در ساعات پایانی روز بیستوپنجم سپتامبر ( سوم مهرماه) نمایشگاه فرانکفورت امسال نیز به پایان خود رسید؛ نمایشگاهی که سالهاست لقب « بزرگترین اتوشوی اروپا » را به خود اختصاص داده است.
هرچند نمایشگاه فرانکفورت، نمایشگاهی بینالمللی است اما نباید این نکته را نادیده گرفت که این نمایشگاه، « بزرگترین محل خودنمایی خودروسازان آلمانی » نیز هست. کشور آلمان – مهدخودروسازی جهان و زمینهساز اصلی پیشرفت این صنعت- را به هیچوجه نباید نادیده گرفت.
وقتی بزرگترین خودروساز اروپا یعنی گروه فولکسواگن در کنار سایر برندهایی همچون مرسدس بنز، پورشه، بی.ام.و، آئودی و … در این کشور حضوری فعال دارند آیا میتوان انتظار داشت که بار اصلی « اتوشوی فرانکفورت » بر دوش سایر خودروسازان اروپایی، آمریکایی یا حتی آسیایی باشد؟ مسلما خیر.
اما سخن آخر « گروه پدال » خطاب به خودروسازان داخلی است که امید آن نمیرود هیچکدام از مسئولانشان به خواندن این چند خط تمایلی داشته باشند. ای کاش آقایان مربوطه با کمی تامل در خودروهای نمایشگاه امسال، فقط اندکی به فکر ارتقای کیفی سبد محصولاتشان بودند. آنان باید بیش از چندسال تنها در فکر این موضوع باشند که – به عنوان مثال – آیا نصب ایربگ (که امروزه دیگر به یکی از ابتداییترین فاکتورهای ایمنی مبدل شده) بر روی خودروهای مونتاژی دهها سال پیش الزامی است یا نه؟!
جالبتر آنکه آنها بلافاصله بعد از مطرحشدن این موضوعات، ادعای افزایش قیمتها را نیز دارند. میگوئیم چرا؟ میگویند شرایط بازارهای جهانی تغییر کرده. میگوئیم قبول! اما آیا از بازارهای جهانی فقط افزایش قیمتها را یاد گرفتهاید؟ از رده خارج کردن خودروهای ماقبل تاریخ چه میشود؟! ارتقای ایمنی خودروهای داخلی چه میشود؟ رقابتیشدن بازار داخلی با کاهش تدریجی تعرفهها چه میشود؟ کیفیت ساخت چه؟ رضایتمندی مشتریان چه؟ بهرهگیری از حداقل تکنولوژیهای روز چه؟ یعنی اینها را یاد نگرفتهاید؟! یا نمیخواهید که یاد بگیرید؟! یا نمیگذارند که یاد بگیرید؟! و یا شاید مقصر اصلی خودمان هستیم که همیشه انتظارهایی بیجا از شما داریم!
اما بگذریم . . . .
با این مقدمه توجه شما را به آمارهای مرتبط با نمایشگاه امسال که بسیاری از آنها در آخرین کنفرانس خبری آقای ماتیاس وایزمن (ریاست گروه صنعتی VDA : مسئول برگزاری نمایشگاه فرانکفورت) مطرح شده جلب میکنیم.
# مساحت نمایشگاه امسال بیش از ۲۳۵ هزار متر مربع بود؛ یعنی ۲۵ درصد بیشتر از دوره قبل ( ۲۰۰۹)
# در نمایشگاه امسال، ۱۰۱۲ شرکت وابسته به صنعت خودروسازی به صورت مستقل فعالیتهای خود را به نمایش گذاشتند.
# از میان کمپانیهای شرکت کننده در نمایشگاه امسال، ۱۸۳ برند بزرگ و معروف جهانی وهمچنین ۷۵ کمپانی خودروساز حضور داشتهاند.
# ۳۲ کشور مختلف جهان، بیش از هزار غرفه را در نمایشگاه امسال برپا کردند.
# حدود ۲۰۰ خودرو در نمایشگاه امسال به نمایش گذاشته شد که از این بین، حدود ۸۵ خودرو یا کاملا جدید بودند یا تغییرات قابل توجهی نسبت به گذشته داشتهاند.
# میزان بازدیدکنندگان نمایشگاه امسال حدودا ۹۲۸ هزار نفر بود که نسبت به دوره قبل ۷ تا ۱۰ درصد افزایش یافته است.
# ۲۰ درصد بازدیدکنندگان نمایشگاه امسال، از کشوری غیر از آلمان بودهاند.
# حدود ۱۲ هزار خبرنگار و افراد وابسته به گروههای خبری از ۹۸ کشور جهان، برای پوشش اخبار نمایشگاه امسال آمدند.
# میانگین سنی بازدیدکنندگان ۳۵سال بوده که نسبت به دوره قبل، یکسال کاهش یافته (جوانتر شده) است.
شصتوپنجمین نمایشگاه بینالمللی فرانکفورت در پائیز ۲۰۱۳ برگزار خواهد شد. باید منتظر ماند و دید تا آن سال کدامیک از خودرهای مفهومی نمایشگاه امسال به خیابانها راه یافته و یا به تولید انبوه رسیدهاند!
*** فرانکفورت ۲۰۱۱ از نگاه رسانههای جهان ***