آلفارومئو مدتزمانی طولانی نقشهٔ ساخت یک SUV را در سر میپروراند تا جایی که در سال 2003 کانسپتی را با نام Kamal معرفی کرد؛ اما این SUV کانسپت هیچگاه به تولید نرسید. ولی این پایان ماجرای SUV آلفارومئو نبود چراکه این شرکت در سالهای اخیر مجدداً تصمیم به ساخت یک SUV گرفت و این بار مسئله کاملاً جدی بود. مدتها بود که از این SUV ایتالیایی خبرهایی میشنیدیم و تصاویر جاسوسی فراوانی هم از آن انتشار یافت. همچنین مشخص شد که نام آن استلویو (Stelvio) خواهد بود.
حال سرانجام آلفارومئو پس از مدتها انتظار اولین SUV تولیدی خود را در نمایشگاه لسآنجلس رسماً رونمایی کرده و به جمع بلندقامتان پیوست. البته آلفارومئو در این نمایشگاه مدل اسپرت و قدرتمند استلویو را که مانند سدان جولیا پسوند Quadrifoglio را به همراه نام خود دارد معرفی کرده است درحالیکه کراساوور جدید این شرکت ایتالیایی بر روی همان پلتفرم سدان جولیا ساخته شده است.
بهترین توصیف طراحی خارجی استلویو را فقط با دو کلمه میتوان ارائه کرد: جولیا SUV؛ چراکه طراحی استلویو بسیار به سدان جولیا شباهت دارد و کاملاً آشنا به نظر میرسد اما این بدان معنی نیست که آلفارومئو استلویو طراحی هیجانانگیزی ندارد. همچنین داخل کابین نیز تا حد زیادی به جولیا شباهت دارد که در نسخهٔ Quadrifoglio دارای ویژگیهایی چون صندلیهای تنگ و دربرگیرندهٔ بدن، دوخت قرمز، تریم فیبر کربنی و دیگر ویژگیهای اسپرت است. ویژگیهایی که از یک SUV که موتور آن ریشه در فراری دارد انتظار میرود.
در بخش بیرونی، همانطور که اشاره شد استلویو بهشدت وامدار جولیا است. درنتیجه در نسخهٔ Quadrifoglio شاهد چراغهای جلوی مشابه جولیا، جلوپنجرهٔ سنتی مثلثی آلفا و ورودیهای هوای بزرگتر هستیم. از دیگر ویژگیهای برجستهٔ طراحی نسخهٔ پرچمدار Quadrifoglio نیز میتوان به گلگیرهای بزرگتر جلو و عقب، اسپویلر عقب، یک دیفیوزر مشکیرنگ در عقب و چهار سر اگزوز اشاره کرد.
اما مهمترین بخش استلویو قلب تپندهٔ آن است. نسخهٔ Quadrifoglio این خودرو مجهز به یک پیشرانهٔ 2.9 لیتری V6 بایتوربو است که 505 اسب بخار قدرت و 600 نیوتن متر گشتاور دارد؛ یعنی همان موتور ساخت فراری که در جولیا Quadrifoglio استفاده شده است. نیروی عظیم این موتور از طریق یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک به هر چهارچرخ انتقال پیدا میکند که دندهها را تنها در 100 میلیثانیه تعویض میکند. دیفرانسیل عقب استلویو نیز مجهز به مبدل گشتاور است که وعدهٔ ارائهٔ هندلینگی عالی را در تمامی شرایط داده است.
از دیگر ویژگیهای خاص نسخهٔ Q (مخفف Quadrifoglio) استلویو نیز میتوان سیستم تعلیق اسپرت و رینگهای بزرگتر را نام برد درحالیکه خریداران میتوانند مجموعهای از ارتقائات مانند ترمزهای کربن سرامیکی برمبو، صندلیهای فیبر کربنی ریکارو و سیستم صوتی 900 واتی هارمن کاردون با 14 بلندگو را از لیست آپشنهای استلویو سفارش دهند.
در بحث عملکرد نیز درحالیکه جولیا Q در تنها 3.8 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت میرسد اما استلویو Q به دلیل وزن بیشتر به یکدهم ثانیه زمان بیشتری برای این کار احتیاج دارد. این اختلاف در حداکثر سرعت دو خودرو نیز وجود دارد بهگونهای که جولیا Q توانایی دستیابی به حداکثر سرعت 307 کیلومتر در ساعت را دارد درحالیکه برادر قدبلندش قادر به رسیدن به حداکثر 285 کیلومتر در ساعت است. آلفارومئو برای این کراساوور سیستم کنترلکنندهٔ شاسی یا DNA را ارائه کرده است که میزان قدرت دریافتی هر چرخ را تنظیم میکند. همچنین سه حالت رانندگی طبیعی، پویا و پیشرفته برای تمامی مدلها وجود دارد درحالیکه نسخهٔ Q مجهز به یک حالت اضافه بنام مسابقه است.
اما در کنار نسخهٔ عملکردی Q، آلفارومئو دو نسخهٔ دیگر با نامهای پایه و Ti را هم برای استلویو ارائه کرده است. این دو مدل مجهز به یک پیشرانهٔ 2 لیتری توربو با 280 اسب بخار قدرت و 415 نیوتن متر گشتاور هستند. این موتور بهاندازهای توان دارد که استلویو را به حداکثر سرعت مناسب 230 کیلومتر در ساعت برساند. انتظار میرود شتاب صفر تا 96 کیلومتر این مدل 5.4 ثانیه باشد. در این مدل هم همان گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک وظیفهٔ انتقال نیرو را بر عهده دارد. همچنین صرفنظر از تیپ خودرو، تمامی مدلهای استلویو بهصورت استاندارد به سیستم چهارچرخ محرک Q4 آلفارومئو مجهز هستند.
تیپ پایهٔ این SUV ایتالیایی مجهز به رینگهای 18 اینچی است اما کسانی که مایل به خرید تیپ Ti باشند مالک رینگهای 19 اینچی و دیگر تجهیزات اضافی مانند تریم چوب واقعی، یک صفحهنمایش 8.8 اینچی سیستم اطلاعاتی-سرگرمی (بجای نمونهٔ 6.5 اینچی نسخهٔ پایه) و پکیج سفارشی Lusso خواهند شد. تجهیزاتی از قبیل کروز کنترل تطبیقی، سیستم شناسایی نقاط کور، سیستم هشدار برخورد از جلو، هشدار خروج از خط و سنسورهای پارک جلو نیز از ویژگیهای ایمنی سفارشی این خودرو هستند.
اما آلفارومئو با معرفی استلویو Q ادعاهای جسورانهای مطرح کرده است. این شرکت ایتالیایی گفته است که استلویو Q سریعترین SUV در پیست نوربرگرینگ خواهد بود. رئیس آلفارومئو «Reid Bigland» گفته است که دادههای شبیهسازی نشان دادهاند که استلویو Q قادر است یک دور پیست نوربرگرینگ را در حدود 7 دقیقه و 59 ثانیه طی کند که در این صورت سریعتر از پوشه کاین توربو S خواهد بود. اما این خودرو در بازار رقابت مستقیمی با پورشه ماکان توربو، مرسدس بنز GLC63 AMG و آئودی SQ5 خواهد داشت. آلفا ادعا نموده که این خودرو برای به چالش کشیدن خودروهای اسپرت دو در بدون قربانی کردن ویژگیهایی که از یک کراساوور انتظار میرود طراحی شده است و درنتیجه ترکیب کاملی از عملکرد بالا، قابلیت و طراحی ایتالیایی را ارائه میکند.
هنوز قیمت مدلهای مختلف استلویو از سوی آلفارومئو اعلام نشده است اما میتوان پیشبینی کرد که این خودرو قیمت بیشتری از سدان جولیا خواهد داشت. این بدان معنا است که قیمت استلویو Q بهطور قابلتوجهی بیشتر از قیمت 65 هزار دلاری جولیا Q خواهد بود. انتظار میرود آلفارومئو استلویو از اواسط سال آینده در بازار ایالاتمتحده عرضه گردد.
[دانلود ویدئو]