پس از انتشار چند تصویر غیررسمی، برند لوکس و تازه تأسیس سیتروئن یعنی DS، کراساوور جدید و زیبای خود را با نام DS 7 کراسبک رونمایی کرد. این خودرو گامی بزرگ بهسوی لوکس بودن، راحتی و رانندگی خودکار برداشته است. DS 7 کراسبک در حال حاضر جدیدترین ساختهٔ DS بوده و مسلماً پیشرفتهترین آنها است که در آن جدیدترین نوآوریهای دنیای تکنولوژی بکار رفته است.
DS 7 کراسبک در ظاهر هم از جلو و هم از عقب فوراً بهعنوان یک DS چه در روز و چه در شب تشخیص داده میشود چراکه این شرکت در طراحی کراساوور جدیدش از امضای طراحی خود استفاده کرده است. بدین منظور، در قسمت جلویی DS 7 از جلوپنجرهٔ ششضلعی مشهور DS استفاده شده و در چراغهای آن نیز LEDهای جواهر شکلی بکار رفته است که امضای نوری DS محسوب میشود. همچنین دیلایتهای LED عمودی درون سپر نیز بر این امضای نوری تأکید دارند درحالیکه چراغهای عقب نیز تماماً LED بوده و طراحی سهبعدی دارند.
در داخل این کراساوور پریمیوم فرانسوی دو صفحهنمایش 12 اینچی بکار رفته است که یکی از آنها نقش صفحه آمپر تمام دیجیتالی را بازی میکند و دیگری بهعنوان نمایشگر سیستم اطلاعاتی-سرگرمی MirrorScreen و ناوبری در کنسول مرکزی قرار گرفته است. همچنین گزینههای شخصیسازی زیادی هم برای نمای داخلی این خودرو در نظر گرفته شده که نامهای مختلفی چون Bastille، Rivoli، Opera و Performance Line دارند.
این خودروساز فرانسوی میگوید در DS 7 کراسبک از بالاترین استانداردهای ساخت کابین خودرو استفاده شده است که از نمونههای آن میتوان به استفادهٔ کامل از چرم در غربیلک فرمان و حتی دستگیرههای سقفی یا کنسول میانی اشاره کرد که بهندرت در این کلاس خودرویی دیده میشود. حتی دکمههای کنترلی روی صفحهنمایش مرکزی نیز نمایی کریستال مانند دارند. مدیر طراحی DS آقای «Thierry Metroz» در این رابطه گفته است که تمامی جزئیات DS 7 کراسبک حتی کوچکترین آنها با الهام از جهان مد و لباس طراحی شدهاند؛ بنابراین کابین DS 7 کراسبک نمای کاملاً مد روز و متفاوتی دارد که از نکات برجستهٔ آن میتوان به چرم صندلیها اشاره کرد که از نوع ناپا بوده و با الهام از بند ساعت مچی طراحی شده است و یا ساعت آنالوگی بسیار زیبایی که در بالای داشبورد قرار گرفته است.
اما در بخش قوای محرکه نیز DS و در صدر آن سیتروئن کاملاً دست و دلباز عمل نموده و پنج انتخاب مختلف را برای DS 7 ارائه کرده است. از این پنج موتور، سه واحد از نوع بنزینی با نامهای THP 225، THP 180 و PureTech 130 هستند درحالیکه دو نمونهٔ دیگر دیزلی بوده و BlueHDi 130 و BlueHDi 180 نام دارند. همانطور که از نام این موتورها مشخص است، قویترین موتور بنزینی 225 اسب بخار و قویترین پیشرانهٔ دیزل 180 اسب بخار قدرت دارد. انتقال نیروی این موتورها نیز توسط یک گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک صورت میگیرد که جهت کاهش مصرف سوخت همواره دور موتور را تا حد امکان پایین نگه میدارد.
اما غیرازاین پنج پیشرانه، DS یک نسخهٔ هیبریدی از DS 7 کراسبک را نیز با نام E-TENSE ارائه کرده است. این مدل مجهز به یک پیشرانهٔ بنزینی با 200 اسب بخار قدرت و دو پیشرانهٔ الکتریکی هرکدام با 100 اسب بخار قدرت است. نیروی این موتورها توسط همان گیربکس هشت سرعتهٔ اتوماتیک جدید کارآمد انتقال پیدا میکند اما موتور الکتریکی دوم محور عقب را به حرکت درمیآورد که نهتنها موجب ارائهٔ عملکردی فوقالعاده میشود که DS 7 را به خودرویی چهارچرخ محرک نیز تبدیل میکند.
این مدل هیبریدی به یک پک باطری لیتیوم یون 13 کیلووات ساعتی مجهز شده که در زیر صندلیهای ردیف دوم نصب شده و بُردی برابر با 60 کیلومتر را بهصورت تمام الکتریکی برای خودرو فراهم میکند. این باطریها با شارژرهای معمولی ظرف چهار ساعت و نیم و با شارژر 6.6 کیلوواتی در دو ساعت و نیم شارژ میشوند؛ بنابراین خریداران DS 7 کراسبک هیبریدی درمجموع از 300 اسب بخار قدرت بهرهمند خواهند بود درحالیکه میتوانند از میان سه حالت رانندگی تمام الکتریکی، هیبریدی و ترکیبی نیز یکی را انتخاب کنند.
اما غیرازاینها، DS سیستم رانندگی نیمه خودران خود با نام Connected Pilot را هم برای این کراساوور لوکس ارائه کرده است. این سیستم علاوه بر برخورداری از کروز کنترل فعال با قابلیت توقف و حرکت، به یک دوربین هم مجهز شده است که بهمنظور درک محیط اطراف، بهطور مداوم مسیر پیش رو را تجزیهوتحلیل میکند. این سیستم حتی در زمانی که انحراف یا وجود پیچ در مسیر را از طریق نشانههای جاده تشخیص دهد میتواند بین سرعتهای 30 تا 180 کیلومتر در ساعت، چرخها را به چپ یا راست حرکت دهد.
بدین ترتیب رانندگان DS 7 میتوانند با استفاده از سیستم Connected Pilot، خودرو را در حالت خودران قرار داده و راندن آنرا بر عهدهٔ خودش بگذارند؛ اما درعینحال هرزمانی که بخواهند میتوانند خود کنترل ماشین را در دست گیرند. سپس در هنگام رسیدن به مقصد نیز سیستم Park Pilot بهتنهایی اقدام به پارک کردن DS 7 میکند بدون آنکه راننده حتی فرمان یا پدالها را لمس کند. دیگر ویژگیهای ایمنی فعال این کراساوور فوقالعادهٔ فرانسوی نیز شامل سیستم دید در شب (این سیستم با استفاده از یک دوربین مادونقرمز نصب شده در جلوپنجره، دید راننده را بهینه میکند)، سیستم Driver Attention Monitoring (این سیستم نشانههای خستگی و حواسپرتی راننده را بررسی و کنترل میکند) و سیستم Active LED Vision (این سیستم با توجه به شرایط جاده و سرعت خودرو بهصورت خودکار بُرد و وسعت نور چراغهای جلو را تنظیم میکند) اشاره کرد.
سیستم Active LED Vision یکی از برجستهترین تجهیزات DS 7 کراسبک است. این سیستم دارای شش حالت روشنایی متفاوت است که عبارتاند از پارکینگ، شهر (در این حالت عرض نور جهت بهبود روشنایی طرفین مسیر بیشتر میشود)، کشور (این حالت بیشتر سمت جلوی خودرو را روشن میکند)، بزرگراه (این حالت در سرعت بالاتر از 110 کیلومتر در ساعت فعال شده و شدت نورافشانی LEDها را بیشتر میکند)، آبوهوای نامساعد (این حالت نور چراغها را گستردهتر کرده و برفپاککنهای جلو را هم فعال میکند) و نوربالا (این حالت حداکثر بُرد و قدرت چراغها را ارائه میکند).
DS 7 دارای 4.57 متر طول، 1.89 متر عرض و 1.62 متر ارتفاع است که بدین ترتیب در کلاس کراساوورهای پریمیوم کامپکت قرار میگیرد؛ اما این خودرو با تجهیز به این سیستمهای پیشرفته، قوای محرکهٔ مدرن و کارآمد، طراحی داخلی فوقالعاده و نمای بیرونی منحصربهفرد خطر بزرگی برای رقبایی چون مرسدس بنز GLC، بامو X3، آئودی Q5 و لکسوس NX خواهد بود. DS 7 کراسبک در کارخانهٔ پژو-سیتروئن در Mulhouse فرانسه و شنزن چین تولید خواهد شد. این خودرو هفتهٔ آینده رسماً در نمایشگاه ژنو به نمایش درخواهد آمد درحالیکه فروش آن نیز تا پایان سال جاری آغاز خواهد شد و قیمت آن نیز در همان زمان اعلام میگردد.
[دانلود ویدئو]پوشش کامل جدیدترین خبرها و رویدادهای نمایشگاه خودروی ژنو 2017 در پدال. همراه شما خواهیم بود…