رده‌بندی کیفی خودروهای داخلی

رده‌بندی کیفی خودروهای داخلی

یکی از راه‌های کسب اطلاعات از میزان کیفیت خودروها و مشکلات احتمالی آن‌ها، گزارش‌های سازمان‌های مستقل ناظر بر کیفیت محصولات تولیدی می‌باشد. مؤسساتی نظیر جی دی پاور در این زمینه پیشتاز بوده و می‌توان با اعتماد به گزارش‌های آن‌ها که از طیف وسیعی از مشتریان و خریداران به دست آمده، تصمیم‌گیری نمود. در ایران نیز شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران که یک موسسه خصوصی است این وظیفه را برعهده دارد.

lexus-paint-quality

معیارهای شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد برای تعیین سطح کیفی خودروها از طریق بازرسی در خط تولید شرکت‌ها با هماهنگی و اجازه آن‌ها و به سفارش وزارت صنعت و معدن و تجارت و بررسی مواردی چون پیشرانه، سیستم تعلیق، تزئینات داخلی و خارجی و صداهای غیرعادی می‌شود. هرچند این روش نسبت به ارزیابی از خریداران و شمارش عیوب خودروهای فروخته شده در بازه‌های زمانی خاص از قابلیت اعتماد پایین‌تری برخوردار است اما به هر جهت می‌توان تا حدود زیادی همین ارزیابی را نیز به عنوان مرجع پذیرفت و از آن برای تشخیص میزان کیفیت محصولات خودرویی داخلی استفاده کرد. در گزارش این شرکت، رده کیفی خودروها با ستاره‌هایی از یک تا پنج به نمایش در می‌آید. متأسفانه برخلاف سابق در این گزارش‌ها خبری از نمره‌های منفی خودروها و همچنین نوع عیوب کشف‌شده آن‌ها نیست. بنابراین مشخص نمی‌شود که وزن ستاره‌های دریافتی یا از دست رفته بیشتر بر اساس سیستم‌های فنی و مکانیکی بوده یا تزئیناتی و رفاهی و این اشکالات و عیوب با چه هزینه‌ای و به چه صورتی قابل رفع است. بعلاوه مشخص نیست که محصول خروجی از کارخانه در بازه زمانی مثلاً سه ماهه، چه مشکلات و معایب جدیدی را بروز خواهد داد. شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران، گزارش اختصاصی آبان‌ماه خود را در بحث سطح کیفی خودروهای تولید داخل موجود در بازار کشور منتشر کرد.

aban1395-q

طی آبان ‌ماه 95 تعداد 93,299 دستگاه خودرو تولید گردید که 99 درصد آن دسته خودروهای سبک و 1 درصد باقی‌مانده مربوط به خودروهای سنگین است. این دو گروه به ترتیب 41 و 10 مدل مختلف را شامل می‌شوند. در هر بخش، تنها به ذکر نام باکیفیت‌ترین و بی‌کیفیت‌ترین خودروها و تعداد ستاره کیفی آن‌ها می‌پردازیم. اطلاعات تکمیلی و جزئیات را نیز در جداول موجود مرور می‌کنیم.

گروه سبک:

1. وانت‌ها
در بخش وانت‌ها، نیسان دوگانه سوز و تندر90 پیکاپ به ترتیب بیشترین و کمترین میزان تولید را به خود اختصاص دادند.
باکیفیت‌ترین: تندر90 پیکاپ (ایران‌خودرو) / سه ستاره کیفی
بی‌کیفیت‌ترین: نیسان دوگانه سوز / یک ستاره کیفی

aban1395-pickup

2. سواری در بخش سواری، پژو 206 و سوزوکی گرند ویتارا به ترتیب بیشترین و کمترین سهم تولید را داشتند. بیشتر از 100 میلیون تومان باکیفیت‌ترین: مزدا 3 / چهار ستاره کیفی بی‌کیفیت‌ترین: سوزوکی گرند ویتارا / سه ستاره کیفی

75 الی 100 میلیون تومان
باکیفیت‌ترین: کیا سراتو / سه ستاره کیفی
بی‌کیفیت‌ترین: جک S5 / دو ستاره کیفی

50 الی 75 میلیون تومان
باکیفیت‌ترین: جک J5 / دو ستاره کیفی
بی‌کیفیت‌ترین: لیفان X60 / یک ستاره کیفی

25 الی 50 میلیون تومان
باکیفیت‌ترین: رنو ساندرو / چهار ستاره کیفی
بی‌کیفیت‌ترین: اِم‌وی‌اِم 110S / یک ستاره کیفی

کمتر از 25 میلیون تومان
باکیفیت‌ترین: سایپا X131 / یک ستاره کیفی
بی‌کیفیت‌ترین: سایپا X131 پارس خودرو / یک ستاره کیفی
در جدول ذیل همچنین مقایسه سطوح کیفیت خودروهای داخلی بازار را مشاهده می‌نمایید.

aban1395-car

گروه سنگین:

در آبان‌ ماه سال جاری بیشترین و کمترین تیراژ تولید به ترتیب مربوط به کامیونت ایسوزو NPR75K و کامیون ایسوزو FVR بوده است.

کامیونت
باکیفیت‌ترین: ایسوزو NPR75K / یک ستاره کیفی
بی‌کیفیت‌ترین: کامیونت الوند / یک ستاره کیفی

کامیون (باری-کمپرسی)
باکیفیت‌ترین: کامیون ایسوزو FVR / دو ستاره کیفی
بی‌کیفیت‌ترین: کامیون بنز WH / یک ستاره کیفی

کشنده
باکیفیت‌ترین: کشنده ولوو FH500 / چهار ستاره کیفی
بی‌کیفیت‌ترین: کشنده فاو J6 / یک ستاره کیفی

aban1395-h

توجه: این صفحه هر ماه بروزرسانی می شود.

منبع: شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *