همانطور که مطلع هستید، گروه معظم فولکس واگِن چند روز پیش نسخه فیس لیفت هاچبک اصیل خود، گلف را معرفی کرد. همین اتفاق بهانهای شد تا البته با نیم نگاهی به مطلبی با همین عنوان در مجله معتبر evo، چند جملهای در باب نسخه GTI آن که از 1975 تا به امروز در هفت نسل روی خط تولید رفته، بنویسم. به جهت سهولت خواندن، تا پایان نوشتار، منظور از “گلف” همان “گلف GTI” است. با پدال همراه باشید.
گلف GTI نخستین بار در نمایشگاه 1975 فرانکفورت رونمایی شد. شاید آن روزها کسی فکر نمیکرد که گونه جسور و جذاب یک هاچبک جمعوجور بیشتر از عمر معمولی یک خودرو دوام بیاورد و پس از 41 سال در زمره اصیلترینهای دنیای خودرو جای گیرد؛ اما این اتفاق افتاد.
گلف MK1 در ابتدا زیاد موردتوجه نبود، اما سرانجام توانست تأییدیه مدیران ارشد فولکس واگِن را گرفته و در 1976 وارد بازار فروش شود. پس از 3 سال (1979 میلادی)، که کاربردی بودن، توانایی فنی خوب و هندلینگ چشمگیر شخصیت محبوبی برای آن در بازار دستوپا کرده بود، پایش به بازار انگلستان نیز باز شد.
گلف GTI طی حیات خود تاکنون، همیشه شخصیتی تکاملی داشته و خاطرات بسیار نیکی از خود بر جای نهاده است. میلیونها نفر در سرتاسر کره خاکی سالها با آن زندگی کرده و بدان عشق ورزیدهاند. حتی مدلهای نسلهای اول و دوم نیز همچنان موردتوجه ماشینبازان در بسیاری از کشورهاست و بعضاً ارتقارسانیهای بسیار جذابی در آنها صورت میگیرد. اصالت نام گلف قطعاً یکی از عوامل مهم این محبوبیت بوده و تلاش مداوم فولکس واگِن کمک شایانی به جا افتادن و مقبولیت آن کرده است. اگر مثالی بر این مدعا میخواهید، نگاهی به مشخصات نسخه فیس لیفت MK7 بیندازید که از پیشرانههای جدید و فناوریهای اطلاعات و سرگرمی بهروزتر بهره میبرد. باید منتظر بود دید ورود آن چقدر به خروج کمپانی از بحرانهای اخیر کمک میکند.
منبع: evo