شرکت فورد پتنت جدیدی در زمینه تولید صدای مصنوعی توسط موتور ثبت کرده اما نه برای آن چه فکر می کنید
در جدیدترین پتنت ثبت شده توسط شرکت فورد، موتور خودرو به تولید صدای مصنوعی می پردازد و این صدا به گونه ای منتشر می شود که انگار خودروی شما دارای سیلندرهای بیشتری است.
مثلا موتور 3 سیلندر فورد صدایی شبیه به موتورهای 6 سیلندر خطی تولید می کند. دلیل عنوان شده توسط فورد این است که می تواند باعث شود رانندگان در دورهای پایین تری دنده هارا تعویض کنند تا از تمام مزایای به وجود آمده توسط این موتورهای کم حجم که مصرف سوخت به مراتب کمتری هم دارند استفاده کامل برده شود.
موتور یک لیتری سه سیلندر توربوشارژ شده فورد که با نام EcoBoost خوانده می شود، به دلیل مصرف سوخت بسیار پایین و قدرت خوبی که تولید می کند بارها به عنوان بهترین موتورسال شناخته شده است.
اما فورد اعلام کرده که بسیاری از مردم برای این که بیشترین قدرت ممکن از این موتور کوچک را بگیرند در دورهای بالا به تعویض دنده می پردازند در صورتی که در واقعیت نیازی به این کار نیست و فورد خواسته تا با تولید این صدای مصنوعی رانندگان را به تعویض دنده در دورهای پایین تر ترغیب کند تا میزان بهره وری بیشتر و بیشتر شود.
آنطور که از شواهد بر می آید، اختراع جدید واحد مهندسی فورد بدین صورت است که صدای مصنوعی موتور بین دو احتراق پشت سر هم ایجاد می-شود. این صدا علاوه بر قوی نشان دادن موتور، باعث میشود راننده کمی زودتر دنده را عوض کند و بازدهی مصرف سوخت خودرو از این طریق بالا میرود.
این سیستم به صورت الکترونیکی کنترل خواهد شد و یک لایه صدای مصنوعی را داخل کابین پخش میکند. شدت و فرکانس این صدا با توجه به عملکرد واقعی موتور تنظیم می شود و ثابت نیست.
برای مثال می دانید که موتورهای V8 با توجه به نحوه عملکرد چرخه احتراق، صدای مخصوص به خود را دارند که به گوش ماشین دوستان کاملا از سایر مدل های پیشرانه متمایز است.
دستگاه جدید فورد با توجه به نحوهی کار موتورهای قدرتمندتر و با تاثیرپذیری از عملکرد واقعی موتور خودرو، صدایی مصنوعی ایجاد خواهد کرد. به نوعی ای که احتمالا یک موتور سه سیلندر، صدایی شبیه موتورهای شش سیلندر تولید خواهد کرد و موتور ساده چهار سیلندر، آوای هشت سیلندر سر می دهد.
در حال حاضر خودروهای اسپرتی چون موستانگ 2.3 لیتری EcoBoost و فورد فوکس RS صدای مصنوعی ای رادر داخل کابین تولید می کنند که بیشتر با هدف ایجاد هیجان صورت می پذیرد تا این که راننده را ترغیب به تعویض دنده در دورهای پایین کند.
حتی در حداکثر سرعت های وضع شده در خیابان های شهری هم این صدا در کابین منتشر می شود. در هر صورت فورد این پتنت را به صورت رسمی در آمریکا به ثبت رسانده و این در حالی است که هیچ تضمینی وجود ندارد که حتما از این پتنت در تولید محصول های جدید استفاده شود.