خودروسازان داخلی برای تنوع بخشیدن به سبد تولید خود، خودروهای جدیدی را در صف تولید یا مونتاژ قرار داده اند.
رانا، دنا، فیس لیفت تندر، رنو ساندرو، کیا سراتو، سیتروئن C4، فیات، مزدا3 جدید با موتور 1600 سی سی و سوزوکی کیزاشی، 9 میهمان آینده بازار خودرو ایران هستند و در این بین، رانا ارزان ترین است و کیزاشی نیز گران ترین آنها به حساب می آید.
رانا می آید!
این خودرو که ظاهرا تولید انبوه آن آغاز شده و نیمه دوم امسال روانه بازار می شود، دومین محصول ملی ایران خودرو نام دارد و اواخر فروردین 88 همزمان با مراسم تودیع منوچهر منطقی از مدیرعاملی این شرکت، رونمایی شد. این خودرو که ابتدا x12 نام داشت، قرار بود همان سال 88 تولید و به بازار بیاید، اما بروز برخی حواشی مانع انجام این کار شد. رانا ظاهری شبیه پژو 206 صندوقدار دارد و از حجم موتوری 1600 سی سی با قدرت 113 اسب بخار برخوردار است. ظاهرا ایران خودرویی ها قصد دارند موتور پایه گازسوز خود (EF7) را نیز در این محصول تعبیه کنند. در طراحی این خودرو به نوعی از پلت فرم پژو 206 بهره گرفته شده است. به گفته ایران خودرویی ها، قیمت پایه رانا حدود 11.5 میلیون تومان خواهد بود. اما کارشناسان خودرو قیمت متوسط آن را بیش از 14 میلیون برآورد می کنند.
دنا، سال آینده
ایران خودرویی ها علاوه بر رانا، محصولی دیگر را نیز به نام دنا در راه دارند و قرار است اواخر سال آینده ورود آن به بازار خودرو کشور را جشن بگیرند. این محصول اگرچه از دید ایران خودرویی ها سومین برند ملی شان به حساب می آید، اما طبق مشخصات فنی ارائه شده، از پلت فرم سمند برای طراحی و تولید آن بهره گرفته شده است.
دنا البته به لحاظ ظاهری، لوکس تر از مدل های فعلی سمند است و از جمله تفاوت های آن می توان به تغییر چراغ های جلو، آینه های بغل، سپر جلو و عقب و همچنین برش روی گلگیر و انحنای روی درها و گلگیر اشاره کرد. این محصول که اوایل امسال رونمایی شد، با قیمتی حداقل 18 میلیون تومان عرضه خواهد شد.
تندر با چهره ای جدید
فیس لیفت تندرL90 نیز یکی دیگر از محصولات سال آینده بازار ایران است. سایپایی ها آذر ماه 87 از فیس لیفت تندر که توسط خود آنها تولید شده بود، رونمایی کردند و قرار شد این محصول یک سال بعد به بازار بیاید، اما به دلیل عدم هماهنگی میان سایپا و رنو، فیس لیفت تندر نتوانست راهی خیابان های کشور شود. ناهماهنگی سایپا و رنو، ظاهرا به چسباندن آرم سایپا روی فیس لیفت تندرL90 مربوط می شود. با این حال به نظر می رسد سایپایی ها سال آینده فیس لیفت تندر را به بازار عرضه کنند. تندر فیس لیفت در مقایسه با تندر معمولی، با تغییر شکل، به خصوص در قسمت عقب خودرو روبه رو شده و مشخصات فنی آن تغییری نکرده است. هرچند سایپایی ها در مورد قیمت این محصول اظهارنظر خاصی نکرده اند، اما به نظر می رسد با توجه به تغییرات صورت گرفته، نرخ آن در مقایسه با مدل معمولی تندرL90، اختلافی قابل توجه داشته باشد. آن طور که خبر می رسد، ایران خودرو نیز قصد دارد فیس لیفتی مخصوص به خود را روانه بازار کند.
یک سامورایی دیگر در ایران خودرو
سابقه همکاری ایران خودرو و سوزوکی موتورز ژاپن، به ویتارا برمی گردد، خودرویی شاسی بلند که هم اکنون در سایت مشهد این شرکت مونتاژ می شود. از آنجاکه ظاهرا کار کردن با سوزوکی، دردسرهای کمتری نسبت به دیگر خودروسازان ژاپنی دارد، ایران خودرو محصولی دیگر از این شرکت را به زودی روانه بازار خواهد کرد. این خودرو که کیزاشی نام داشته و از حجم موتوری 2400 سی سی برخوردار است، هم اکنون به گمرک بندرعباس رسیده و در راه تهران است، تا با ورود خود به بازار، خاطره تلخ پژو 407 را از ذهن ایران خودرویی ها پاک کند. هرچند گفته شده بود کیزاشی با قیمتی حدود 50 میلیون تومان به بازار می آید، اما طبق آخرین اخبار، مشتریان باید خود را برای کیزاشی 58 میلیونی آماده کنند. هنوز مشخص نیست ایران خودرو برنامه ای برای تولید داخل کیزاشی خواهد داشت، یا اینکه به واردات آن رضایت می دهد.
کیا سراتوی داخلی، جایگزین زانتیا و فیات
اما ببینیم سایپا علاوه بر تندرفیس لیفت، چه برنامه دیگری برای عرضه محصولات جدید به بازار دارد. آن طور که خبر می رسد، کیا سراتو و سیتروئن C4، دو خودرو آینده این شرکت هستند و در این بین C4 قرار است جایگزین زانتیا باشد. طبق اظهارنظر قبلی مسوولان سایپا، C4 ابعادی بزرگتر از زانتیا دارد و احتمالا مونتاژ آن با ساخت داخل 40 درصد آغاز خواهد شد. همچنین هرچند کیا سراتو هم اکنون نیز در خیابان های کشور به چشم می آید، اما سایپایی ها نیز مشغول تجهیز خطوط تولید خود برای مونتاژ این محصول هستند. سراتو هم اکنون با تعرفه ای 90 درصدی (عملا 110 درصد) وارد کشور می شود و 47 میلیون تومان قیمت دارد، حال آنکه وقتی در سایپا به مونتاژ برسد، تعرفه ای بین 25 تا 64 درصد برای آن اعمال خواهد شد. با این حساب، سراتوی سایپا با قیمتی کمتر در اختیار مشتریان قرار می گیرد. اما از C4 و سراتو که بگذریم، ظاهرا سایپایی ها هوس تولید خودرویی ایتالیایی را نیز در سر دارند و می خواهند اواخر امسال تولید مدلی از فیات را آغاز کنند. شرکت فیات پیش از این با بن رو (یکی از خودروسازان بخش خصوصی) کار می کرد، اما سایپا سهام آن را خرید تا تنوع بیشتری به سبد محصولات خود بدهد. آن طور که خبر می رسد، سایپا امسال 50 هزار دستگاه فیات را به تولید خواهد رساند. البته هنوز مشخص نیست که سایپا کدام مدل از فیات را تولید خواهد کرد. در حال حاضر سی ینا تنها محصول سواری و تولید داخل فیات در ایران به شمار می رود.
ساندرو رقیب 206 و تندر؟
اگرچه در حال حاضر تندر تنها محصول بیرون آمده از پلت فرم X90 است، اما احتمالا در سال 92 ساندرو نیز به عنوان دیگر خودرو حاصل از پلت فرم مذکور، روانه بازار خواهد شد. ساندرو که پارس خودرو ماموریت تولید آن را بر عهده گرفته است، خودرویی هاچ بک به شمار رفته و از موتوری 1600 بهره می برد. از این محصول به عنوان رقیبی جدی برای پژو 206 و حتی تندر-90 یاد می شود. این در شرایطی است که احتمالا قیمت ساندرو اختلاف قابل توجهی با 206 و تندر خواهد داشت.
مزدا3 با موتور 1600 سی سی
اما گروه بهمن نیز که بزرگترین خودروساز بخش خصوصی به شمار می رود، قصد دارد اواخر امسال مدل 1600 سی سی مزدا3 را نیز مونتاژ کند. این شرکت در حال حاضر مدل 2000 سی سی مزدا3 را به مونتاژ می رساند و می خواهد با تولید نوع 1600 سی سی آن، مزدایی ارزان تر را به بازار بدهد.
منبع: روزنامه دنیای اقتصاد