فراری جزو آن دسته از برندهایی است که نیازی به معرفی نداشته و ساخته های آن طرفداران پر و پا قرصی دارد. داستان این برند به عنوان یک خودروساز برجسته از دوازدهم مارس 1947 در یک کارخانه کوچک واقع در مارانلوی ایتالیا آغاز شد.
جایی که اولین خودرو با نشان فراری محوطه کارخانه را ترک کرد. در پشت فرمان این خودرو که 125 S نام داشت، انزو فراری بنیانگذار این کمپانی ایستاده بود.
برای گرامیداشت این رویداد، کمپانی فراری تصمیم به برگزاری مجموعه ای از برنامه ها و رویدادهای مختلف گرفته است. در یکی از این برنامه ها، اولین خودروی تاریخ فراری (125 S) در محوطه کارخانه دور افتخار زده و بصورت نمادین تندیس میراث این برند ایتالیایی را به لافراری اپرتا تحویل خواهد داد.
فراری 125 S در زیر کاپوت خود یک موتور 12 سیلندر داشت که توسط سه مهندس به نام های جیواچینو کلمبو، لوییجی باتزی و جوزپه باسو طراحی شده بود.
باسو نقشی بسیار پر رنگ در تاریخ آلفا رومئو نیز ایفا کرده و به افتخار وی مجموعه ای از موتورهای V6 در گذشته با نام او ارایه شده اند.
فراری 125 S در تاریخ 20 می 1947 – در عرض کمتر از سه ماه از زمانی که کارخانه را ترک کرده بود – با رانندگی فرانکو کورتسه برنده اولین مسابقه اتومبیلرانی شد.
اندکی بعد این خودرو گرند پری رم را با میانگین سرعت 88.5 کیلومتر در ساعت فتح کرد. در همان سال 125 S پنج قهرمانی دیگر را در رقابت های مختلف از آن خود نمود که مهم ترین آنها گرند پری پارما به رانندگی تازیو نوولاری بود.
همانطور که در بالا نیز اشاره شد، امسال کمپانی فراری به منظور گرامیداشت هفت دهه فعالیت در دنیای هیجان انگیز خودرو رویدادهای زیادی تدارک دیده که همگی با شعار “Driven by Emotion” (رانده شده با احساسات) برگزار خواهند شد.
به همین جهت یک سایت اختصاصی برای نمایش لحظات به یادماندنی تاریخ این کمپانی و معرفی افرادی که در تثبیت جایگاه کنونی این شرکت نقشی مهم داشته اند، راه اندازی شده است. برای مشاهده این سایت علاقه مندان فراری می توانند به آدرس www.ferrari70.com مراجعه کنند.