تعرفه واردات ثابت ماند

تعرفه واردات ثابت ماند

برخلاف انتظار، مصوبه مجلس در خرداد ماه سال گذشته در رابطه با کاهش تدریجی تعرفه واردات خودرو، امسال و سال آینده به واقعیت نخواهد پیوست. مجلس همچنین به خودروسازان این فرصت را داد که با افزایش کیفیت تولیدات خود، در سال 90 به شرط اعلام گزارش هر سه ماه یک بار، تعرفه 90 درصدی واردات را برای حمایت از آنها حفظ کند. این درحالیست که گفته می شود 5 گزارش هنوز به مجلس داده نشده است. وضعیت بهبود کیفیت خودروها را نیز می توان از زبان خریداران شنید و نیازی هم به گزارش خودروسازان نبود. با این حال تعرفه 90 درصدی همچنان حفظ خواهد شد.

البته علاوه بر این رقم 90 درصدی باید هزینه های خارج کردن یک خودروی فرسوده و مالیات و هزینه شماره گذاری را نیز به رقم فوق افزود. بنابراین رقم واقعی تعرفه بیش از 110 درصد برای وارد کننده آب می خورد. البته وقتی سود واردکننده را نیز به مبلغ تمام شده بیافزایید متوجه می شوید که خریدار یا مصرف کننده نهایی به جرم داشتن یک خودروی بروز و استاندارد باید چندین برابر رقم واقعی، پول بپردازد. اگر صنعت داخلی ما نمی تواند یا نمی خواهد خودروهای بهتری بسازد، گناه مصرف کنندگان چیست؟

TOYOTA SAI

جالب اینکه سالهاست مصرف کنندگان و خریداران خودروی داخلی با شعار حمایت از تولید داخل، ناچارند خودروهایی گران، قدیمی و پرمصرف را خریداری کنند. و بنظر می رسد خودروسازی ما به این حمایت ها کاملا اعتیاد پیدا کرده است. شاید وقت آن رسیده باشد که هزینه های این تولیدات داخلی را در برابر واردات خودروهای روز بسنجیم. در یک کفه ترازو، سود خودروسازان+ اشتغال x نفر و در کفه دیگر هزینه مصرف سوخت بالاتر+ هزینه تلفات ناشی از ناامنی خودروها+تفاوت قیمت با قیمت یک خودروی مشابه را قرار دهیم. شاید نتیجه این توزین ما را تکان دهد.

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *