یک فصل دیگر فرمول یک تمام شد. در حال حاضر توجه تمام تیمها به فصل بعد بخصوص تغییرات قوانین فصل بعد است. اما سؤالی که برای اکثر طرفداران فرمول یک پیش میآید این است که، این تغییرات چه تأثیری بر روی تیمها، رانندهها، سبقتگیری، سرعت و صدای خودروها خواهد داشت. در ادامه به بررسی این مسائل خواهیم پرداخت.
خودروهای فصل ۲۰۱۷ بهمراتب ظاهری خشنتر خواهند داشت. ازجمله تغییرات این خودروها میتوان به عریضتر شدن خودروها، تایرهای پهنتر، بالهای پهنتر و کوتاهتر شدن بال عقب اشاره کرد.
سرعت به دلیل بهبود وضعیت آئرودینامیک، کاهش وزن و پهنتر شدن تایرها فیا اعلام کرده است که لپ تایمهای خودروها بیش از ۳ ثانیه بهبود خواهند یافت. توتو ولف اعلام کرد:”هدایت خودروهای فصل بعد سختتر خواهد بود، همچنین مانند خودروهای قدیمی رانندگان نیروی G بیشتری را تحمل خواهند کرد. تغییرات در مسیر درستی در حال اجرایی شدن هستند. تیمهای فرمول یک برای نمایش رقابتی دیدنیتر به خودروی سریعتری احتیاج دارند.”
سبقتگیری کاهش لپتایم و افزایش نیروی رو به پایین (downforce) رانندگان را دچار چالش بیشتری خواهد کرد. عدهای معتقدند که تغییرات باعث بهبود وضعیت سبقتگیری میشوند. اما عدهای دیگر معتقدند افزایش نیروی رو به پایین باعث میشود خودروها در فاصلهٔ کمتری، خودروی جلویی را تعقیب کنند. قرار گرفتن در این فاصلهٔ کم در مدت طولانی برای خودروی عقبی خوب نیست و فقط وضعیت را بدتر میکند. پت سیموندس معتقد است:” واضح است که به دلیل نیروی رو به پایین بیشتر خودروی عقبی به خودروی جلوی خود بیشتر نزدیک میشود و درنتیجه بیشتر در هوای کثیف خودروی جلویی خود قرار میگیرد.” بعضی از رانندگان مانند فرناندو آلونسو معتقدند که این تغییرات برای سبقتگیری مفید هستند. اریک بولیر اظهار کرد:” تایرها ایجاد نیروی رو به پایین بیشتری میکنند و به نظر نمیرسد این مسئله مشکلی در سبقتگیری ایجاد کند. بهعلاوه تأثیر بال جلو نیز کاهش مییابد و دیفیوزرها ایجاد نیروی رو به پایین بیشتری میکنند به همین دلیل سبقتگیری افزایش خواهد یافت و پیشبینی میشود تعداد سبقتها ۵ درصد افزایش یابد.”
تایرها هدف فرمول یک از تغییر قوانین افزایش نیروی رو به پایین بوده است، برای دستیابی به این منظور تایرها پهنتر خواهند شد تا چسبندگی خودروها افزایش یابد. پهنای تایرهای جلو از ۲۴۵ میلیمتر به ۳۰۵ میلیمتر و پهنای تایرهای عقب نیز از ۳۲۵ میلیمتر به ۴۰۵ میلیمتر افزایش خواهند یافت. همراه با سبکتر شدن خودروها و تغییرات آئرودینامیکی، تایرها نقش کلیدی در کاهش لپ تایمها دارند. فرسایش تایرها در فصل آینده نیز کمتر خواهد شد. رئیس پیرلی Marco Tronchetti Provera اعلام کرد:” خودروهای سال آینده ۴ تا ۵ ثانیه سریعتر خواهند بود که ۲/۵ ثانیه آن به دلیل تایرها است و این نشاندهندهٔ اهمیت تایرها است.”
موتورها باوجود مشکلات زیاد و مخالفتهای فراوان تیمها و رانندگان با موتورهای ۶ سیلندر، اما بر اساس گفتهٔ برنی اکلستون موتورهای توربو هایبرید تا سال ۲۰۲۰ باقی خواهند ماند. در بحث موتور و پاور یونیت هزینه بزرگترین مشکل تیمها است، هزینهٔ این بخش برای سال ۲۰۱۷ یک میلیون یورو کاهش خواهد یافت و این کاهش هزینه برای سال ۲۰۱۸ به ۳ میلیون یورو خواهد رسید. در سال آینده برای افزایش رقابت و کاهش فاصلهٔ بین تیمها تعداد پاوریونیتها از ۵ عدد به ۴ عدد کاهش خواهد یافت. در حال حاضر تمام تیمها، تأمینکنندهٔ موتور خود را انتخاب کردهاند. بر اساس قوانین جدید درصورتیکه تیمی نتواند تأمینکنندهٔ موتور پیدا کند، تأمینکنندهٔ موتوری که کمترین موتور را در اختیار تیمها قرار میدهد باید به تیمی که موتور ندارد موتور بدهد در حال حاضر هوندا این شرایط را دارد.
صدا پس از معرفی موتورهای ۶ سیلندر بسیاری از طرفداران و رانندگان فرمول یک از صدای کمِ موتورها گلایه داشتند. اما سال آینده به دلیل افزایش دور موتور، صدای موتورها بیشتر خواهد شد. قوانین جدید خودروی ایمنی و پرچم قرمز چالی وایتینگ اعلام کرد که آنها در حال بررسی قانون جدیدی برای خودروی ایمنی هستند. بر اساس این قانون اگر مسابقهای پشت خودروی ایمنی شروع شود یا اینکه در حین مسابقه خودروی ایمنی وارد پیست شود، پس از خروج خودروی ایمنی از پیست، رانندگان دوباره باید از خط استارت مسابقه را شروع کنند. قانون دیگری که در حال بررسی است، این است که اگر مسابقهای بر اثر پرچم قرمز متوقف شود، تیمها اجازهٔ ایجاد تغییری بر روی خودروها نخواهند داشت. این قانون مورد استقبال تیمها قرار گرفته است.
سبک رانندگی آنتونی دیویدسون دربارهٔ اثر خودروهای جدید بر رانندگان اعلام کرد:” خودروهای سال آینده بسیار متفاوت هستند، این خودروها شباهت زیادی به خودروهای فرمول ۳ دارند. شما شاهد سبک رانندگی جدیدی خواهید بود و همه چیز تغییر خواهد کرد. رانندگی با این خودروها بسیار متفاوت خواهد بود و شما شاهد تواناییهای جدیدی در رانندگان خواهید بود. مثلاً رانندهای مانند سرجیو پرز، همه میدانند که او مهارت خاصی در حفظ تایرها دارد. شاید در فصل آینده، حفظ تایرها به این اندازه اهمیت نداشته باشد. فصل آینده رانندگان بیشتر باید از موتور خودروی خود محافظت کنند تا از تایرهایشان زیرا بر اساس تغییرات فرسایش تایرها برای فصل بعد کاهش مییابد. ”
حفاظت از سر
ترجمه و گردآوری: غزاله زاهدی