همانطور که میدانید در سری مطالب “بررسی اجمالی” نگاهی کوتاه و کلی به خودروهای مختلف دنیا میاندازیم. در این قسمت سراغ مدل 2017 بیوک لاکراس دوستداشتنی رفتهایم. با ما همراه باشید.
امروزه سدانهای اندازه بزرگ محبوبیت و اقبال گذشته را ندارند. سلیقه مردمِ بازارهای مختلف دگرگون شده و مخصوصاً در قاره اروپا خودروهای کوچک و جمعوجور طرفدار بیشتری پیدا کردهاند. بااینوجود هنوز هم گزینههای خوبی در این سگمنت به چشم میخورد که لاکراس (LaCrosse) قطعاً یکی از آنهاست. این سدان بزرگ درواقع پرچمدار محصولات کمپانی بوده و یکی از اصیلترین خودروهای آمریکایی به شمار میرود.
مدل 2017 از چند جهت قابلتحسین است اما یک نکته منفی بزرگ دارد: به دلیل تمرکز بیشتر روی مسائل بنیادی و پایهای، یکسری موارد جزئی با کملطفی مواجه شده و امتیاز کلی خودرو را پایین آوردهاند.
لحظه ورود به اتاق طراحی زیبا و شناور بخشهای مختلف توجهتان را جلب میکند اما با نگاهی دقیقتر چندین نکته منفی ازجمله کیفیت پایین موارد بکار رفته در داشبورد و کنسول میانی، تزئینات با طرح چوب و دوخت مصنوعی موجود در بخشهای مختلف بهسرعت موجب دلسردیتان میشود. در ردیف عقب فضای پا، نشیمن و شانه خوب است اما افراد قدبلند باید سر خود را کاملاً پایین بیاورند. اتاق در مسیرهای بزرگراهی سکوت و آرامش قابلقبولی دارد اما در سطوح ناهموار ورق کاملاً برمیگردد. لوگوی قدیمی کمپانی در مرکز فرمان کاملاً کهنه جلو میکند و بهتر بود بجای آن از نمونه رنگی موجود در جلوپنجره استفاده میکردند. دستهدنده اقتباسی از بامو هم زیاد با اجزای دیگر متناسب نیست. این چند موردِ بهظاهر کوچک سهم زیادی در افت نمای کابین داشته و حس بدی در سرنشین ایجاد میکنند. درمجموع میتوان گفت فضای اتاق با وجود طرح و شکل زیبا و عایقبندی مناسب کیفیت چندان جالبی ندارد و کمی دلتان را میزند.
برای مدل جدید فهرست بلندبالایی از تجهیزات مختلف تدارک دیده شده که سامانه اطلاعات و سرگرمی با نمایشگر لمسی، وایفای هاتاِسپات 4G LTE، صندلیهای برقی، ورود بدون کلید و دوربین پشتیبان تنها قسمت کوچکی از آن هستند.
در بخش فنی، بیوک تغییرات زیادی اعمال کرده که ازجمله آن میتوان بهبود سواری، بهبود عملکرد سامانه چهار چرخ محرک و کاهش وزن 300 پوندی (136 کیلوگرمی) را نام برد. زیر کاپوت بلوک 3.6 لیتری شش سیلندر V شکل 310 اسب بخاری و 382 نیوتونمتری (افزایش به ترتیب 6 و 24.4 واحدی) آرمیده که با کمک جعبهدنده هشت سرعته خودکار، ثبت شتاب اولیه را در 6.1 ثانیه (0.5 ثانیه سریعتر از مدل پیشین) ممکن میسازد و برای گذراندن لاکراس از مرز یکچهارم مایل تنها به 14.6 ثانیه زمان نیاز دارد (با حداکثر سرعت 157.5 کیلومتر بر ساعت). این سدان بزرگ آمریکایی در یکصد کیلومتر شهری، جادهای و ترکیبی به ترتیب 11.76، 8.11 و 10.22 لیتر بنزین میسوزاند (ارقام EPA برای نمونه AWD) که نسبت به ابعادش قابلقبول به نظر میرسد. سایر اعداد و ارقام آن نیز به شرح زیر است: عملکرد اِسکایپاد (Skipad): بهبود 0.01 واحدی – شتاب جانبی 0.84 جی (میانگین) آزمایش figure-eight (طی مسیری به شکل عدد هشت انگلیسی): بهبود 0.3 ثانیه ای – زمان 26.8 ثانیه، شتاب جانبی 0.66 جی (میانگین)
شاسیِ موسوم به Epsilon II وضعیت بسیار خوبی داشته و سبب بهبود هندلینگ شده است. لاکراس با وجود ابعاد بزرگ خود در شرایط پرفشار اصلا کم نیاورده و مانند یک سدان اسپورت عمل میکند. فرمان پذیری به خوبی انجام میگیرد و تنها در صورت محدودیت شدید فضا، با اندکی کم فرمانی مواجه میشوید. سامانه کنترل پایداری هم با حضور زیرکانه خود آرامش خوبی برای اتاق به ارمغان میآورد.
علیرغم کاهش وزن بیش از یکصد کیلوگرمی، ترمزها هنوز هم آنطور که باید و شاید قوی و مطمئن نیستند. مسافت لازم برای توقف از سرعت 96 کیلومتر بر ساعت، نسبت به نسل قبل 10 فوت (3.04 متر) بیشتر شده است. با توجه به نوع شاسی و میزان تحمل شتاب جانبی در اِسکایپاد و figure-eight به نظر میرسد مشکل اصلی نوع لاستیکها بوده و بیوک باید فکری به حالشان بکند.
سراغ قیمت میرویم. لاکراس جدید در مدل پایه حداقل 33.000 دلار میطلبد. اگر هم امکانات بیشتری بخواهید میتوانید نسخه پریمیوم را با بهای اولیه 41,990 دلار انتخاب کنید. شاید عدهای این رقم را زیاد دانسته و سراغ امثال کیا کادنزا بروند، اما حقیقتاً این کجا و آن کجا! سعی کنید در صورت امکان هرگز مرتکب چنین اشتباهاتی نشوید.
بهطورکلی بیوک لاکراس 2017 نسبت به مدل قبلی پیشرفت زیادی کرده، اما هنوز هم بواسطه عدم توجه به یکسری جزئیاتِ کوچک جای بهبود دارد. تنها با یک فیس لیفت مناسب میتوان تمامی موارد آزاردهنده را حذف و آن را تبدیل به مرکبی دلنشین و دوستداشتنی کرد. امیدواریم بیوک این مورد را در نظر داشته و در سالهای آینده با جدیت بدان بپردازد.