شورولت پس از سه سال، نسخه برقی (EV) مدل اِسپارک را رسماً از خط تولید خارج کرد.
به گزارش پدال به نقل از دیترویت نیوز (Detroit News)، ساخت این سابکامپکت شهری درواقع تابستان گذشته متوقف شده بود. هماکنون نام اسپارک EV از وبسایت رسمی کمپانی هم حذف شده و بولت EV تنها محصول الکتریکی رسمی شورولت به حساب میآید.
جالب اینجاست که جنرال موتورز زمان رونمایی بولت برقی در سال 2015، اعلام کرده بود که قصد کنار گذاشتن اسپارک EV را ندارد، اما امروز میبینیم که ترجیح میدهد تمرکز خود را منحصراً روی بولت معطوف کند. یکی از سخنگویان کمپانی در مصاحبه با دیترویت نیوز گفته بود: هیجان زیادی برای پیش بردن برنامه برقی سازی محصولات، ازجمله اسپارک EV و نیز ارائه نخستین خودروی الکتریکی پربازده و قابلاطمینان در قالب بولت EV داریم.
شورولت از زمان معرفی این مدل در ژوئن 2013 (خردادماه 92) تاکنون، در سه ایالت کالیفرنیا، اورِگون (Oregon) و مریلند (Maryland) مجموعاً نزدیک به 7,400 دستگاه فروخت؛ اما درباره بولت برقی قصد دارد بازار بزرگتری را هدف گرفته و آن را در تمامی مناطق و ایالتهای کشور بهصورت رسمی عرضه کند.
بد نیست اشارهای بکنم که مدل 2016 شورولت اِسپارک EV به مجموعه هایبرید 140 اسب بخاری و 542.3 نیوتونمتری مجهز بود. طبق دادههای EPA، مجموعه باتری 19 کیلووات ساعتی لیتیوم-یون میتوانست این کوچولوی شهری را بهتنهایی تا 132 کیلومتر پیش ببرد. برای مقایسه بد نیست نگاهی به باتریهای 60 کیلووات ساعتی و مسافت قابل پیمایش 383 کیلومتر بولت EV بیاندازید که بازدهی سه برابر بیشتری ارائه میکند.
منبع: motortrend