در این نوشتار نگاهی به برترین خودروهای کانوِرتیبل 2017 از دیدگاه مجله evo میاندازیم. با پدال همراه باشید.
فِراری 488 اسپایدر یکی از بهترین ویژگیهای سقف فلزی 488 اسپایدر عایقبندی مناسب است؛ بهطوریکه پس از بسته شدن درست مثل مدل کوپه هیچگونه صدایی را از بیرون به داخل اتاق راه نمیدهد. تغییر وضعیت آن نیز با فشردن یک دکمه انجام شده و تنها چهارده ثانیه طول میکشد.
لوتوس اِلیزه کاپ 250 از اولین حضور لوتوس الیزه در دنیای خودرو بیش از دو دهه میگذرد. آن زمان تنها حدود 100 اسب بخار قدرت داشت و تازه اول راه بود. نسخه کاپ 250 کنونی (Cup 250) با تکیه بر پیشرانه ساخت تویوتا، توانی برابر با 243 اسب بخار ارائه میکند که به نسبت وزن خشک 931 کیلوگرمی عدد قابلتوجهی به نظر میرسد.
پورشه 911 تارگا GTS 911 تارگا یکی از خاصترین نسخههای این کوپه اصیل آلمانی بوده و انصافاً هم نمای بسیار جذابی دارد. سقف پارچهای بین شیشه جلو و مجموعه آلومینیومی شیشه عقب قرار داشته و هر زمان که بخواهید داخل محفظه پشت صندلیها جای میگیرد. از ویژگیهای تارگا GTS میتوان به عملکرد فنی سریع و دقیق مشابه کد GT3 و امکانات ایمنی و رفاهی بسیار خوب اشاره کرد که در کنارهم خودرویی اسپرت برای استفادههای روزمره و نیز ماجراجویی در پیست ساختهاند.
تنها نکته منفی قابلذکر اضافهوزن 100 کیلوگرمی است که طی رانندگی عادی و بدون تنش تقریباً حس نمیشود، اما بهمحض ورود به مسیرهای دارای پستیوبلندی خودش را نشان میدهد که البته خیلی هم شدید و مُخل عملکرد خودرو نیست!
مزدا MX-5 میاتا سواری و رانندگی میاتا به حدی لذتبخش و دوستداشتنی است که فراموش میکنید سوار یک رودستر ریزنقش 20 هزار پوندی شدهاید. نسل کنونی این خودرو تواناییهای قابلتوجهی در چنته دارد و شاید تنها ایراد فاحش آن طراحی ظاهری متوسط باشد.
جگوار اِف-تایپ SVR اِف-تایپ SVR همانطور که از نامش برمیآید (SVR مخفف Special Vehicles Operations است)، به طرز عجیبی فرز و سریع است. نمونه بهروزرسانی شده قلب 5 لیتری V8 اِف-تایپ R، زیر کاپوت این نسخه توانی برابر با 567 اسب بخار تحویل میدهد. جعبهدنده از نوع هشت سرعته خودکار بوده و با کمک سامانه چهار چرخ محرک ثبت شتاب اولیه را تنها در 3.5 ثانیه میسر میسازد. شاسی و سامانه AWD هم دستخوش تغییرات جزئی شده تا هماهنگی لازم را با قدرت بیشتر پیشرانه داشته باشد. تمامی اینها همچنین با نوای بم و زمخت سامانه اگزوز تیتانیومی سفارشی همراه است که لذت رانندگی را چند برابر میکند.
چابکی خودرو در جادههای مسطح و هموار خوب است و هیچ مشکلی برای تاختوتاز با سرعت زیاد حس نمیشود، اما در مسیرهای سختتر قضیه کمی فرق میکند و برای دستیابی به عملکرد موردنظر باید کمی نحوه رانندگیتان را تغییر دهید.
لامبورگینی اوراکان اِسپایدر بخش عقب اوراکان اسپایدر در مقایسه با گالاردو حجیمتر شده و نمای تازهای بوجود آورده است. ارتفاع کم، چهره عبوس و خشن و خطوط شکسته متعدد این نسخه را به یکی از گیراترین خودروهای روباز دو نفره دنیا بدل کردهاند. با باز کردن سقف نیز صدای قلب ده سیلندر V شکل داخل اتاق میپیچد و عیش سرنشینان را تکمیل میکند.
مرسدس-آاِمگ SL 63 کلاس SL مرسدس بنز با وجود تلفیق بسیار خوب راحتی و عملکرد فنی دقیق، در کلاس خود گزینه چندان چشمگیری نیست؛ مگر اینکه سراغ یکی از انواع AMG آن بروید!
پیشرانه 5.5 لیتری توربو دوقلو SL 63 قدرت و گشتاور به ترتیب 585 اسب بخار و 900 نیوتنمتر تولید میکند که برای شکست دادن غالب هایپرماشینهای موجود در بازار (در مسیر مستقیم) کفایت میکند! شاسی بهمنظور جلوگیری از هدر رفت توان خروجی، مورد بازبینی قرار گرفته که از نتایج آن میتوان به کشش بسیار خوب، پیچش ناچیز بدنه و سرعت عمل فوقالعاده در شرایط مختلف اشاره کرد.
نرمی فرمان و سامانه کنترل فعال بدنه (Active Body Control) اجازه ورود هیچگونه عامل مزاحم به داخل اتاق را نمیدهد. دقت بسیار بالای پدال گاز هم (به همراه سایر موارد) شرایط لازم را برای بازی دادن کنترلشده محور عقب فراهم میکند. در یک کلام باید گفت ذات منحصربهفرد آاِمگ، تعادل و پایداری فوقالعاده خودرو و نوای گوشنواز سامانه اگزوز در کنار هم تجربهای جذاب و فراموشنشدنی را برایتان رقم میزنند.
آئودی R8 اِسپایدر پیکربندی R8 در بسیاری از قسمتها با لامبورگینی اوراکان مشترک بوده و نیز بخش اعظم قطعات خود را از مدلهای گروه فولکس واگِن میگیرد. در نسل دوم، نمای ظاهری با حفظ شاکله اصلی، بهروزتر و جسورتر شده است.
مکلارن 675LT اِسپایدر 675LT برخلاف سایر اعضای این جمع، طوری طراحی شده که مقاومت ساختاری خود را بجای سقف از هسته مرکزی یکتکه فیبر کربنی میگیرد، درنتیجه حذف سقف هیچ اثری بر عملکرد فنی آن نداشته و از این نظر تفاوتی با مدل کوپه نمیکند. تنها ایرادی که میتوان بدان گرفت این است که نهتنها با تیراژ بسیار محدودی تولید شده بلکه تکتک نمونهها خانه گرم و نرمی دارند و پیدا کردن نمونههای دست دوم بسیار مشکل است.
بسیاری از قطعات فنی جدید بوده و تعدادی هم از P1 گرفته شدهاند. قدرت و گشتاور بلوک 3.8 لیتری با استفاده از توربوها و میللنگ جدید به 666 اسب بخار و 699.6 نیوتنمتر رسیده که البته کاهش وزن 100 کیلوگرمی (در مقایسه با 650S) هم در آن بیتأثیر نیست. از طرفی شاسی نیز همکاری بسیار خوبی با پیشرانه داشته و فرمان اطلاعات دقیقی از سطح مسیر حرکت بدست میدهد.
آئودی TT RS رودستر نسل سوم TT در طراحی بیرونی از پورشه باکستر کمک گرفته و پویایی و اصالت در چهرهاش موج میزند. از طرفی به محض نشستن داخل اتاق کیفیت فوقالعاده، سطوح نرم و مستحکم و داشبورد ارگونومیک آن نظرتان را جلب میکند.
منبع: evo