گوشیهای هوشمند تبدیل به بخشی جداییناپذیر از زندگی ما شدهاند و البته، فواید بسیار زیادی در کارهای روزمره دارند؛ ولی در عین حال میتوانند سهم زیادی از توجه ما را به خود جلب کنند و به همین دلیل است که در تصادفات منجر به مرگ، موبایلها یکی از عوامل اصلی حواسپرتی رانندگان به شمار میروند. علیرغم تلاشهایی که برای محدودیت استفاده از این دستگاهها در هنگام رانندگی صورت گرفته، به نظر میرسد که بیشتر افراد تمایل زیادی برای کنار گذاشتن آنها ندارند. بر این اساس، سازمان ملی مدیریت ایمنی ترافیک بزرگراهها در امریکا (NHTSA) از یک طرح راهنمای اختیاری برای سازندگان تلفن همراه رونمایی کرده و در آن یک حالت ویژه رانندگی، مشابه حالت «هواپیما» در سیستمعامل گوشی پیشنهاد شده است.
حالت پیشنهادی «رانندگی» موجب محدودیت یا جلوگیری از برخی عملکردهای گوشی در هنگام رانندگی خواهد شد. NHTSA امیدوار است که این قابلیت از طریق رابط کاربری گوشی، به آسانی در دسترس قرار گیرد؛ درست مشابه آن چیزی که برای هماهنگی با سیستم عامل «اندریو اتو» در گوشیها فراهم شده است. همچنین این سازمان انتظار دارد که هم تولیدکنندگان تلفن همراه و هم خودروسازان، به راهحلهایی سادهتر برای هماهنگسازی خودرو و موبایل برسند. در این حالت، برخی ویژگیهای موبایل باید غیرفعال شوند. اپل و گوگل، هر دو در سیستمعاملهای کارپلی و اندروید اتو در جهت رسیدن به این هدف تلاش میکنند که البته در حالت رانندگی، عملکردها تنها در رابط کاربری غیرفعال میشوند و نه به صورت کلی در دستگاه گوشی موبایل.
این طرح پیشنهادی جدید، دومین فاز تلاشهای NHTSA برای رسیدگی به مشکل حواسپرتی در حین رانندگی است. اجرای اولین مرحله در حدود ۳ سال قبل اعلام شد که در آن بیشتر به طراح سیستمهای اطلاعات و سرگرمی که کمتر باعث پرتشدن حواس راننده شود، تمرکز شده بود. شاید به همین دلیل است که در حال حاضر نمیتوانید در حال حرکت، کلمهای را به سیستم ناوبری برخی خودروها وارد کنید. با اینکه هر دوی این فازها، ایدههای خوب و مناسبی به نظر میرسند، ولی دارای دو مشکل عمده هستند.
اول اینکه این طرحهای پیشنهادی، دارای ضمانت اجرایی نیستند. در واقع، NHTSA هیچ اجبار قانونی برای پیروی از این خطوط راهنما برای تولید کنندگان ندارد. از نظر تئوری، هر کدام از کمپانیها بهراحتی میتوانند پیشنهادات NHTSA را پشتگوش انداخته و طراحی محصولشان را مطابق با سلیقه خود انجام دهند. ولی در همین حال، به نظر میرسد که اکثر خودروسازان، طرحهای NHTSA را با جان و دل میپذیرند و سعی در عملکردن به آن دارند.
دومین مشکل بزرگ، مشخصکردن این موضوع است که یک دستگاه موبایل توسط یک مسافر مورد استفاده قرار میگیرد یا راننده. وقتی یک سرنشین به عنوان مسافر در کابین حضور داشته باشد، اجازه تلفنزدن، پیامنگاری و یا تعویض موزیک پخششونده را خواهد داشت و این در حالی است که تمام تمرکز راننده باید به جاده باشد. ولی باید گفت که در حال حاضر، روش مناسبی برای تشخیص شخصی که پشتفرمان نشسته در دسترس نیست. این روش در بازی Pokemon Go نیز کارساز نبوده است؛ جایی که سازندگان این بازی از اجرای آن در سرعتهای بالاتر از ۱۶ کیلومتر بر ساعت جلوگیری کرده و به این وسیله بسیاری از کاربران خود را با مشکل مواجه کرده بودند. عدم امکان «بازیکردن» شاید مشکل چندان مهمی نباشد، ولی اگر یک مسافر نتواند به برخی کاربردهای اساسی موبایل، از جمله پیامنگاری و استفاده از مرورگر اینترنت دسترس داشته باشد، مطمئناً دردسر زیادی را به همراه خواهد داشت.
امّا در مجموع، طرحهای راهنمای جدید NHTSA برای خودروسازان و تولیدکنندگان گوشی موبایل، یک قدم مناسب برای کاهش حواسپرتی در هنگام رانندگی است. تکنولوژی همانند روندی که قبلاً طی کرده، پیشرفت خواهد کرد و کمپانیها باز هم راهی برای استفاده مفید از تلفن همراه برای راننده و دیگر سرنشینان پیدا خواهند کرد. ولی تا آن موقع، بهتر است که در پشت فرمان، گوشی خود را کنار گذاشته و بر شرایط جاده روبرویتان تمرکز داشته باشید.
منبع: autoblog