رنو در هفته گذشته گام دیگری برای تعمیق فعالیت های خود در داخل کشور برداشت و از خط تولید گیربکس های جدید JHQ در شرکت چرخشگر تبریز رونمایی کرد.
این خط تولید که با سرمایه گذاری مشترک 3 میلیون یورویی بین دو شرکت رنو پارس و چرخشگر شکل گرفته در واقع پیشرفته ترین خط تولید گیربکس در ایران به شمار می آید.
اما به گفته پیمان کارگر، معاون رنو در بازارهای آفریقا، خاورمیانه و هند؛ تنها این آغاز راه است و برنامه های جامع رنو برای دست یابی به عمق داخلی سازی 80 درصدی قطعات خودرو شامل، تاسیس یک مرکز مهندسی و خرید برای حمایت از قطعه سازان ایرانیمی شود.
“مجموع ظرفیت تولید خودروهای رنو در ایران در حال حاضر 200 هزار خودرو در سال است و در قالب همکاری های جدید این میزان به 350 هزار خودرو در سال افزایش خواهد یافت. این یک فرصت است، هم برای رنو و هم برای قطعه سازان ایرانی. قطعه سازان ایرانی توانایی تولید قطعات با کیفیت را دارند و با رسیدن به قیمت تمام شده مناسب و زمان تحویل به موقع می توانند پا به عرصه صادرات بگذراند و وارد زنجیره جهانی رنو نیسان شوند.”
“این برنامه شامل حمایت های فنی و مالی از قطعه سازان ایرانی، انتقال دانش فنی، اتصال قطعه سازان ایرانی به زنجیره جهانی رنو- نیسان و توسعه صادرات قطعه ساخت ایران است.”
گیربکس JHQ ابتدا در محصول جدید رنو ساندرو استپ وی و سپس سایر محصولات رنو در ایران به کار گرفته خواهد شد. زیر ساختهای بسیار خوبی در زمینه قطعه سازی در ایران وجود دارد و در آینده نزدیک، قطعه سازان ایرانی در زمینه تامین قطعات قوای محرکه شامل موتور و گیربکس رقابتی خواهند شد.”
گیربکس JHQ نسل جدید گیربکس های دستی و ایران جزو اولین کشورهای تولید کننده آن است. با توجه به کیفیت بالا و تکنولوژی به روز، امکان صادرات این محصول از ایران نیز فراهم است.
این گیربکس برای تمامی خودروهای سواری رنو (چه محصولاتی که در حال حاضر تولید می شوند و چه محصولات آینده) در ایران قابل استفاده است. در فاز اول از این گیربکس در محصول جدید رنو ساندرو استپ وی استفاده می شود.
در ادامه پروسه تولید داخل گیربکس JHQ، دو فاز دیگر دیگر تعریف شده است. برای دو فاز دیگر پروژه یعنی داخلی سازی پوسته های گیربکس و همچنین شفت و دنده ها برنامه ریزی شده و به ترتیب تکمیل خواهد شد.