یک سال دیگر افتخار این را داشتیم که در خدمت شما پدالی های عزیز باشیم. این سال بالا و پایین های زیادی داشت هم برای پدال، هم برای صنعت خودرو و شاید هم برای شما! الآن که شما این متن را می خوانید خودرو به کالایی لوکس تبدیل شده است. دلیل این نگاه را می توان در عواملی همچون کاهش تولید، تحریم، نرخ ارز، کاهش ارزش ریال، بی تدبیری مدیران صنعت خودروسازی، زد و بندهای پشت پرده، دلال ها و چندین و چند دلیل دیگر جستجو کرد. اما به راستی افق این صنعت چیست؟
سال هاست که مدیران محترم صنایع خودروسازی و همچنین افراد برجستهٔ کشور ادعای خودکفایی در صنعت خودروسازی دارند. به مراسم بازگشایی فلان کارخانه می روند، آنجا مراسم رونمایی می گذارند، از تولید سالی فلان دستگاه به خود می بالند، آگهی چندین دقیقه ای از تلویزیون پخش می کنند که صادرات به چند قارهٔ جهان داریم و محصولات جهانی تولید می کنیم و… اما دیدید تمام آنچه که در این سال ها رشته کرده بودند پنبه شد و درست در سالی که کارخانجات خودروسازی می توانستند صحت این ادعاها را ثابت کنند به بدترین شکل ممکن قافیه را باختند. طوری که حتی وام های میلیاردی دولتی و بالا بردن تعرفهٔ واردات به منظور داشتن بازاری انحصاری به بهبود حال آنها کمکی نکرد و در این میان افرادی هم بودند که با اشتیاق فراوان از این آب گل آلود ماهی می گرفتند و با احتکار خودروها و متشنج کردن بازار با قیمت های کاذب خودرو را برای مشتریان به خودرویی لوکس تبدیل کردند. مشتریانی که سال هاست به این بازار با تنوع کم عادت کرده اند و دل به طرح های مکعبی چندین سال قبل با کمترین امکانات و تکنولوژی قدیمی و ایمنی پایین و مصرف سوخت بالا و آسایش اندک و … دل خوش کرده اند.
البته مشتریان هم تا حدودی در این اوضاع مقصرند. آنقدر ساکت ماندند که خودروسازان داخلی گمان می کردند بهترین محصولات را برای ایرانیان تولید می کنند، آنقدر ساکت ماندند که خودروهای ارزان قیمت خارجی با قیمت هایی چند برابر به ایران آمدند و آنقدر ساکت ماندند که … من و شما در بازی رقم ها سال هاست گم شده ایم و دیگر حواسمان به امکانات، به ایمنی خودروها، به ایمنی جاده و به زیبایی خودروها و رانندگی صحیح نیست دلیل این حرفم را در خبر ها می توانید جستجو کنید. پس از سال ها پراید را اتوماتیک کردند و طوری تبلیغات و شلوغ کاری راه می اندازند که انگاری برای اولین بار در دنیا چنین سیستمی ابداع شده و نصب بالابر برقی شیشه ها و نصب یک ایربگ را بهانه ای برای ایجاد یک مدل جدید و بالابردن قیمت ها قرار می دهند. اما در بازار بینالمللی به فکر این هستند که چگونه سرنشینان به بهترین نحو از رانندگی با خودرو ضمن استفاده از امکانات بی شمار لذت ببرند.
در خبر ها می بینیم که پس از سال ها تیبای هاچ بک آمده، سمند فلان مدل آمده، تندر با ظاهری جدید آمده ولی کدامیک از این طرح ها مطابق با سلیقهٔ روز و به خصوص سلیقه هنرمند و بی همتا و مشکل پسند ایرانی هاست؟ این در حالیست که در همین نمایشگاه ژنو امسال بیش از 80 مدل جدید رونمایی شد و سرعت عرضهٔ مدل های جدید به حدی رسیده که اگر 24 ساعته هم به پوشش اخبار آن ها مشغول باشیم باز هم زمان کم میاوریم.
خوشبختانه مصرف کنندگان خودرو به خود آمدند و در برابر این بی انصافی مافیای خودرو، سیاست تحریم را پیشه کردند. آنقدر که خودروهای گران و بی کیفیت خودروسازان روی دستشان باد کرده و فروشندگان برای فروش این قراضه های گران قیمت، مگس می پرانند. ورود رئیس جمهور به این عرصه و تهدید صنایع خودروسازی به کاهش قیمت، نهایتا با کاهش مختصری در قیمت آن هم بعنوان عیدی ختم شد اما مشتریان صبوری بیشتری به خرج دادند و باز هم از خرید استنکاف ورزیدند و اینبار شورای رقابت به عنوان امید آخر وارد ماجرا شده است. گرچه گره های زیادی برای باز کردن در ادامه راه در پیش دارد و در نیمه راه نیز، مصوبات آن برای سال آینده موکول شده است. به هر حال از صمیم قلب امیدواریم که حق و انتظار همه ایرانی ها برای امکان خرید و داشتن خودروهایی به روز، ایمن، راحت، زیبا و کم مصرف بلاخره محقق گردد.
جان دادن 2.7 نفر در ساعت بر اثر تصادفات در ایران، مرگ روزانه 55 نفر و جراحات 2100 نفر بر اثر تصادفات در جاده های ایران، کشته شدن 235050 نفر و بیش از 2 میلیون مجروح در دههٔ هشتاد در جاده های ایران که در خبرها آمده است، کی مسئولین و ما را از خواب بیدار می کند. این ارقام تنها بیان کنندهٔ یک چیز است ایران در ردیف اول حوادث مرگبار جاده ای جهان قرار دارد؛ و تصادفات جاده ای مرگبار ترین سلاح علیه ایرانیان است. رعایت نکردن قوانین توسط رانندگان، خواب آلودگی رانندگان، نبود امکانات لازم و استاندارد نبودن جادهها، کیفیت پایین وسایل نقلیه و ایمنی پایین آن ها، و کمبود تیم پزشکی در جادهها از جمله دلایل این حوادث ناگوار است.
بنابر نتایج تحقیقات کارشناسان راهنمایی، سهم مشکلات مربوط به جاده ها در تصادفات ایران 30 درصد، سهم اشتباهات انسان 52 درصد و سهم نواقص فنی خودرو 13 درصد است. اینجا از آن دست جاهایی است که اول باید به اصلاح خودمان بپردازیم و بعد زبان به انتقاد باز کنیم.
بد نیست گریزی هم به پدال خودمان بزنیم. سالی که گذشت برای ما نیز بسیار دشوار گذشت. در ابتدا بعلت افزایش نرخ دلار، هزینه های سرور ما ناگهان چنان اوجی گرفت که کمرشکن شد. سپس تحریم هم مزید بر علت شد تا ناچار به انتقال سرور به شرکتهای ایرانی شویم. این روند نیز دردسرهای زیادی داشت و چند نوبت ما را به تغییراتی ناخواسته واداشت. مشکلات سرعت پایین و هزینه بالا و اخطارهایی مبنی بر حذف قیمت خودروها از سوی شورای عالی مجازی هم فشارها را مضاعف می نمود. با این وجود امسال هم با رای شما در پنجمین جشنواره وب ایرانی جایزه بهترین سایت خودرویی را بدست آوردیم و این برای ما بالاترین ارزش را دارد.
در انتها از آقایان مرتضی برجسته، دبیر سرویس خبری و نویسندگان محترم، محمدرضا ریاضی، سید علیرضا سیادتی و همچنین نویسندگان مهمان بی نهایت سپاسگذاریم و زحمات و توجه آنان را ارج می نهیم. از شما خوانندگان و همراهان سایت پدال و حدود 5 هزار عضو سایت و 7 هزار عضو انجمن نیز بسیار ممنونیم که ما را با وجود همه کاستی ها و مشکلات تحمل کردید. گاهی ناچار شدیم نظرات تند یا سیاسی شما را حذف کنیم. گاهی با مشکلات سرور و کندی سایت روبرو شدید و… ضمن پوزش از شما به خاطر این نواقص، امیدواریم که سال جدید را با روندی بهتر و رو به رشد آغاز کنیم. ما را از همراهی خود و نظرات سازنده خویش بی نصیب نگذارید.
آرزو می کنیم که سال جدید برای شما و همه مردم ایران زمین، همراه با شادی و سعادت و موفقیت باشد و ما نیز دائم خبرهای خوشی از دنیای خودرو به شما برسانیم. در هنگام سفرهای نوروزی، مراقب سلامتی خود و همراهان و هموطنانمان نیز باشید.