدن از سطح زمین دارد.
ظاهرانمونه تست شده از نوع اروپایی بوده است و در بخش قدرتی و همینطور لاستیک ها متفاوت از مدل آمریکایی است.
در هر صورت به نظر نمی رسد که تنها لاستیک های اقتصادی قرار گرفته در زیر این خودرو به قدری چسبندگی داشته باشندکهدر حین ترمز گیری به علت انتقال وزن چرخ های عقب به این آسانی از سطح مسیر جدا شوند.
تست کننده خودرو شرایط را این گونه توصیف کرده است” بدنم به صورت طبیعی به جلو خم شد که این مسئله در حین ترمزگیری های شدید طبیعی است اما پس از آن به قدری ادامه پیدا کرد که آسمان از دید افقی من به کلی محو شد و من تنها آسفالت را می دیدم.
احساس کردم که چرخ های عقبی از زمین کنده شده اند و این مرا بسیار شگفت زده کرد که چرا حس جدا شدن چرخ های عقبی اینقدر ضعیف است به گونه ای که من را به شک می انداخت که واقعا آیا چرخ ها از زمین جدا می شوند یا خیر، بنابراین با کار گذاشتن دوربین تست را مجدد اجرا کردم و دیدم بله آن عقب اتفاقات بسیار زیادی می افتد.”
این مورد در نمونه محور متحرک جلو 1.6 لیتری اتفاق افتاد. او پس از مراجعه به نمایندگی فیات (مالک برند جیپ) و درمیان گذاشتن موضوع این جواب را دریافت کرد که مشکل فشار بیش از حد نیروی هیدرولیک به سمت چرخ های جلویی است که تمامی قدرت ترمزی را بر دوش چرخ های جلویی گذاشته است.
اما ماه پیش دوباره نمونه 2 لیتری چهارچرخ متحرک توسط این خبرنگار تست شد و گرچه به اندازه نمونه قبلی چرخ های عقبی از زمین جدا نشدند اما باز هم چرخ های عقبی در حین قفل شدن ترمزهای جلو دچار این مشکل می شوند.
در هر دو تست ایمنی NHTSA آمریکا و EuroCAP مشکلی از بابت ترمزگیری رنگید گزارش نشده است و به ترتیب 4 و 5 ستاره ایمنی به این اتومبیل داده شده است و به نظر می رسد این مشکل بیشتر مربوط به تقسیم وزن و جابه جای وزنی در حین استفاده ناگهانی از تمامی قدرت ترمز رومی می دهد.
در هر صورت باید دید موضع گیری شرکت جیپ در این مورد چه خواهد بود. در ادامه می توانید کلیپ این تست جالب را مشاهده کنید.
به نظر می رسد که این مشکل بیش از هر چیز از نرمی بیش از حد فنربندی چرخ های جلو، تقسیم اشتباه وزن بر روی دو محور و تنظیم نامتعادل نیروی ترمز بر روی چرخ های جلو و عقب ناشی شده باشد که با کمی تغییرات توسط بخش مهندسی کمپانی سازنده قابل رفع خواهد بود.