نمایشگاه لسآنجلس امسال میزبان نخستین فرزند تمام برقی جاگوار است: I-Pace مفهومی، که نشانه بارز حرکت این خودروساز به سمت استفاده از قوای فنی الکتریکی به حساب میآید.
نمای بیرونی را میتوان شالودهای از مدلهای کنونی کمپانی، بهخصوص F-Pace و F-Type دانست. عدم استفاده از بلوک درونسوز امکان بهرهگیری از سبک طراحی روبهجلو (نقطه مقابل خودروهای غیر برقی که مجبور به اختصاص محفظهای برای پیشرانه خود هستند) موسوم به Cab Forward را برای طراحان فراهم کرده و آنچه که بهعنوان نتیجه نهایی میبینیم، علیرغم زبان طراحی مشابه، کمی متفاوت مینماید. طول هردو اُورهَنگ (Overhang) کوتاه بوده و دماغه شیب رو به پایین دارد. شیشه پرشیب عقب، چراغهای بزرگ و خطوط برجسته ظاهر خودرو را اغراق آلود نشان میدهند. نکته جالب، رینگهای غولپیکر 23 اینچی است که در لاستیکهای 35/265 پوشیده شدهاند.
اتاق بسیار فراخ و جادار است. کنسول جلو و فرمان طرح بهروزتری دارند. سقف پانوراما حس نشستن در هوای آزاد را در سرنشین ایجاد میکند. فضای پا با سایر اعضای این کلاس برابر بوده و محفظه بار بزرگی پشت صندلیها تعبیه شده است. اینطور که به نظر میرسد، جوانترین گربه وحشی گزینهای بسیار کارآمد و کاربردی خواهد بود.
همانطور که اشاره کردم، در I-Pace خبری از پیشرانه بنزینی یا گازوئیلی نیست و قوای محرکه از طریق باتریها تأمین میشود. موتورهای برقی تعبیهشده در محور جلو و عقب (هر محور یک عدد) با تکیه بر باتری لیتیوم-یون 90 کیلووات ساعتی که داخل کمپانی توسعه یافته، مجموعاً 400 اسب بخار انرژی و 700 نیوتونمتر گشتاور تولید کرده و بهصورت دائمی تحویل هر چهار چرخ میدهند. گفته میشود بیشینه مسافت قابل پیمایش با این مجموعه 500 کیلومتر (310 مایل) خواهد بود. بد نیست یادآوری کنم که تسلا با مدل 3 و شورولت با بولت دقیقاً همین هدف را دنبال مینمایند.
منبع: evo – automobilemag – carscoops