اگرچه از زمان عرضهی اشکودا اکتاویا در سال 2013، این خودرو یک هاچبک درجهیک برای خانوادهها بوده اما با گذشت این سالها پا به سن گذاشتن خودروی مذکور مشهود بوده است. به همین خاطر و همزمان با پدیدار شدن نسل جدید فولکسواگن گلف، نسخهی فیس لیفت اکتاویا با تکنولوژیهای بیشتر، ظاهری جدیدتر و تجهیزات ایمنی بیشتر عرضه شده است.
اصلیترین تغییر خودرو در نمای جلو طراحی جداگانهی چراغهای جلو است که در برخی مدلها با تکنولوژی LED ارائه میشوند. همچنین سپر جلوی کم ارتفاعی هم نصب شده که مه شکنهایی با ارتفاع بالاتر در آن جای گرفتهاند. این یک فیس لیفت بسیار مختصر است اما ظاهر خودرو را به طراحی محصولات مدرن اشکودا مثل شاسیبلند کودیاک نزدیک کرده است.
در نگاه اول کابین خودرو تغییرات زیادی نداشته اما تکنولوژیهای داخل آن ارتقای چشمگیری داشته است. خودروی حاضر در تست با صفحهنمایش 9.2 اینچی جدید کولومبوس عرضه شده است. این یک سیستم فوقالعاده بوده و تکنولوژی خودرو را چندین پله ارتقا داده است.
کاربرد این صفحهنمایش دقیقاً همانند اسمارت فون یا تبلت شما بوده و با کوچکترین لمس و اشارهای کار میکند. استفاده از این سیستم آسان بوده و واقعاً احساسی مدرن را به اکتاویا بخشیده است. این سیستم حتی با هات اسپات وای فای عرضه میشود.
سیستم یاد شده در مدل SE L حاضر در تست بهصورت استاندارد نصب نمیشود اما شما میتوانید آن را بهصورت آپشن سفارش دهید. مدل حاضر در تست با صفحهنمایش 8 اینچی نیز عرضه میشود. از دیگر تجهیزات این خودرو میتوان کروز کنترل تطبیقی، حسگرهای پارک جلو و عقب، ارتباط کامل گوشی هوشمند، شیشههای عقب دودی و چراغهای جلوی LED اشاره کرد.
اکتاویای فیس لیفت با تجهیزات ایمنی بیشتری ارائه میشود. علاوه بر کروز کنترل یاد شده شاهد مواردی چون تشخیص عابران پیاده، ترمز اضطراری خودکار، هشدار نقاط کور و هشدار ترافیک عقب هستیم. اگر برنامهی شما استفاده از اکتاویا به عنوان خودرویی با عملکرد کشیدن تریلر هستید، دستیار تریلر جدید خودرو میتواند به فرمان گرفتن خودرو در دندهعقب کمک کند.
تغییرات مکانیکی در این خودرو صورت نگرفته بنابراین هنوز هم سطح وسیعی از پیشرانههای بنزینی و دیزلی در دسترس هستند. خودروی حاضر در تست از پیشرانهی 2 لیتری TDI استفاده میکند اما پیشرانههای کمحجمتر 1 و 1.4 لیتری بنزینی و 1.6 لیتری دیزلی هم در دسترس هستند.
تغییرات مکانیکی در این خودرو صورت نگرفته بنابراین هنوز هم سطح وسیعی از پیشرانههای بنزینی و دیزلی در دسترس هستند. خودروی حاضر در تست از پیشرانهی 2 لیتری TDI استفاده میکند اما پیشرانههای کمحجمتر 1 و 1.4 لیتری بنزینی و 1.6 لیتری دیزلی هم در دسترس هستند.
با اینکه پیشرانهی دیزلی با افزایش دور صدای زیادی را تولید میکند اما به آسانی میتوانید دور آن را پایین نگه داشته و زمانی که به افزایش سرعت نیاز داشته باشید از گشتاور آن استفاده کنید. گیربکس 6 سرعته ی دستی اکتاویا نیز عملکردی نرم دارد.
راندن اکتاویا بیشترین هیجان را ایجاد نمیکند و رقبایی چون فورد فوکوس، سئات لئون و واکسهال آسترا عملکرد بهتری دارند اما اکتاویا بیشتر مناسب افرادی خواهد بود که خواهان خودرویی راحتتر و کاربردی هستند.
اگرچه فرمان خودرو بالانس خوبی دارد اما خیلی ارتباطی نیست و سیستم تعلیق نرم اکتاویا نیز به این معنی است که این خودرو در سر پیچها در مقایسه با رقبا احساس پایداری کمتری دارد.
برای ایجاد بهترین توازن از هیجان رانندگی، سواری راحت و آسایش زیاد بهتر است پیشرانهی 1 لیتری بنزینی را انتخاب کنید. اگرچه پیشرانهی 2 لیتری دیزلی نرم است اما نسخهی بنزینی سبکتر نسبتاً بهتر بوده و در دورهای پایینی قدرت زیادی دارد.
از نظر راندمان و مصرف سوخت این پیشرانهی دیزلی است که برتری دارد. با مصرف 4.3 لیتری، اکتاویای دیزلی مناسب افرادی است که مسافتهای زیادی را طی میکنند.
همین فضای چشمگیر در داخل کابین نیز به چشم میخورد. صندلیهای عقبی به راحتی مناسب سرنشینان قدبلند هستند. صندلیهای جلو نیز تنظیمات و فضای زیادی دارند.
اگر پیش از این تحت تاثیر کاربردی بودن، راحتی و کابین با کیفیت اشکودا اکتاویا قرار نگرفتهاید، احتمالاً این مدل جدید نیز چشم شما را نخواهد گرفت. تغییرات صورت گرفته در خودرو بسیار کوچک هستند و شاید چراغهای جلوی جدید آن بیش از گذشته عجیب به نظر آیند اما هیچ شکی وجود ندارد که اشکودا خودرویی خوب و همهکاره را دوباره به میدان فرستاده است.
مشخصات اشکودا اکتاویا SE L 2.0 TDI 150PS
قیمت: 23150 پوند
پیشرانه: 4 سیلندر 2 لیتری دیزلی
قدرت/گشتاور: 148 اسب بخار/340 نیوتون متر
گیربکس: 6 سرعته دستی، دیفرانسیل جلو
شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت: 8.4 ثانیه
حداکثر سرعت: 219 کیلومتر در ساعت
مصرف سوخت: 4.3 لیتر در هر صد کیلومتر
منبع: autoexpress