برای پرداختن به معایب و محاسن نیسان پیکاپ شاید کمی دیر باشد اما به هرحال شنیدن این اطلاعات چندان هم خالی از لطف نیست!
آغاز داستان . . .
اوایل دهه هشتاد شمسی و زمانیکه تنها وانتهای بازار خودروهایی همچون مزدا 1600، پیکان وانت و نیسان وانت (نیسان جونیور) بودند، ناگهان پارس خودرو مدلی را راهی بازر کرد که با قیمت 16 میلیون تومانی خود، حدودا چهار برابر پیکان وانت و دو برار نیسان وانت میارزید.
صرف نظر از قیمت، نیسان پیکاپ یک تفاوت اساسی با رقیبانش داشت و آن شاسی بلند بودن این خودرو بود. به عبارت بهتر نیسان پیکاپ شاسی بلندی با قابلیت حمل بار بود؛ به همین دلیل بسیاری از مشتریان خودروهای باری که صرفا بدنبال یک وانت برای رفع نیازهای خود بودند، خرید چنین خودرویی که نسبت به رقیبانش نیمه لوکس نیز محسوب میشد را چندان منطقی نمیدانستند. اینجا بود که پیکاپ با از دست دادن طیف وسیعی از مشتریان، توان رقابتی خود را نیز از دست داد و رویای تصاحب بازار داخلی را کاملا به فراموشی سپرد. اما نیسان پیکاپ همچنان مشتریان خاص خود را داشت؛ مشتریانی که همه معایب آن را با جان و دل خریدند.
ورود به کابین . . .
افرادی که تجربه تلخ سوارشدن بر وانتهای داخلی را دارند اکثرا با این امر موافقند که به دلیل طراحی بسیار محدود فضای کابین، سوارشدن طولانی مدت بر این موجودات « خودرو نام » چقدر دشوار است. شاید مثال بارز این موضوع مزداهای دوکابین باشند که سرنشینان عقب آن پس از چندین ساعت، احساس کنسرو شدن را با تمام وجود حس میکنند!
اما این امر در نیسان پیکاپ کاملا متفاوت است بگونهای که مشتریان آن – حداقل به لحاظ جاداری کابین – هیچگونه احساس نارضایتی نخواهند داشت. از ما نشنیده بگیرید اما جاداری فضای داخلی نیسان پیکاپ، بزرگترین مشخصه خوب این خودرو در میان انبوهی از ایرادات وارده به آن است.
بهتر است کابین را با دقت بیشتری نگاه کنیم. اولین نکته ای که به آن پی خواهید برد کیفیت پائین مواد بکار رفته در کابین است. دومین نکته منفی نیز هنگام استفاده از کلیدهای داشبورد خود را نشان خواهد داد چرا که استفاده از آنها مستلزم خم شدن راننده به جلوست.
افرادی که تجربه چندان زیادی برای رانندگی با نیسان پیکاپ را ندارند درهنگام شروع به حرکت دچار یک مشکل اساسی خواهند شد و آن هم برخورد ناخودآگاه دست به اهرم دنده کمکی در هنگام تعویض دندههاست. این موضوع به علت قرارگرفتن بسیار نزدیک اهرم دنده کمکی در کنار اهرم دنده آن است. به نظر میرسد که اگر دنده کمکی در عقب دنده اصلی و به فاصله اندکی از آن قرار میگرفت، مدارا کردن با آن بسیار راحتتر میشد.
ناگفته نماند که طراحی کوتاهتر اهرم دنده کمکی نسبت به دنده، موجب شده تا در طولانی مدت درصد بسیار زیادی از این مشکل برطرف شود.
اگر برای اولین بار سوار بر نیسان پیکاپ شوید، با احساس خشکی بیش از حد تعلیق آن حتما به این فکر میروید که آیا بر روی خودرو کمک فنری نصب شده یا نه ؟! برای آنهایی که بیشتر جابجایی هایشان در مسیرهای نسبتا هموار شهری است خشکی تعلیق این خودرو تاحدودی آزار دهنده خواهد بود، اما درعوض برای افرادی که میخواهند حمل بار را در مسیرهای آفرود انجام دهند، این ویژگی تا مقدار زیادی کمک کار آنان خواهد شد. بنابراین برای خریداری آن میبایست از قبل توقعات خود را کاملا مشخص سازید.
شروع حرکت . . .
نیسان پیکاپهای که در کشور تولید میشوند مربوط به نسل اولیه این خودروست. بر روی پیکاپ موتوری ۲/۴ لیتری با قدرت 150 اسببخار در دور 5600 و گشتاور 208 نیوتنمتر در دور 3600 قرار گرفته است.
اولین نکته ناخوشایندی که حین حرکت متوجه خواهید شد ورود بی تعارف صدای موتور به داخل کابین است. سفت جارفتن دندهها نیز مشکل دیگر نیسان پیکاپ خواهد بود.
شتاب خودرو هرچند حدود 12ثانیه اعلام شده اما با درنظر گرفتن موتور ضعیف آن و همچنین وزن ۱/۶ تنی، آنقدرها هم بد نیست. حداکثر سرعت این وانت ژاپنی نیز به حدود 160 کیلومتربرساعت خواهد رسید. مصرف سوخت پیکاپ ۱۱/۸ لیتر در سیکل ترکیبی صد کیلومتری است؛ البته این رقم گاهی اوقات تا 14 لیتر هم افزایش خواهد یافت.
نیسان پیکاپ در دو نمونه تک کابین و دو کابین قابل سفارش خواهد بود؛ مدل تک کابین وزنی معادل 1635 کیلوگرم داشته و نمونه دوکابین آن نیز 1690 کیلوگرم است. جالب تر اینکه تفاوت سطح امکانات ایندو، تنها در برقی بودن شیشهها در مدلهای دوکابین آن خلاصه می شود.
برای اطلاع از سایر امکانات و ویژگیهای این خودرو میتوان از کاتالوگ زیر که توسط گروه پارسخودرو منتشر شده است نیز بهرهگرفت.
جمع بندی . . .
با داشتن برچسب ۲۹میلیون تومانی (در نمونههای دوکابین) مشخص است که چنین قیمتی برای نیسان پیکاپ در مقابل امکانات و قابلیتهایش کاملا ناعادلانه و غیرمنطقی است. در بازار کار کردهها نیز وضعیت این خودرو مناسب نبوده و با افت قیمت شدیدی همراه خواهد بود.
هزینههای جانبی پیکاپ اندکی زیاد است و لوازم آن هم به فراوانی در بازار یافت نمیشوند. نداشتن کابینی مناسب به لحاظ طراحی، فنربندی خشک به همراه کمکهای ضعیف (علیرغم داشتن زیربندی مناسب) و همچنین مصرف سوخت بالا از دیگر مشکلات نیسان پیکاپ بوده که همچنان نیز دامنگیر این خودروست.
# متن فوق چکیده ای است نسبتا متفاوت از مقاله « پروندهای برای عشق پیکاپها » به نویسندگی عمادالدین جعفری ؛ چاپ شده در دویست و سی و هفتمین شماره « هفته نامه دنیای خودرو »
# کاتالوگ نیسان پیکاپ از« وب سایت گروه پارس خودرو » گرفته شده است.
# تصاویر نمای داخلی خودرو – به غیر از یک مورد – از « وبسایت تخصصی خودروهای دو دیفرانسیل ایران » گرفته شدهاند.
# این مقاله قطعا ایرادات و نقاط ضعفهایی نیز با خود دارد؛ لذا « گروه پدال » صمیمانه منتظر شنیدن نظرات خوانندگان محترم خواهد بود.