رانندگانی که استعداد زیادی برای انحراف از حرکت بین خطوط دارند، بهزودی کمک بیشتری برای ایمنی در جاده دریافت میکنند. ولوو در حال معرفی سه سیستم جدید با ترکیبی از ویژگیهای دستیار حفظ حرکت در بین خطوط و هدایت اتوماتیک فرمان است؛ سیستمهایی که پس از تشخیص موانع، به رانندگان در جلوگیری از تصادف کمک خواهد کرد. این سیستمهای ارتقا یافته در نسخه جدید ولوو XC60 مدل ۲۰۱۸، نسل دوم این خودرو، در نمایشگاه اتومبیل ژنو رونمایی میشوند.
این نوع سیستمها تاکنون بیشتر به عنوان دستیار راننده عمل کردهاند و هیچگاه کنترل کامل وسیله نقلیه را به عهده نداشتهاند. امّا به گفته مالین ایکولم (Malin Ekholm)، مدیر ارشد مرکز ایمنی ولوو کارز، این سه ویژگی جدید، گامهایی روشن از تلاش ولوو به سمت خودروهای کاملاً خودران محسوب میشوند. در حالتی که سیستم ترمز اضطراری برای جلوگیری از یک برخورد کافی نباشد، سیستم آپدیت شده ایمنی شهری ولوو درگیر میشود و از تصادف با موانعی چون وسایل نقلیه دیگر، عابران پیاده و حیوانات ممانعت میکند. دامنه فعال بودن این سیستم در بین سرعتهای ۵۰ تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت است.
برای رانندگانی که معمولاً بدون آن که عمدی در کار باشد، از روی دو خط زردرنگ وسط جاده عبور میکنند و به سمت ترافیکی که از طرف مقابل به آنها نزدیک میشود، منحرف میشوند، یک سیستم جدید برای جلوگیری از برخورد از جلو پیشبینی شده است. سیستم «کاهش برخورد خطِ روبرو» پس از تشخیص نزدیکشدن یک وسیله نقلیه در لاین مقابل، به راننده کمک میکند که دوباره به مسیر خود بازگردد. بازه عملکرد این سیستم در بین سرعتهای ۵۸ تا ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت است.
ما در XC60 یک قدم رو به جلو در جهت کاهش تصادفات قابلپیشگیری با پشتیبانی فرمان و سیستمهای دستیار راننده برداشتهایم.
توسعه تجهیزات ایمنی دستیار راننده، بخشی از هدفگذاری ولوو برای حفظ تصادفات منجر به مرگ در وسایل نقلیه جدید از سال ۲۰۲۰ به شمار میرود.