مدت ها از عرضه خودروهای ایرانی در بازار کشورهای منطقه می گذرد و همواره شاهد بروز نگرانی هایی در مورد قیمت عرضه این خودروها در کشورهای هدف و قیمت تمام شده خودروهای تولید داخل بوده ایم.
شایعات فراوانی که از قیمت 2000 دلاری پراید در عراق و قیمت ناچیز سایر خودروها در آذربایجان حکایت می کردند که البته در اکثر موارد منبع موثقی نیز نداشتند و صرفا بر پایه شنیده ها یا صحبت با یک راننده تاکسی عراقی استوار بودند.
حالا اما مدیران سایپا سرانجام پرده از این راز سر به مهر گشودند و قیمت تیبا و پراید در عراق را به ترتیب 8500 و 8300 دلار در عراق و 7200 و 6000 دلار در آذربایجان ذکر کرده اند.
دلیل اختلاف فاحش قیمت ها در بازار دو کشور نیز اینگونه بیان شده است: “دلیل این موضوع تفاوت قوانین و مقررات داخلی مانند هزینههای شمارهگذاری و غیره در کشورهای عراق و آذربایجان است که باعث تفاوت قیمتها میشود.”
البته این سوال همچنان باقیست که اگر پراید و تیبا در عراق فقط 200 دلار اختلاف قیمت دارند، چرا قیمت همین دو خودرو در بازار آذربایجان به 1200 دلار می رسد؟
از طرف دیگر معاون صادرات سایپا دلیل ارزان تر بودن خودروهای صادراتی نسبت به نمونه های عرضه شده در داخل کشور را اینگونه شرح می دهد.
“در برخی از کشورهای هدف صادراتی، بیشتر از تجهیزات و استانداردهای خودرویی که در ایران اجباری است، اجباری نیست و رعایت نمیشود، خاطرنشان کرد: به همین خاطر برخی تجهیزات و آپشنها بر روی خودروهایی که برای صادرات تولید میشوند نصب نمیشود.ه عنوان مثال در حال حاضر پراید بدون کیسه هوا و بدون سیستم ترمز ABS که در ایران اجباری است و با موتور یورو ۲ برخلاف مورتو یورو ۴ در ایران و همچنین بدون هزینههایی چون بیمه شخص ثالث در داخل به مشتریان عراقی عرضه می شود”
ایشان همچنین معتقدند که قیمت خودروهای عرضه شده در بازار ایران با توجه به تجهیزات رفاهی و ایمنی یاد شده، مناسب تر از قیمت نمونه های صادراتی است و همچنین ” از قیمت حدودا ۲۰ میلیون تومانی پراید در ایران حدود شش میلیون تومان آن مربوط به خودروساز نبوده و صرف هزینههایی چون بیمه شخص ثالث، مالیات بر ارزش افزوده، شمارهگذاری، سود بانکی و غیره میشود.”
در نهایت باید به شفاف سازی سایپا برای پایان بخشیدن به این ابهام چند ساله دست مریزاد گفت، به خصوص آنکه معاون صادرات سایپا راه تحقیق در مورد قیمت خودروهای صادراتی را نیز برای مشتریان شرح داده اند.
” مشتریانمیتوانند با مراجعه به سایتهای اینترنتی خرید و فروش خودرو در کشورهای هدف صادراتی مانند سایت ام ردی (mredy.com) در عراق، از قیمت خودروهای ایرانی در خارج از کشور مطلع شوند.”
به هرحال امیدوارم مشابه این توضیحات از سوی ایران خودرو نیز ابلاغ شود، چرا که در خصوص سمند یا سایر خودروهای صادراتی نیز همواره شایعاتی در مورد قیمت مناسب و تجهیزات رفاهی و کیفیت بالاتر نمونه های صادراتی نسبت به مدل های عرضه شده در داخل کشور مطرح می شود.
در خودرو صادره به عراق پس چرا مانیتور و رینگ اسپرت گذاشتن مواد درجه یک بجای درجه 13 استفاده کردن در ضمن مگه میتونن با چیزی پایین تر از اینی هم که درایرانه در برابر خودروهای کره ای آمریکایی عراق رقابت کنن که میگن اونیکه به عراق دادیم از برای خودمون ضعیف تره.