سام کاویانی: میتسوبیشی ASX در کشورمان خودروی شناختهشدهای محسوب میشود و بهخوبی آموزههای خود را در آبوهوای گرم و جادههای طولانی این دیار، پس داده است. از چند ماه پیش بدین سو، واپسین فیسلیفت آن نیز راهی بازار ایرانزمین شده که در جای خود مالامال از المانهای جذاب و جوانپسند است.
پیشینه میتسوبیشی ASX به حدود 26 سال پیش و یا اوایل سال 1991 میلادی برمیگردد، هنگامیکه برای نخستین بار، به هیئت یک خودروی مینی ون (MPV) پا به عرصه وجود نهاد. این خودرو با نام میتسوبیشی SPACE RUNNER در اروپا و EXPO LRV در آمریکا شناخته میشد؛ اما نسل فعلی یا سوم این خودرو، در هفدهمین روز از ماه فوریه سال 2010 میلادی به بازار ژاپن معرفی شد. پلتفرم بهکاررفته در آن MITSUBISHI GS PLATFORM نام دارد که هماینک در خودروهای دیگری همچون میتسوبیشی لنسر، میتسوبیشی اوتلندر، داج کالیبر، سیتروئن C4 AIRCROSS و پژو 4008 نیز به کار میرود. نسل فعلی میتسوبیشی ASX در هرجایی از گیتی با نام متفاوتی عرضه میشود مثلاً در کانادا با نام RVR و در آمریکا اوتلندر اسپرت، ولی در بیشتر مناطق جهان ازجمله اروپا، چین، آمریکای لاتین و خاورمیانه با همان نام ASX فروخته میشود. هماکنون این خودرو علاوه بر ژاپن در ممالکی چون چین، برزیل، اندونزی و مالزی نیز تولید میشود که البته تمامی مدلهای عرضهشده در بازار امارات و همچنین کشورمان ساخت ژاپن هستند.
با عرف متداول در صنعت خودروسازی ژاپن که عمده سازندگانش در هر چهار و یا پنج سالی، فرم خودروهای خود را از اساس دگرگون میکنند، میتسوبیشی ASX مرکبی نسبتاً جاافتاده و مسنی به شمار میآید، ولی این وضع بهنوبه خود موجب نشد که شرکت سازنده از اصلاح و بهسازی آن غفلت ورزد. از همین رو در اواخر سال 2016 میلادی، نسخه فیسلیفت ASX در نمایشگاه خودروی پاریس به نمایش درآمد؛ نسخهای که بهتمامی نمای جلویی آن متحول و از زبان نوین طراحی میتسوبیشی در آن استفاده شد، زبانی که در محصولات آتی این سازنده بیشتر شاهدش خواهیم بود. در داخل کابین نیز بهروزرسانیهای اندکی صورت پذیرفت.
چندی پیش سایت «YALLAHMOTOR» نسخهای از میتسوبیشی ASX فیسلیفت را مورد بررسی خود قرار دارد که در اینجا برگردان متن آن را تقدیم شما عزیزان میکنم.
مقدمه ASX نامی است که از اوایل دهه نود میلادی به خط تولید این برند ژاپنی اضافه شد. زمانی که برندهایی چون BACKSTREET BOYS و SPICE GRILS فضای رسانهها را به انحصار خود درآورده بودند. پس از سپری شدن ایام ناخوشایند سالیان بلوغ، بالاخره ASX توانست در سال 2010 میلادی، ظاهر عجیب و غیرعادی “مینی ون مانند” خود را واگذارد و رنگ و بوی رقبایی چون هیوندای توسان، کیا اسپورتیج و نیسان X-TRAIL را به خود گیرد.
نمای ظاهری
در درون دهانه گلگیرها، رینگهای آلومینیمی 17 اینچی جای گرفتهاند که لاستیکهایی از جنس یوکوهاما و به ابعاد 215/60 آنها را پوشانده است و کاملاً نیز، با قد و قامت این کراساوور ژاپنی تناسب دارند. در این میان، فقدان سامانه LED روشنایی در روز که در دیگر رقبا بهصورت استاندارد وجود دارد و جایگزینی لامپهای مه شکن هالوژنی بهجای آن در ASX، عمل دور از منطقی به نظر میرسد.
داخل کابین سرتاسر کابین را به نحو قابلملاحظهای، پلاستیکهای سخت فرا گرفته است. کابین میتسوبیشی ASX مدل 2017 با تریم پیانو بلک و تا حدی نقرهای تزیین شده و با نوارهای کرومی براقی تکمیل میشود، نوارهایی که گستره آن کنسول مرکزی و کنترلرهای روی فرمان را دربر میگیرد. یکنواختی حاصل از کاربرد پلاستیکهای کدر و ملالآور در داخل کابین، با پوشش پارچهای لای پانل دربها و نیز معدودی از دکمههای دوار سیستمهای تهویه مطبوع و صوتی، شکسته میشود.
از دیدگاه کاربردی و عملی، میتسوبیشی ASX را میتوان به سبب وجود حجم فراوانی از فضا برای سر و پای تمامی سرنشینان، یک کراساوور شهری راحت دانست. ستون باریک A و آینههای بزرگ جانبی، چشمانداز بینظیری از جهان بیرونی را به سرنشینان آن ارائه میدهند؛ و جایگاه مرتفع صندلی راننده به افزایش دید او از تمامی کاپوت خودرو و افق پیش روی آن مدد میرساند.
تکنولوژی و ایمنی
با آنکه در حوزه تجهیزات تکنولوژیک، میتسوبیشی ASX قادر نیست پا به پای دیگر رقبای خود بتازد، بهویژه رقبایی همچون هیوندای توسان و کیا اسپورتیج؛ اما با این وجود، نسخه نیم فول و تک دیفرانسیل آن به امکاناتی چون کروز کنترل، بلوتوث تلفن، دوربین دید عقب و یک سامانه اطلاعات – سرگرمی مجهز است.
درعینحال، این خودرو موفق به دریافت 5 ستاره از موسسه ایمنی یوروانکاپ شده است و از تجهیزات ایمنی متعددی چون سیستم مانیتورینگ فشار باد تایرها، چراغ سوم بالای درب صندوق عقب، سیستم کنترل پایداری فعال، سیستم کنترل کشش، سیستمهای ABS و EBD و دو عدد کیسه هوا بهره میبرد. توضیح: در حال حاضر، میتسوبیشی ASX مدل 2017 سفارش ایران، از نوع فول آن بوده و به 7 عدد کیسه هوا مجهز میباشد و آرایش محور آن نیز بهصورت دو دیفرانسیل (4WD) است.
رانندگی
زیر تنه کاپوت میتسوبیشی ASX، یک پیشرانه 4 سیلندر به حجم 2 لیتر جای گرفته است که توان درخوری را از خود ارائه میدهد. توان 150 اسب بخاری و گشتاور 197 نیوتنمتری این خودرو به واسطه یک گیربکس اتوماتیک CVT به چرخهای آن منتقل میشود. گیربکس 6 مرحلهای CVT این خودرو تقلیدی از گیربکسهای 6 سرعته اتوماتیک معمولی است و در این میان، گرچه عملکرد یکنواخت گیربکس CVT آزاردهنده است ولی در جای خود، حس بیشتری از سرعت را القاء میکند.
فرمان سبک و دقیق میتسوبیشی ASX با آرایش پلتفرم محور جلوی این خودرو کاملاً هماهنگی دارد و سامانه فنربندی آن نیز سواری پایداری را بدون هیچ ترس و تشویشی، به هنگام مانورهای ناگهانی برای رانندهاش مهیا میسازد. ورود به دایره پیچها به راحتی و سریعتر از اغلب کراساوورهای میانسایز صورت میپذیرد و شاسی و لاستیکهای یوکوهامای این خودرو، شروع درخشانی را در هنگام حرکت رقم میزنند. در سرعتهایی فراتر از 190 کیلومتر بر ساعت نیز، این خودرو هیچ مشکلی در ارائه یک رانندگی هیجانانگیز بهمانند دیگر رقبایش ندارد.
داوری نهایی
میتسوبیشی ASX مدل 2017، مقرونبهصرفهترین گزینه در میان همقطاران ژاپنی و رقبای مدرن کرهای خود است. این خودرو، یک کراساوور ایدهآل شهری برای آن دسته از کسانی است که برای خرید شاسیبلندی بزرگتر در جادههای امارات مرعوب و وسوسه نمیشوند. گرچه این خودرو در بخشهای چون پیشرانه و تجهیزات کمی قدیمی به نظر میرسد اما برچسب قیمتی آن که مجموعاً 24,100 درهم ارزانتر از نیسان X-TRAIL است، به حد کافی ارزشش را دارد که کمبودها و کاستیهای آن را فراموش کنیم.
نکات مثبت این خودرو از دیدگاه سایت «YALLAHMOTOR»
- به طرز شگفتانگیزی قدرتمند و درگیر در رانندگی است
- مقرونبهصرفه
نکات منفی این خودرو از دیدگاه سایت «YALLAHMOTOR»
- دارای کمترین فضای صندوق عقب در میان رقبا
- آنچنانکه انتظار میرود کممصرف نیست
مشخصات فنی میتسوبیشی ASX
- حجم موتور: 1998 سیسی
- ضریب تراکم: 10:1
- توان: 150 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه
- توان: 197 نیوتنمتر در 4200 دور در دقیقه
- شتاب صفر تا صد: 9.6 ثانیه (تک دیفرانسیل) و 11 ثانیه (دو دیفرانسیل)
- حداکثر سرعت: 188 الی 197 کیلومتر بر ساعت
- مصرف سوخت ترکیبی: 7.9 الی 8.2 لیتر در هر یکصد کیلومتر مسافت
- سیستم فنربندی جلو: مستقل، مکفرسون استرات با فنرهای مارپیچ و میله تثبیتکننده
- سیستم فنربندی عقب: مستقل، اتصال چندگانه (MULTI LINK) با میله تثبیتکننده
- نوع کالیپر ترمز جلو: دیسکی خنک شونده
- نوع کالیپر ترمز عقب: دیسکی عادی
- نوع گیربکس: اتوماتیک CVT با قابلیت تعویض دستی در 6 مرحله (SPORT MODE) و اهرم تعویض دنده در پشت فرمان
- محور محرک: دو دیفرانسیل (4WD) با قابلیت تبدیل الکترونیکی آن به حالت تک
- دیفرانسیل
- سیستم فرمان: راکاند پینیون با موتور کمک برقی
- استاندارد آلایندگی: یورو 5
ابعاد
- طول/عرض/ارتفاع: 4355/1810/1640 میلیمتر
- فاصله بین دو محور: 2670 میلیمتر
- ارتفاع کف خودرو از سطح زمین: 205 میلیمتر (تک دیفرانسیل)- 180 میلیمتر (دو دیفرانسیل)
- حجم مخزن سوخت: 63 لیتر
- وزن: 1365 کیلوگرم
- گنجایش محل بار: 393 لیتر
ایمنی (سفارش ایران)
- 5 ستاره از موسسه ایمنی EURONCAP اروپا
- 5 ستاره از موسسه ایمنی ANCAP استرالیا
- 7 عدد کیسه ایمنی هوا (2 عدد جلو،2 عدد جانبی،2 عدد پردهای، یک عدد زانویی)
- سیستم ضد بلوکه ترمز (ABS)
- سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز (EBD)
- سیستم کنترل فعال پایداری (ASC)
- سیستم کنترل کشش (TCL)
- ترمز کمکی در هنگام حرکت در سطوح شیبدار (HSA)
- سیستم ایموبلایزر مجهز به سیستم ضد سرقت هشداردهنده
- کمربندی ایمنی سهنقطهای
- و…
امکانات رفاهی (سفارش ایران)
- سقف پانوراما
- شیفترهای تعویض دنده پشت فرمان
- سیستم ورود بدون کلید هوشمند (KEYLESS) با دکمه استارت
- صندلیها با پوشش چرمی و مجهز به گرمکن
- فرمان با پوشش چرمی
- دوربین دید عقب و قابلیت نمایش بر روی صفحه نمایش
- صفحه نمایش لمسی به سایز 7 اینچ
- کروز کنترل + سوئیچ آن بر روی فرمان
- تهویه مطبوع تمام اتوماتیک
- سنسور باران
- روشنایی اتوماتیک چراغهای جلو
- کنترل سیستم صوتی بر روی فرمان + CD + پخش MP3 و با قابلیت اتصال به IPOD و اتصال تلفن همراه از طریق هندزفری بلوتوث
- 4 عدد بلندگو + 2 عدد تویتر
- آینههای جانبی به همراه با قابلیت جمع شدن بهصورت الکترونیکی
- سیستم شیشه شوی چراغهای جلو
- چراغهای جلو از جنس زنون مجهز به سیستم اتوماتیک تنظیم ارتفاع
- چراغهای عقب طرح LED
- سنسور پارک بر روی سپر عقب
- صندلیهای تاشوی عقب با قابلیت تفکیک 60:40 مجهز به کنسول عقب
- رینگهای آلومینیمی 18 اینچی
- و…
قیمت
- در ایران: 173.9 میلیون تومان (قیمت بهصورت علیالحساب، دو دیفرانسیل)
- در امارات: 59,900 درهم (تیپ پایه، تک دیفرانسیل) و 64,900 درهم (تیپ نیم فول، تک دیفرانسیل) و 78,900 درهم (تیپ فول، دو دیفرانسیل)
- محل ساخت نسخههای صادراتی به ایران: کشور ژاپن
YALLAHMOTOR.COM
DRIVEARABIA.COM
MITSUBISHI-MOTORS.COM.AU
و…