کمپانی فولکسواگن اوایل سال 2002 میلادی اعلام کرد که زیرمجموعه این شرکت بزودی خودرویی را معرفی میکند که به احتمال فراوان برای همیشه در تاریخ بشریت ماندگار خواهد ماند! خودرویی که همه چیزش ناب و هیجانانگیز و انقلابی بود؛ خودرویی که مشخصات فنی آن به افسانهها شباهت بیشتری داشت تا به واقعیت . . . .
سال 2005 سرانجام وعده و وعیدهای بوگاتی محقق شد. کوپه دونفره افسانهای این شرکت تحت برند بوگاتی با نام ویرون16.4 راهی بازارهای جهانی شد. نام ویرون به افتخار راننده فرانسویالاصل بوگاتی یعنی پیر ویرون (Pierre Veyron) انتخاب شده که توانست در سال 1939 میلادی فاتح مسابقات 24 ساعته لمانز شود. عدد 16.4 نیز بیانگر 16 سیلندر و 4 توربوشارژر است.
بوگاتی ویرون دارای پیشرانهای با مهندسی منحصر به فرد است. در بلوک آلومینیوی این خودرو 16 سیلندر با ساختار W16 جاسازی شده؛ ساختاری که در حقیقت از ترکیب دو پیشرانه V8 ساخته شده اما زاویه مرکزی آن متفاوت است بگونهای که به ادعای کمپانی هنوز پیشرانه دیگری با این ترکیب در روی زمین وجود ندارد!
حجم دقیق پیشرانه ویرون معادل 7,993cc است که در آن هم قطر سیلندر و هم کورس پیستونها یکسان و برابر 86 میلیمتر است. این پیشرانه همچنین مجهز به چهار توربوشارژر بوده تا حداکثر توان تولیدی موتور حاصل شود.
جالب است بدانید که این خودرو مجهز به 10 رادیاتور است که بازهم در این موضوع نمونه مشابه دیگری برای آن نیست؛ 3 رادیاتور برای اینترکولر، 3 رادیاتور برای موتور، یکی برای سیستم تهویه مطبوع، یکی برای خنککاری گیربکس، یکی برای خنککاری دیفرانسیل و نهایتا یکی برای خنککاری روغن موتور.
بوگاتی ویرون دارای یک گیربکس هفت سرعته دوکلاچه بوده که هم قابلیت تعویض دستی و هم تعویض اتومات را دارد. از آنجایی که زمان هر تعویض این گیربکس کمتر از 150 میلی ثانیه است، در حالت تعویض دستی نیز عکسالعملهای گیربکس کاملا توسط سیستم کامپیوتری مرکزی آن کنترل میشود.
گیربکس بوگاتی ویرون بصورت اختصاصی توسط مهندسین بریتانیایی کمپانی معتبر Recardo ساخته شده و به تنهایی مبلغی در حدود 120,000 دلار دارد. تعویض دستی نیز از طریق پدالهای منیزیومی پشت فرمان امکانپذیر است.
بوگاتی ویرون از سیستم چهارچرخ محرک (4WD) بهره میبرد که ساخت کمپانیHaldex Traction،یکی از زیرمجموعههای کمپانی سوئدیHaldex AB است. همچنین بر روی رینگهای آلومینیومی فورچکاری شده این خودرو که در جلو 255×500 میلیمتر و در عقب 355×540 میلیمتر هستند، تایرهای میشلین از نوع پایلوت اسپرت PS2 PAX سوار شده است؛ این تایرها در جلو از نوع 265 میلیمتری و در عقب 365 میلیمتری هستند.
اگر به هر دلیلی مجبور به تعویض تایرها شدید، هیچراهی به جز انتقال خودرو به فرانسه ندارید! هزینه هر کدام از آنها نیز در حدود 25,000 دلار و سرویس نهایی نیز حدودا 70,000 دلار برای شما خرج خواهد داشت.
طول، عرض و ارتفاع بوگاتی ویرون به ترتیب عبارتند از: 4463mm و 1999mm و 1212mm؛ فاصله کفی خودرو تا سطح زمین نیز از 6.6 سانتیمتر تا 12.4 سانتیمتر متغیر است. فاصله محوری نیز 2710 میلیمتر خواهد بود. فرمان خودرو که در 2.5 دور قفل میشود، دایرهی چرخشی در حدود 12 متر را فراهم میکند.
وزن خالص خودرو 1,888 کیلوگرم است درحالیکه وزن ناخالص آن که با افزودهشدن محتوی مایعات پیشرانه و سیستمهای هیدرولیکی و پرشدن باک بنزین و … حاصل میشود تا حدود 2,041 کیلوگرم نیز افزایش مییابد. همچنین 44% وزن خودرو بر محور جلویی و مابقی آن بر محور عقب توزیع شده است.
طبق اعلام کمپانی فولکسواگن قدرت خروجی پیشرانه هشت لیتری ویرون 987 اسببخار در حالت استاندارد و حداکثر آن نیز 1001 اسببخار است. اما با این حال خود بوگاتی حداکثر قدرت خروجی را معادل 1006 اسببخار ثبت کرده؛ حداکثر گشتاور تولیدی نیز که از دور موتور 3000 در دسترس بوده، 1250 نیوتنمتر است. محدوده ردلاین موتور نیز از دور 6600 آغاز میشود.
ویرون علیرغم ضریب درگ نچندان مناسب خود که 0.39 اعلام شده، در 2.5 ثانیه به سرعت 100، در 5.3 ثانیه به سرعت 160، در 8.5 ثانیه به سرعت 210، در 16.7 ثانیه به سرعت 300، در 25.5 ثانیه نیز به سرعت 320 و در 55 ثانیه نیز به سرعت 400 کیلومتر برساعت میرسد.
بوگاتی ویرون یکچهارم مایل را نیز در 9.8 ثانیه و با سرعت 228 کیلومتر برساعت طی میکند. حداکثر سرعت ویرون نیز که بصورت رسمی در تاریخ 19 آوریل سال 2005 میلادی به ثبت رسیده، 408.47 کیلومتر برساعت است.
بوگاتی ویرون از سرعت 70 مایل بر ساعت (معادل تقریبی 112 کیلومتر برساعت) با طی کردن مسافتی معادل 48.15 متر به حالت سکون میرسد. این عدد بسیار خوب به لطف دیسکهای کربنی استاندارد ویرون حاصل شده که در جلو 401 میلیمتری با کالیبرهای 8 پیستونه و در عقب 381 میلیمتری با کالیبرهای 6 پیستونه هستند.دیسکهای ترمز ویرون توسط کمپانی آلمانیSGL Carbon و کالیبرهای آن نیز بدست مهندسین شرکتAP Racing (از زیرمجموعههای کمپانی برمبو) ساخته شده است.
ویرون دارای باکی با گنجایش 100 لیتر است که ظاهرا مناسب اشتهای بینظیر این خودرو نیست! چرا که در سیکل شهری 29.4 لیتر و در سیکل جادهای 18 لیتر میسوزاند. البته اگر با حداکثر سرعت حرکت کنید، مصرف آن به طرز وحشتناکی به عدد 78 لیتر در هر 100 کیلومتر میرسد!
نگاهکردن به آمار فروش بوگاتی ویرون16.4 از سال 2005 که وارد بازار شد تا سال 2011 که آخرین نسخه تولیدی آن به فروش رسید نیز جالب توجه است. در سال 2005 تنها 5 دستگاه، سال 2006 میلادی 44 دستگاه، سال 2007 میلادی 81 دستگاه، سال 2008 میلادی 71 دستگاه، سال 2009 میلادی 50 دستگاه، سال 2010 میلادی 40 دستگاه و در نهایت سال 2011 میلادی نیز 9 دستگاه ویرون16.4 به فروش رسیده است.
اگر این اعداد را با هم جمع کنیم، میبینیم که از این سوپراسپرت افسانهای تنها 300 دستگاه در جهان وجود دارد. آخرین نسخه تولیدی آن نیز در سپتامبر 2011 درحالی به مالک ناشناس اروپایی آن تحویل داده شد که قیمت پایهای مدلهای 2011 آن دقیقا 1,657,700 دلار بوده است.
فراموش نکنید که این اطلاعات، تنها بخش کوچکی از جزییات مهندسی حیرتآور این خودروست که تاکنون منتشر شده وگرنه بوگاتی ویرون خودرویی نیست که بتوان در این مقاله کوچک آنرا توضیح و تفسیر نمود!
بوگاتی ویرون حاصل تلاش مردانی است که نهایتی برای آرزوهای خود نمیبینند؛ قدرت، سرعت و شتاب مانعی برای رسیدن به اهداف آنها نیست.ویرون نشان داد که آرزوی داشتن یک هواپیمای شخصی در پارکینگ، چندان هم دور از انتظار نخواهد بود!
ویرون، افسانهای است که متاسفانه تنها برای 300 نفر در جهان هستی به واقعیت تبدیل شد! اما به هرحال همین 300 دستگاه هم برای ما کافیست تا هرجا صحبت از قدرت و سرعت و قیمت نجومی شد نام او را ناخودآگاه به زبان بیاوریم، به دیدن پوسترهای زیبایش بر دیوارههای بیروح اکتفا کنیم یا حداقل با دیدن کلیپهایش اندکی احساسات خودمان را تسکین دهیم! او را فراموش نکنید چرا که تاریخ نیز او را فراموش نخواهد کرد.