با آغاز فصل گرماهمواره شاهد وقوعاتفاقات ناگواری برای خودرو ها هستیم که گاهی خسارت های هنگفتی را نیز به مالکین تحمیل می کند، اما می توان با پیشگیری و یا اقدام به موقع مشکلات را به درستی رفع کرد که در این مطلب به یکی دیگر از این موارد می پردازیم .
بیشترین میزان آسیب دیدگی اتومبیل ها مربوط به فصل تابستان می شود چرا که با توجه به دمای بالای فرایند احتراق در موتور و همچین دمای بالای محیط شرایط برای بروز مشکلات جدی فراهم می شود .
شایع ترین مشکل در فصل تابستان جوش آوردن موتور خودرو هاست موردی که می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که مهمترین آن ایراد در ترموستات است.
این قطعه در مواقع خنک بودن موتور مسیر حرکت آب به رادیاتور را می بندد که البته هر ترموستات در دمای مشخصی عمل می کند و عموما می توان عددی بین 74تا82 درجه سانتی گراد باشد ، در صورتی که ترموستات به هر دلیل درست عمل نکند باعث افزایش دمای موتور و آسیب جدی به موتور خواهد شد.
با توجه به دمای قابل توجه هوا در فصل تابستان ایران که اغلب نقاط دمای بیش از 35 درجه را تجربه می کنند، ترموستات خودروها در این فصل به سرعت باز می شود و در طول رانندگی هم هیچ گاه به دمای کافی برای بسته شدن نمی رسد.
از این رو برخی از رانندگان قدیمی، برای فصل تابستان کلا این قطعه را از مدار سیستم خنک کاری خارجی می کنند، اما چنین کاری برای خودروهای مدرن توصیه نمی شود.
یکی دیگر از مواردی که موتور خودرو را تهدید می کند نشتی و سوراخ شدن رادیاتور خودرو است که از رسوب ناخالصی های آب در منافذ آن و خوردگی بخش های مختلف رادیاتور حاصل می شود.
شاید بهترین و ارزان ترین راه برای جلو گیری از این مشکل استفاده از زرد چوبه به میزان 100 گرم باشد که کاملا خاصیت درزگیر دارد.
زنگ زدگی درون رادیاتور به دلیل گردش همیشگی آب در این شبکه ها هم می تواند در تابستان مشکل ساز شود که می توان با استفاده از ضد زنگ های مخصوص جلوی آن را گرفت که البته به شکل عامیانه رانندگان از ضدیخ نیز استفاده می کنند.
نکته مهم در مورد سفر های تابستانی احتمال گرفتگی شبکه های رادیاتور خودرو توسط حشرات و برگ ها است که شستشوی مداوم رادیاتور و استفاده از توری بر روی جلو پنجره توصیه می شود. طبیعتا به شکلی که مسیر حرکت هوا مسدود نشود .
ازمسائل مهم در سیستم خنک کننده ی موتور آسیب به تسمه پروانه یا واترپمپ می باشد که وظیفه اصلی آن، گردش آب در موتور است . اگر تسمه شل بوده و روغنی یا صدمه دیده باشد، آب با سرعت لازم در شبکه خنک کننده نخواهد چرخید و در نتیجه موتور داغ می کند.
در صورت جوش آوردن خودرو چه کنیم؟
در بسیاری از موارد رانندگان در هنگام جوش آورد خودرو را خاموش کرده و از آن پیاده می شوند و به سرعت در کاپوت را باز کرده و سپس بی هیچ دلیل علمی و موجهی در رادیاتور که تحت فشار بخار آب به شدت خطرناک و آسیب زننده است را باز می کنند و خود را در معرض سوختگی شدید قرار می دهند.
اما هستند رانندگانی که با تمرکز کامل خودرو را متوقف کرده بدون خاموش کردن آن پیاده شده به آرامی به روی رادیاتور آب می ریزند و دقت می کنند که آب سرد بر روی موتور داغ ریخته نشود.
بعد از 10 الی 15 ثانیه خودرو را خاموش می کنند و هر 10 ثانیه استارت زده تا صرفا موتور ماشین درگیر شود، چرا که توقفناگهانی موتور داغ ممکن است زمینه لازم برای چسبیدنقطعات متحرک به یکدیگر را فراهم کند.
البته نباید فراموش کرد که روشن نگه داشتن خودرو به صورت درجا پس از جوش آوردن نیز باعث افزایش دما و تشدید اصطکاک قطعاتدرون موتور شده و امکان سوختن موتور را افزایش می دهد.
به طور کلی بهتر است به خصوص در فصل گرما، توجه ویژه ای به آمپر آب داشته باشیم و چک کردن منظم مایع خنک کننده، توجه به نشتی های احتمالی و دقت به دمای آب، پیش از جوش آوردن موتور از بالا رفتن دمای کارکرد آن مطلع شده و نسبت به خنک کردن خودرو اقدام کنیم.
رانندگی طولانی مدت با آمپر آب بالا می تواند به سوخت واشر سرسیلندر و تحمیل هزینه بین 500 هزار الی 2 میلیون تومان منجر شود و در برخی موارد موتور به طور کلی از شرایط استاندارد خود خارج شده و کارایی اولیه اش را از دست می دهد.