نسل جدید پورشه پانامرا تنها در یک چیز با نسل قبلی خود مشترک است: نام! جدای از این پانامرای جدید دارای شاسی جدید، پیشرانههای توربوی جدید و کابینی کاملاً بازطراحی شده به همراه جدیدترین تکنولوژیها است.
در این نوشتار شانس این را داشتهایم تا با مدل پرچمدار توربو با قدرت 542 اسب بخار در جادههای انگلستان بتازیم.
رازی در این باره وجود ندارد که نسل قبلی پانامرا خودروی خیلی خوشچهرهای نبود؛ اما این موضوع را نمیتوان دربارهی نسل جدید گفت. به لطف تناسبات برجسته و نمای پشتی پانامرای جدید میتوان گفت که این خودرو 911 در لباس سدانی چهار درب است.
اگر فکر میکنید که طراحی خارجی خودرو پیشرفت داشته پس با قدم گذاشتن به داخل کابین خواهید فهمید که این موضوع حتی بهتر نیز شده است. کنسول مرکزی نسل قبلی که دکمههای فراوانی داشت با دکمههای کمتر و حساس جایگزین شده و سیستم اطلاعات سرگرمی جدید خودرو به صفحهنمایش HD مجهز گردیده که خیلی خود را از تلویزیون خانگی جدا نشان نمی دهد.
دورشمار بزرگ و آنالوگ پانامرا توسط دو نشاندهندهی دیجیتالی احاطه شده و این مجموعه میتواند همهچیز از سیستم ناوبری گرفته تا کامپیوتر سفری و حتی نمایش دید شبانه را نیز به نمایش بگذارد. همهچیز خلاقانه بوده و استفادهی آسانی دارد. طراحی کابین و عملکرد آن بینقص است.
آنچه زیر کاپوت آرمیده پیشرانهای 8 سیلندر و 4 لیتری توئین توربو با قدرت 542 اسب بخار و گشتاور 770 نیوتون متر است. این میزان نیرو از طریق گیربکس جدید 8 سرعته و دو کلاچه PDK به هر چهار چرخ منتقل میشود.
وزن خودرو به همراه راننده مرز 2 تن را رد میکند اما این میزان سنگینی تأثیر زیادی روی راحتی و کاربردی بودن و سرعت پانامرا توربو ندارد. با درگیر بودن لانچ کنترل زمان 3.6 ثانیه برای شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت این خودرو ثبت میشود. اگر فضای کافی داشته باشید میتوانید به سقف سرعت 306 کیلومتر در ساعت نیز برسید.
در دسترس بودن گشتاور وسیع و زیاد 770 نیوتون متری از دور 2 هزار به این معنی است که میتوان در هر دنده و هر سرعتی انتظار عملکردی بیرحمانه و رعدآسا را داشت. با بالا بردن دور پیشرانه، این واحد 8 سیلندر 4 لیتری بیشتر ذات خود را نمایان میکند و البته صدای اگزوز اسپورت پانامرا تکمیل کنندهی این نمایش هیجانانگیز است.
اما آن چیزی که احساسبرانگیزتر از سرعت خودرو، عملکرد و توانایی پانامرا توربو میباشد. حیلهی جدید پورشه در نسل دوم پانامرا اضافه کردن تکنولوژی فرمان پذیری اکسل عقب است (آپشن 1478 پوندی) که به چابکی خودرو در زمان دور زدنهای آرام و افزایش پایداری در عبور سریع از پیچها کمک میکند. چیزی که این سیستم انجام میدهد به زبان ساده تبدیل کردن یک وزنهبردار المپیکی به یک ژیمناست ریتمیک است. این سیستم فوقالعاده است!
اما پانامرای جدید در عین حال که توانا بوده راحت نیز هست. سیستم تعلیق بادی و دامپرهای تطبیقپذیر بهصورت استاندارد در خودرو موجود بوده و وظیفهی خود را به خوبی انجام میدهند. پانامرا به اندازهی مرسدس-ایامجی S63 از دست اندازها و ناهمواری ایزوله نیست اما البته فرق زیادی نیز ندارد.
در بخش عقبی نیز فضای کافی برای دو سرنشین بالغ وجود داشته و فضای پا چشمگیری دیده میشود. اگر حتی فضای بیشتری نیاز دارید نسخهای با فاصلهی بیشتر بین محورها در راه است. فضای 495 لیتری صندوقعقب نیز برای حمل اشیا مناسب است.
پورشه پانامرا دگرگونی دراماتیکی را تجربه کرده که با تمام وجود میتوان آن را حس کرد. این خودرو یکی از تواناترین سدان های اسپورت بازار است. پانامرای جدید نه تنها هندلینگ و پرفورمنس بهبود یافتهای داشته بلکه طراحی، تکنولوژی و آسایش آن نیز ارتقا یافته است. مدل دیزلی پانامرا 4S ارزش بیشتری در برابر پول پرداختی دارد اما نمیتوان از گیرایی مدل توربو نیز گذشت.
مشخصات پورشه پانامرا توربو
قیمت: 113075 پوند
پیشرانه: 8 سیلندر 4 لیتری توئین توربو
قدرت/گشتاور: 542 اسب بخار/ 770 نیوتون متر
گیربکس: 8 سرعته اتوماتیک PDK، چهار چرخ محرک
شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 3.6 ثانیه
حداکثر سرعت: 306 کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت: 9.4 لیتر در هر صد کیلومتر