حسگر HDR جدید سونی برای خودروهای بدون راننده با عملکرد فوق العاده در نور کم [تماشا کنید]

حسگر HDR جدید سونی برای خودروهای بدون راننده با عملکرد فوق العاده در نور کم [تماشا کنید]

کمپانی سونی به تازگی از سنسور دوربین HDR جدیدش با عنوان IMX390 رونمایی کرد، محصولی که با دامنه دینامیکی بالا و حساسیت به نور بسیار زیاد به گزینه ای ایده آل برای سیستم ناوبری خودروهای بدون راننده تبدیل شده است.

این که پیشرفت صنایع رباتیک و پهپادها رابطه مستقیمی با پیشرفت تلفن های هوشمند دارد، مسئله ای کاملاً واضح است. همه سنسورهایی که امروزه حضورشان روی موبایل ما کاملاً عادی به نظر می رسد، روزگاری جزو تکنولوژی های پیشرو در صنعت رباتیک به حساب می آمدند.

سامانه هوشمند هدایت خودروها با استفاده از این دوربین جدید می تواند در هنگام شب نیز دید واضحی نسبت به جاده و محیط اطراف داشته باشد

میزان حساسیتHDR سنسور جدید سونی برابر با120dB است. بیشتر بودن میزانdB به معنی دریافت بهتر سیگنال و در مقایسه با میزان نویز است که به افزایش دامنه دینامیکی منجر می شود. حساسیت پیکسل های بزرگ این سنسور نیز حدود ۰.۱ لوکس است. به عبارت دیگر، این حسگر قادر به ثبت ضعیف ترین شعاع های نور با دقت قابل قبول خواهد بود.

سونیIMX390 را به طور اختصاصی برای اتومبیل های خودران توسعه داده است. سامانه هوشمند هدایت خودروها با استفاده از این دوربین جدید می تواند در هنگام شب نیز دید واضحی نسبت به جاده و محیط اطراف داشته باشد. ضمن این که تغییرات سریع و وسیع در شدت نور نیز خللی در عملکرد آنایجاد نخواهد کرد.

اگر عبارت «سنسور HDR سونی» تا حدودی آشنا به نظر می آید،‌ باید بدانید که گوگل از نسل قبل این حسگر (IMX378) در ماژول دوربین اصلی موبایل های پیکسل خود بهره برده است. در واقعIMX390 نسخه پیشرفته تر همان تکنولوژی و سخت افزاریاست که در دوربین های پرچمدار کمپانی گوگل به کار رفته.

ویدیوی بالا به وضوح تفاوت فاحش عملکرد این دوربین جدید در جلوگیری از پرش (Flicker) تصویر و ارائه دامنه کنتراست (تفاوت میان روشن ترین نقطه تصویر و تاریک ترین نقطه آن) رانشان می دهد. بنابراین سنسور مورد بحث می تواند بدون ایجاد خطا یا نوردهی بیش از حد تصاویر واضحی را در هنگام خروج از تونلی تاریک به محیطی روشن به نمایش بگذارد.

باید بدانید که به علت بزرگ بودن پیکسل ها،IMX390 از تراکم پیکسل پایینی برخوردار است. بنابراین نباید انتظار ورود آن را به قلمرو موبایل های هوشمند داشت. گرچه احتمال آن وجود دارد که با پیشرفت این مسیر در آینده نزدیک شاهد در دسترس قرار گرفتناین قابلیت در اسمارت فون ها باشیم.

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *