ب ام و M4 در مقابل کامارو SS؛ بازگشت شورولت به دوران طلایی

ب ام و M4 در مقابل کامارو SS؛ بازگشت شورولت به دوران طلایی

نسل ششم کامارو توانست عنوان برترین خودروی سال 2016 میلادی از سوی نشریه معتبر موتورترند را دریافت کند. در واقع کامارو رقیبی همچون بی ام سری 3 را پشت سر گذاشت تا پس از سال ها یک ماسل کار آمریکایی لقب بهترین خودروی سال را از آن خود کند.

ب ام و M4 در مقابل کامارو SS؛ بازگشت شورولت به دوران طلایی

مقایسه امروز ما کمی متفاوت خواهد بود زیرا قوی ترین نسخه نسل ششم کامارو را در مقابل یکی از رقبای قدرتمند آلمانی خود یعنی بی ام و M4 قرار خواهیم داد. پنج سال قبل هم یک فورد موستانگ را در مقابل بی ام و M3 قرار دادیم اما بی ام و به راحتی از پس رقیب آمریکایی اش بر آمد. اما اوضاع امروز نسبت به 5 سال قبل بسیار متفاوت است.

ب ام و M4 در مقابل کامارو SS؛ بازگشت شورولت به دوران طلایی

کامارو ss با موتور 6.2 لیتری V8 خود همانند نسل های گذشته در صحنه حضور پیدا کرده و قدرت و گشتاور آن به عدد455 اسب بخار و 455 lb-ft رسیده است.

جعبه دنده 6 سرعته دنده دستی هم قدرت را تنها به چرخ های عقب می رساند. شاسی این خودرو با نام آلفا آخرین دست پرورده شرکت GM به شمار می رود و در واقع این شاسی را می توان در محصولات کادیلاک همچون ATS و CTS نیز مشاهده کرد. اما بی ام و M4 با تغییرات بسیاری در زمین مبارزه حاضر شده است و شاسی آن با کد F82 خوانده می شود. در واقع M4 نام جدید M3 کوپه در نسل قبلی است.

ب ام و M4 در مقابل کامارو SS؛ بازگشت شورولت به دوران طلایی

ب ام و M4 در مقابل کامارو SS؛ بازگشت شورولت به دوران طلایی

موتور 3 لیتری 6 سیلندر خطی مجهز به دو توربوشارژر، قدرت 425 اسب بخاری را برای ب ام و تولید می کند و گشتاور آن معادل 406 lb-ft است. بی ام و هم همانند شوی از یک جعبه دنده 6 سرعته دنده دستی بهره می برد که قدرت را تنها به چرخ های عقب منتقل می کند.

ب ام و M4 در مقابل کامارو SS؛ بازگشت شورولت به دوران طلایی

گرچه بی ام و در مدل اتومات هم عرضه می شود اما برای برابری بهتر شرایط مدل دنده دستی آن را در مقابل کامارو قرار دادیم. با این که شوی قدرت و گشتاور بیشتری تولید می کند اما وزن بیشتری هم دارد. وزن کامارو 1676 کیلوگرم و وزن بی ام و 1593 کیلوگرم است.

ب ام و M4 در مقابل کامارو SS؛ بازگشت شورولت به دوران طلایی

در بخش شتاب گیری بی ام و به 4.2 ثانیه زمان نیاز دارد تا از صفر به 96 کیلومتر بر ساعت برسد اما شوی این امر را در 4.1 ثانیه انجام می دهد. کامارو در عرض 12.4 ثانیه مسیر درگ یا 407 متر را طی می کند و بی ام و هم به 12.5 ثانیه برای انجام این کار زمان لازم دارد.

ب ام و M4 در مقابل کامارو SS؛ بازگشت شورولت به دوران طلایی

بی ام و در شتاب گیری ها به اندازه بسیار کمی از شوی کندتر است اما در مسیر پیست مسابقه ای این مسئله را جبران می کند. بی ام و پیست مشهور استریت ویلو آمریکا را در مدت 1:22.94 ثانیه در می نوردد و شوی هم در عرض 1:23.15 ثانیه این مسیر را طی می کند. اما باید این را هم بگوییم که شرایط استاندارد حضور در پیست این است که خودرو را با باک پر در پیست برانیم در حالی که باک بی ام و نیمه پر بود و شاید در این جا در حق کامارو اجحاف شده باشد.

ب ام و M4 در مقابل کامارو SS؛ بازگشت شورولت به دوران طلایی

در هر صورت در بخش شتاب و سرعت رقابت به قدری نزدیک و میلیمتری است که نمی توان برنده مطلقی در این بخش تعیین کرد.

ب ام و M4 در مقابل کامارو SS؛ بازگشت شورولت به دوران طلایی

نکته اصلی این تست را می توان در اختلاف قیمتی بسیار زیاد این دو خودرو عنوان کرد. کامارو حاضر در تست ما برچسب قیمتی 46.095 دلار خورده اما بی ام و 77.495 دلار هزینه روی دستان شما خواهد گذاشت.

ب ام و M4 در مقابل کامارو SS؛ بازگشت شورولت به دوران طلایی

یعنی کامارو در حدود 31 هزار دلار از بی ام و ارزان تر است که با این 31 هزار دلار می توان یک خودروی دیگر هم خریداری کرد. برای بیشتر مشخص شدن مسئله می توان به ترمزهای کربن سرامیکی بی ام و اشاره کرد که قیمتی معادل 9.350 دلار به عنوان یک آپشن اضافه را دارند.

ب ام و M4 در مقابل کامارو SS؛ بازگشت شورولت به دوران طلایی

اگر بخواهیم کمی بیشتر در باره حس و حال رانندگی با این دو صحبت کنیم باید عنوان کرد که کامارو به دلیل شاسی آلومینیومی، وزن کمتری نسبت به گذشته دارد و حس و حال اسپرتی تری را در حین رانندگی القا می کند.

اما بی ام و M4 و در کل سری 4 بی ام و نمی تواند به اندازه محصولات گذشته و نسل های قبل تر خود خواستنی باشد و ارزش پرداخت بهای بیشتر نسبت به رقبایی همچون کامارو داشته باشد.

ب ام و M4 در مقابل کامارو SS؛ بازگشت شورولت به دوران طلایی

در واقع با توجه به برچسب قیمتی بی ام و انتظارات ما از یک محصول آلمانی با مهندسی قابل توجه آن بسیار بالا است.

حال حس و حال رانندگی با بی ام و M4 چگونه است؟ باید عنوان کرد که بی ام و یک خودروی اسپرت ناقص را روانه بازار کرده، فرمان آن هیچ حس و حال خاصی را ارائه نمی کند، جعبه دنده آن عملکرد خوبی ندارد و تطابق خوبی با موتور خودرو ندارد، پاسخ دریچه گاز یا همان عکس العمل موتور پس از فشردن پدال گاز غیر خطی است و پدال کلاچ آن هم خلاصی بسیاری دارد.

ب ام و M4 در مقابل کامارو SS؛ بازگشت شورولت به دوران طلایی

با این که کامارو همانند بی ام و از فرمان برقی استفاده می کند اما فرمان بسیار دقیق تری نسبت به بی ام و دارد و با این که نمی توان کلاچ کامارو را در سطح کلاس امروز دنیای خودروسازی قرار داد اما باز هم نسبت به بی ام و عملکرد بهتر و دلپذیرتری دارد.

ب ام و M4 در مقابل کامارو SS؛ بازگشت شورولت به دوران طلایی

بدتر از این ها صدای تولید شده موتور بی ام و است که همانند یک کمپرسور مخصوص تهویه هوا صدا تولید می کند و اصلا قابل قیاس با نسل های گذشته خود نیست. بی ام و که به صدای بد موتور اشراف داشته،با قرار دادن صدای مصنوعی که از اسپیکر های داخل اتاق پخش می شوند شرایط را بدتر هم کرده است.

ب ام و M4 در مقابل کامارو SS؛ بازگشت شورولت به دوران طلایی

کامارو سومین محصول گران قیمت GM به شمار می رود. موتور این خودرو که با کد LT1 خوانده می شود در دنیای واقعی به اندازه موتور بی ام و که با کد S55B30 خوانده می شود سوخت مصرف می کند.

این که بخواهیم پشت سر هم بی ام و و مدل M4 را بکوبیم کار درستی نیست، بی ام و ظاهر بسیار شکیل تری نسبت به کامارو دارد. صندلی های عقب کامارو را می توان یک جوک اساسی از سمت شرکت شورولت خواند. داخل کامارو و ورودی های سیتم تهویه هوا و اداوت به کار رفته در کنسول ظاهر بسیار ارزان قیمتی دارند و قابل مقایسه با کیفیت به کار رفته در بی ام و نیستند.

ب ام و M4 در مقابل کامارو SS؛ بازگشت شورولت به دوران طلایی

موتور خودرو هم زمانی که بیش از حد داغ شود، به سختی استارت می خورد و کامارو همچنان از مشکلات اساسی در بخش ورود صداهای اضافی به داخل اتاق رنج می برد. در هر صورت تکلیف کامارو با خودش و خریدارانش مشخص است و درک کاملا مشخصی برای خریدن یا نخریدن آن وجود دارد. اما بی ام و با عرضه M4 تکلیف مشخصی با خود ندارد.

ب ام و M4 در مقابل کامارو SS؛ بازگشت شورولت به دوران طلایی

در بخش عددی قضیه بی ام و M4 عملکرد خوبی دارد اما وقتی پشت فرمان آن قرار می گیرد و دوری می زنید حس و حال رانندگی خودروهای لوکس قدیمی را القا می کند. این خودرو برای این ساخته شده است که قدرت یک ماسل آلمانی را به رخ رقبایش بکشد، دقت مهندسی آلمانی و…اما در تمامی این زمینه ها M4 ناموفق است.

ب ام و M4 در مقابل کامارو SS؛ بازگشت شورولت به دوران طلایی

در هر صورت باید یک بار دیگر به تیم ساخت کامارو تبریک گفت که توانستند پس از سالیان سال در بخش ارائه عملکرد یکی از پرچمداران آلمانی را پشت سر بگذارند و این پیروزی بزرگی برای آن ها خواهد بود.

ب ام و M4 در مقابل کامارو SS؛ بازگشت شورولت به دوران طلایی

اگر بخواهیم بزرگ ترین ضعف کامارو را بگوییم آرم روی کاپوت آن خواهد بود، اگر به هرکسی این دو خودرو را نشان بدهیم، اکثر قریب به اتفاق بی ام و را برای رانندگی انتخاب خواهند کرد، اما کافی است تا دقایقی پشت کامارو بنشینید تا متوجه شوید که شورولت چه محصول خوبی برای رانندگی عرضه کرده است.

ب ام و M4 در مقابل کامارو SS؛ بازگشت شورولت به دوران طلایی

باید منتظر ماند و دید که آیا شوی می تواند از پس رقبایی همچون مرسدس پورشه و آئودی به عنوان دیگر پرچمداران آلمانی بر آیدیا خیر؟!

ب ام و M4 در مقابل کامارو SS؛ بازگشت شورولت به دوران طلایی

2015 BMW M4 2016 Chevrolet Camaro SS Coupe (2SS)
POWERTRAIN/CHASSIS
DRIVETRAIN LAYOUT Front-engine, RWD Front-engine, RWD
ENGINE TYPE Twin-turbo I-6, alum block/head 90-deg V-8, alum block/heads
VALVETRAIN DOHC, 4 valves/cyl OHV, 2 valves/cyl
DISPLACEMENT 181.8 cu in/2,979 cc 376.1 cu in/6,162cc
COMPRESSION RATIO 10.2:1 11.5:1
POWER (SAE NET) 425 hp @ 5,500 rpm 455 hp @ 6,000 rpm*
TORQUE (SAE NET) 406 lb-ft @ 1,850 rpm 455 lb-ft @ 4,400 rpm*
REDLINE 7,500 rpm 6,500 rpm
WEIGHT TO POWER 8.3 lb/hp 8.1 lb/hp
TRANSMISSION 6-speed manual 6-speed manual
AXLE/FINAL-DRIVE RATIO 3.46:1/2.93:1 3.73:1/1.87:1
SUSPENSION, FRONT; REAR Struts, coil springs, adj shocks, anti-roll bar; multilink, coil springs, adj shocks, anti-roll bar Struts, coil springs, adj shocks, anti-roll bar; multilink, coil springs, adj shocks, anti-roll bar
STEERING RATIO 15.0:1 15.8:1
TURNS LOCK-TO-LOCK 2.3 2.3
BRAKES, F; R 15.8-in vented, drilled, carbon-ceramic disc; 15.0-in vented, drilled, carbon-ceramic disc, ABS 13.6-in vented disc; 13.3-in vented disc, ABS
WHEELS, F;R 9.0 x 19 in; 10.0 x 19 in, forged aluminum 8.5 x 20-in; 9.5 x 20-in, cast aluminum
TIRES, F;R 255/35ZR19 92Y; 275/35ZR19 100Y Michelin Pilot Super Sport 245/40ZR20 95Y; 275/35ZR20 98Y Goodyear Eagle F1 Asymmetric 3 (Runflat)
DIMENSIONS
WHEELBASE 110.7 in 110.7 in
TRACK, F/R 62.2/63.1 in 63.0/62.9 in
LENGTH x WIDTH x HEIGHT 184.5 x 73.6 x 54.4 in 188.3 x 74.7 x 53.1 in
TURNING CIRCLE 40.0 ft 38.4 ft
CURB WEIGHT 3,512 lb 3,696 lb
WEIGHT DIST, F/R 52/48 % 54/46 %
SEATING CAPACITY 4 4
HEADROOM, F/R 39.8/36.1 in 36.6/35.0 in
LEGROOM, F/R 42.2/33.7 in 42.6/29.9 in
SHOULDER ROOM, F/R 55.3/51.7 in 55.0/50.4 in
CARGO VOLUME 11.0 cu ft 9.1 cu ft
TEST DATA
ACCELERATION TO MPH
0-30 1.8 sec 1.7 sec
0-40 2.7 2.4
0-50 3.4 3.1
0-60 4.2 4.1
0-70 5.3 5.0
0-80 6.5 6.4
0-90 7.7 7.7
0-100 9.1 9.2
PASSING, 45-65 MPH 1.6 1.8
QUARTER MILE 12.5 sec @ 116.5 mph 12.4 sec @ 115.8 mph
BRAKING, 60-0 MPH 108 ft 102 ft
LATERAL ACCELERATION 1.00 g (avg) 1.01 g (avg)
MT FIGURE EIGHT 24.1 sec @ 0.82 g (avg) 24.1 sec @ 0.83 g (avg)
1.6-MI ROAD COURSE LAP 82.94 sec 83.15 sec
TOP-GEAR REVS @ 60 MPH 2,250 rpm 1,400 rpm
CONSUMER INFO
BASE PRICE $65,195 $42,295
PRICE AS TESTED $77,495 $46,095
STABILITY/TRACTION CONTROL Yes/Yes Yes/Yes
AIRBAGS Dual front, front side, f/r curtain, front knee Dual front, front side, f/r curtain, front knee
BASIC WARRANTY 4 yrs/50,000 miles 3 yrs/36,000 miles
POWERTRAIN WARRANTY 4 yrs/50,000 miles 5 yrs/60,000 miles
ROADSIDE ASSISTANCE 4 yrs/Unlimited miles 5 yrs/60,000 miles
FUEL CAPACITY 15.8 gal 19.0 gal
EPA CITY/HWY/COMB ECON 17/26/20 mpg 16/25/19 mpg
ENERGY CONS, CITY/HWY 198/130 kW-hrs/100 miles 211/135 kW-hrs/100 miles
CO2 EMISSIONS, COMB 0.96 lb/mile 1.02 lb/mile
RECOMMENDED FUEL Unleaded premium Unleaded premium
*SAE Certified

دیدگاه خود را ارسال کنید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *