کوپه موتور وسط R8 یکی از سریع ترین ساخته های آئودی است که بصورت انحصاری توسط بخش کواترو (متخصص در زمینه پرفورمنس) این شرکت آلمانی طراحی و توسعه یافته و از سال 2006 وارد خیابان ها شده است.
این اتومبیل پرطرفدار که بر روی پلت فرم لامبورگینی گالاردو شکل گرفته، در طول دو نسل خود به پیشرانه های مختلف مجهز شده و از عملکرد بسیار خوبی برخوردار بوده است.
در سال 2011 و در نمایشگاه فرانکفورت آئودی نمونه اولیه از R8 با پیشرانه کاملا الکتریکی را معرفی کرد. بعد از گذشت 4 سال، سرانجام نمونه تولیدی در نمایشگاه ژنو 2015 رونمایی شد.
این نسخه که R8 e-tron نامگذاری شده بود، با دو موتور الکتریکی 462 اسب بخار قدرت و 919 نیوتن متر گشتاور را در اختیار مالک ثروتمند خود می گذاشت.
با این مشخصات، شتاب صفر تا صد R8 برقی 3.9 ثانیه بود؛ اگر چه این رقم برای یک اتومبیل با موتور درون سوز مناسب ارزیابی می شود، اما برای خودرویی برقی آن هم در لباس R8 چندان قابل قبول نیست.
در واقعتسلا با مدل S اثبات کرد یک خودروی برقی می تواند شتابی بسیار شگفت انگیز داشته (زیر سه ثانیه) باشد و از این حیث آئودی در سایه محصول خانوادگی تسلا قرار گرفت.
آئودی R8 e-tron در زمینه حداکثر سرعت هم حرفی برای گفتن نداشت، زیرا 201 کیلومتر در ساعت رقمی است که بسیاری از اتومبیل های معمولی هم قادر به عبور از آن هستند. با این حال البته امکان پیمایش 450 کیلومتر مسافت با یک بار شارژ از نقاط قوت R8 برقی بود.
مساله عجیب درباره این اسپورت برقی، قیمت گذاری بسیار غیر منطقی آن بود. کمتر کسی حاضر می شد یک میلیون یورو (1.1 میلیون دلار) برای اتومبیلی با این مشخصات پرداخت کند.
جالب این که از سال گذشته تاکنون کمتر از 100 دستگاه از R8 e-tron فروخته شده که آماری اسفناک برای آئودی به شمار می رود. به همین دلیل این کمپانی آلمانی تصمیم به خداحافظی با محصول شکست خورده خود گرفته و تولید آن را متوقف کرده است.
آئودی R8 e-tron نه مثل تسلا مدل S کارایی و عملکرد فنی بالایی از خود نشان داد و نه مثل i8 طراحی متفاوت و گیرایی داشت، قیمت نجومی هم که اصلا قابل توجیه نبود. شاید این اتفاق درس های زیادی به ارباب حلقه ها آموختهباشد.