در حالیکه شاسی بلند های کوچکی مثل تویوتا راو ۴ بیشتر به سمت جادار بودن و کاربردی بودن پیش رفته اند تا به سمت طراحی زیباتر، کیا در ساخت اسپورتیج نسل سوم اهمیت زیادی به طراحی ظاهری آن داده است.
اسپورتیج در میان شاسی بلند های کوچک بازار، بدون شک یکی از زیباترین هاست.
البته این طراحی زیبا به قیمت کوچک بودن فضای داخلی اسپورتیج تمام شده است. ابعاد این خودرو حاکی از کوچک بودن آن است، حتی در مقایسه با شاسی بلند های کوچک هم کلاس خودش. بنابر این کمبود فضای داخلی اسپورتیج، خیلی هم دور از انتظار نیست.
با این وجود، سرنشین های جلو از بابت فضای کافی در قسمت سر و پاها مشکلی نخواهند داشت و صندلی های جلو از ارگونومی مناسب برخوردار بوده و مجهز به سیستم گرمکن و سردکن هستند، اما این موضوع درباره صندلی های عقب صدق نمیکند و فضای سر و پاها کافی نیست.
البته ناگفته نماند که برای سرنشینان عقب، دریچه های سیستم تهویه مطبوع تعبیه شده است.
فضای بار عقب هم آنطور که باید جادار نیست. در حالت عادی و بدون خواباندن صندلی های عقب، گنجایش فضای بار به ۷۴۰ لیتر میرسد. اگر صندلی های عقب را بخوابانید، میتوانید این فضا را به ۱۵۵۰ لیتر افزایش دهید.
با اینکه ۱۵۵۰ لیتر رقم قابل قبولی است، اما در مقایسه با فضای بار تویوتا راو ۴ که ۲۰۸۰ لیتر گنجایش دارد، حرفی برای گفتن ندارد.
با وجود اینکه قابلیت دو دیفرانسیل به شما این امکان را میدهد تا نیروی موتور را بین جلو و عقب بطور مساوی تقسیم کنید (البته تا سرعت ۴۰ کیلومتر بر ساعت)، اما نباید از اسپورتیج انتظار قابلیت های آفرود داشته باشید.
نفوذ صدای موتور به داخل اتاق و کیفیت سواری پایین در مقایسه با اکثر رقبا در کلاس شاسی بلند های کوچک، همیشه از نقاط ضعف سری اسپورتیج بوده است.
کیا در مدل سال ۲۰۱۴ اسپورتیج با بکارگیری ضربه گیر های پیشرفته تر تا حدی مشکل کیفیت سواری پایین را مرتفع کرد. اما همچنان کیفیت سواری اسپورتیج در حد رضایت بخشی نیست، حتی با چرخ های ۱۸ اینچی. نقطه ضعف دیگر اسپورتیج، فرمان برقی آن است که باعث میشود رانندگی با آن خشک و بی روح شود.
کیا برای رفع این مشکل هم در مدل سال ۲۰۱۴ قابلیت تنظیم میزان نرمی فرمان را در ۳ درجه مختلف به اسپورتیج اضافه کرد، اما آنطور که انتظار میرفت ثمربخش واقع نشد.
اسپورتیج نسل سوم در واپسین سال های تولید خود با موتور ۲.۴ لیتری ۴ سیلندر و بهره مندی از سیستم تزریق مستقیم، توانایی تولید ۱۸۰ اسب بخار را دارد.
اما مدل های موجود در ایران که از موتورهای GDI (تزریق مستقیم) بی بهره هستند قدرتی در حدود 174 اسب بخار را ارائه می دهند.
حداکثر گشتاور این شاسی بلند کوچک کره ای، برابر ۲۳۸ نیوتن متر در دور ۴۰۰۰ است. گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک با قابلیت تعویض دستی (تیپ ترونیک)، عملکرد مناسبی دارد. تعویض دنده ها نرم و دقیق انجام میشود، اما سرعت تعویض دنده ها میتوانست بهتر باشد.
لیست امکانات شامل قابلیت تنظیم تلسکوپی فرمان، سیستم ورود بدون کلید، رینگ های آلومینیومی ۱۸ اینچی، محفظه خنک نگهدارنده، امکان تنظیم برقی صندلی راننده، سانروف پانوراما و دوربین دید عقب است.
دکمه استارت – استاپ و امکان کنترل سیستم صوتی از روی فرمان نیز وجود دارد.
در قسمت ایمنی، اسپورتیج به کیسه های هوای جانبی، پرده ای و جلو مجهز شده است. همچنین سیستم کنترل پایداری الکترونیک (ESC) هم در لیست امکانات اسپورتیج مشاهده میشود.
سنسورهای پارک عقب و دوربین دید عقب تا حدودی مشکل نقاط کور اسپورتیج را برطرف میکنند. اسپورتیج از نظر ایمنی حتی از حد متوسط کلاس شاسی بلند های کوچک هم عقب مانده است.
نتایج تست ایمنی مدل دو دیفرانسیل در ایالات متحده رضایت بخش بوده و آمریکایی ها ۵ ستاره به این شاسی بلند کره ای اعطا کرده اند (مدل دیفرانسیل جلو ۴ ستاره کسب کرده است)، اما موسسه ایمنی IIHS، وضعیت ایمنی اسپورتیج را در تصادفات از جلو با خودروی دیگر، ضعیف ارزیابی کرده است.
مصرف سوخت مدل ۲.۴ لیتری و دو دیفرانسیل اسپورتیج در شهر ۱۲.۳۸، در بزرگراه ۹.۰۵ و بصورت ترکیبی معادل ۱۰.۶۹ لیتر در هر صد کیلومتر است.
طراحی بدنه کیا اسپرتیج
طراحی شیک و زیبای کیا اسپورتیج ۲۰۱۶ آن را در میان رقبا متمایز کرده است.
ترکیب چراغ های جلو و جلو پنجره اسپورتیج، چهره ای ساده و گیرا به آن بخشیده است. در واقع طرح جلو پنجره به نوعی علامت تجاری خانواده کیا محسوب می شود و چراغ های جلو با ظرافت خاصی تا کناره های خودرو ادامه پیدا کرده اند.
استفاده از خطوط ملایم و طراحی پویا، باعث شده اسپورتیج از هر زاویه ای خوش ترکیب و جذاب به نظر برسد.
روی هم رفته، طراحی کیا اسپورتیج بیشتر شبیه اروپایی هاست. سادگی و هماهنگی خطوط بدنه، آن را از بقیه شاسی بلند های کوچک هم کلاس خودش متمایز کرده است.
فضای داخلی اسپورتیج و صفحه کیلومتر شمار بزرگ، حس اسپرت بودن را القا میکند. کیفیت مواد بکار رفته در داخل خودرو نیز بر خلاف برخی از رقبا، مناسب است.
عملکرد پیشرانه و کیفیت سواری
کیفیت و ماهیت رانندگی با اسپورتیج هر سال نسبت به مدل سال قبل، روند تکاملی را طی کرده است. صاحبان اسپورتیج همیشه از بی روح بودن و نرم نبودن فرمان برقی آن شکایت داشته اند.
این مشکل در مدل سال ۲۰۱۴ با افزودن قابلیت تنظیم میزان نرمی فرمان در سه درجه مختلف تا حدی مرتفع شد. اما مشکل بی روح بودن فرمان همچنان پا برجاست.
کیفیت سواری اسپورتیج تا قبل از بکارگیری ضربه گیرهای پیشرفته و عایق بندی صوتی بهتر کابین در مدل ۲۰۱۴، از نقاط ضعف جدی در این خودرو محسوب میشد.
کیا تا قبل از مدل ۲۰۱۴ سیستم تعلیق اسپورتیج را بیش از حد اسپرت و خشک تنظیم کرده بود. این امر نه تنها باعث میشد در مسیر های ناهموار سرنشینان خودرو تکان های شدیدی را تجربه کنند، بلکه صدای نفوذی به داخل اتاق هم بیش از حد بود.
موتور ۲.۴ لیتر تنفس طبیعی اسپورتیج عملکرد رضایت بخشی دارد.
این موتور ۱۶ سوپاپ در سال 2016 از سیستم تزریق مستقیم بهره میبرد که علاوه بر افزایش بازدهی و توان خروجی موتور، به کاهش مصرف سوخت نیز کمک میکند.
مدل دیفرانسیل جلوی اسپورتیج نسبت به مدل دو دیفرانسیل کمی چابک تر به نظر میرسد.
در مدل دو دیفرانسیل با فعال کردن قفل دیفرانسیل، میتوانید نیروی موتور را بطور مساوی بین عقب و جلو تقسیم کنید (البته فقط تا سرعت ۴۰ کیلومتر بر ساعت).
ناگفته نماند که وزن مدل دو دیفرانسیل ۱۵۸۸ کیلوگرم است.
امکانات رفاهی و کیفیت ساخت
در شرایطی که اکثر شاسی بلند های کوچک بازار طراحی داخلی بی روح و خسته کننده ای دارند، زیبایی فضای داخل اسپورتیج آن را یک سر و گردن بالاتر از بقیه رقبا قرار داده است.
کیفیت ساخت بالا و توجه به جزئیات از ویژگی های طراحی داخلی اسپورتیج هستند.
از طرفی، کمبود فضای داخلی برای سرنشینان عقب، آن هم برای یک خودروی شاسی بلند، قابل توجیه نیست.
سرنشینان جلو فضای کافی برای سر و پاها خواهند داشت و صندلی های جلو از ارگونومی مناسبی برخوردار هستند، حتی برای سفر های طولانی مدت. به علاوه، گرمکن و سردکن کن نیز برای سرنشینان جلو در نظر گرفته شده است.
اما صندلی های عقب اسپورتیج شرایط کاملا متفاوتی دارند. به دلیل سبک طراحی اسپورتیج که خطوط سقف خودرو در قسمت عقب به سمت پایین متمایل شده اند، فضای کافی برای سر وجود ندارد. البته وجود دریچه تهویه برای سرنشینان عقب تا حدی امیدوار کننده است.
ایمنی کیا اسپرتیج
کیا اسپورتیج ۲۰۱۶ لیست امکانات امنیتی کاملی دارد، اما نسبت به رقبای هم کلاس خودش حرفی برای گفتن ندارد.
این لیست شامل کیسه های هوای جانبی، پرده ای و جلو است. ترمز های ABS، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، سیستم کنترل ایستایی در سربالایی و سیستم کمکی ترمز در سراشیبی همه سعی در ایمن کردن هر چه بیشتر اسپورتیج دارند.
اما نتایج ضعیف اسپورتیج در تصادف از جلو در تست سخت گیرانه برخورد یک چهارم سازمان IIHS، پاشنه آشیل این شاسی بلند کره ای در بخش ایمنی به حساب میآید.
اسپورتیج از اکثر تست های موسسه ایمنی IIHS، سربلند بیرون آمده است، اما در بخش تصادف از جلو بسیار ضعیف عمل کرده است. شرایط این تست به گونه ای است که برخورد خودرو با خودروی دیگر را از قسمت جلو شبیه سازی میکند.
نتیجه تست ایمنی اسپورتیج دیفرانسیل جلو در ایالات متحده، ۴ ستاره است در حالیکه مدل دو دیفرانسیل در این تست ۵ ستاره کسب کرده است.
(تصاویر کرش تست متعلق به هیوندای توسان هستند. اما به دلیل مشترک بودن پلتفرم کیا اسپورتیج و هیوندا توسان، نتایج یکسان خواهد بود)
میتوانید نتایج تست های موسسه ایمنی IIHS را از اینجا مشاهده کنید.
تجهیزات و امکانات رفاهی کیا اسپرتیج نسل سوم
لیست آپشن های اسپورتیج تقریباً کامل است. فرمان با قابلیت تنظیم تلسکوپی، سیستم ورود بدون کلید، اتصال به تلفن همراه از طریق بلوتوث، سیستم صوتی با ۶ بلندگو و قابلیت پخش MP3 و اتصال USB، رینگ های ۱۸ اینچی آلومینیومی، کلید های کنترل سیستم صوتی و مکالمات تلفن همراه از روی فرمان، دکمه استارت – استاپ، تنظیم برقی صندلی راننده، محفظه خنک نگهدارنده، سقف پانوراما، نمایشگر لمسی ۴.۳ اینچی و کروز کنترل تنها بخشی از امکاناتی است که اسپورتیج در اختیار شما قرار می دهد.
مصرف سوخت کیا اسپرتیج
مصرف سوخت اسپورتیج به عنوان یک شاسی بلند کوچک مناسب است، اما در این بخش هم مانند ایمنی، اسپورتیج در مقایسه با رقبا آنطور که باید عمل نکرده است.
مدل دیفرانسیل جلو با موتور ۲.۴ لیتری به ترتیب در شهر، بزرگراه و ترکیبی ارقامی معادل ۱۱.۲، ۸.۴ و ۹.۸ لیتر در هر صد کیلومتر را ثبت کرده است.
همچنین مدل دو دیفرانسیل در شهر ۱۲.۳۸، در بزرگراه ۹.۰۵ و بصورت ترکیبی ۱۰.۶۹ لیتر در هر صد کیلومتر مصرف میکند. گنجایش مخزن سوخت اسپورتیج ۵۵ لیتر است.
ناگفته نماند که این روزا (تیرماه 95) قیمت کیا اسپورتیج ۲۰۱۶ صفر کیلومتر با گارانتی شرکتی برابر ۱۷۶ میلیون تومان است.
ضمنا گفتنی است که این نسل از کیا اسپرتیج اخیرا با مدل جدید (2017) جایگزین شده که معرفی و بررسی این نمونه تازه در آستانه ورود به بازار ایران را می توانید از اینجا بخوانید.
جدول امتیاز بندی (حداقل امتیاز ۱، حداکثر امتیاز ۱۰) | |
طراحی | ۸ |
امکانات رفاهی و کیفیت ساخت | ۷ |
تجهیزات | ۹ |
عملکرد پیشرانه و کیفیت سواری | ۷ |
ایمنی | ۶ |
مصرف سوخت | ۷ |
دوست عزیز، تصویر تست تصادف قرار داده شده برای این خودرو نیست بلکه برای توسان هستش!!!! لطفا دقت کنید، مادامی که نتیجه تست تصادف این خودرو مناسب بوده حتی در تصادف از جلو