آمارهای منتشر شده توسط اتحادیه خودروسازان اروپا (ACEA) نشان می دهد که فروش محصولات کمپانی فرانسوی رنو در نیمه اول سال 2016 رشدی 14.2 درصدی نسبت به دوره مشابه در سال قبل داشته است.
این میزان رشد در اروپا باعث شده که رنو با پیشی گرفتن از فورد در جایگاه دوم پرفروش ترین برندهای خودرویی در قاره سبز قرار گیرد.
علی رغم سقوط به جایگاه سوم، فورد هم رشدی 4.8 درصدی در همین مدت تجربه کرده اما به دلیل رشد بیشتر رنو جایگاه خود را از دست داده است.
در نیمه اول سال 2016 کمپانی فورد موفق به فروش 527,502 دستگاه خودرو شده در حالیکه در این مدت 561,238 دستگاه خودرو با نشان رنو فروش رفته است.
دلیل رشد رنو در این مدت را می توان گسترش محصولات و عرضه خودروهایی موفقی مثل Kadjar دانست که در حال دست و پنجه نرم کردن در یکی از رقابتی ترین بازارها یعنی بازار انگلستان است.
همچنین کلیو و کپچر که پرفروش ترین شاسی بلند کلاس B در اروپا است، نقشی موثر در کسب این عنوان ایفا کرده اند.
تحلیل گران انتظار دارند که با ارائه محصولات جدید فورد مثل شاسی بلند اج (Edge) و فیستا، این کمپانی آمریکایی فرصت بازپس گیری جایگاه خود را داشته باشد؛ البته در این بین ورود مگان جدید به عرصه رقابت می تواند تهدیدی برای فوکوس باشد.
در حالی که رنو و فورد بر سر مقام دوم و سوم با یکدیگر رقابت می کنند، فولکس واگن مثل سابق با خیالی آسوده به صدر جدول تکیه داده و با فروش حدود 850 هزار دستگاه خودرو در نیمه اول سال 2016 کماکان دست نیافتنی به نظر می رسد.
فروش محصولات این کمپانی آلمانی که در طی ماه های گذشته درگیر رسوایی ناشی از تقلب در اعلام میزان گازهای آلاینده بوده، در طول شش ماهه نخست امسال 0.1 درصد رشد نسبت به مدت مشابه در سال قبل داشته است؛ این اتفاق در حالی رخ داده که هنوز خودروهای معیوب مشتریان اروپایی بر خلاف همتایان آمریکایی مورد فراخوان و رفع ایراد قرار نگرفته و اروپایی ها غرامتی هم دریافت نخواهند کرد.
شاید این مساله حاکی از آن باشد که دولتمردان قاره سبز بر خلاف قانونگذاران اتحادیه اروپا توجه چندانی به مبحث آلایندگی و گازهای خروجی ندارند و حاضر نیستند یکی از بزرگترین خودروسازان اروپایی را برای این تقلب بزرگ تحت فشار قرار دهند.