اشکودا راپید پورشهٔ فقرا اما غیرقابلاعتماد بود
چه خودرویی است؟
راپید یک کوپهٔ اسپرت بود که در دههٔ 80 توسط اشکودا ساخته شد. این کوپه بر اساس سدان 130/135/136 ساخته شد که آن نیز خود بر اساس سری 105/120/125 ساخته شده بود. اشکودا از نام راپید در دههٔ 30 و 40 هم استفاده کرده بود و دوباره شش سال پیش از این نام برای یک سدان ارزانقیمت لیفتبک استفاده کرد.
کی و کجا ساخته شد؟
اشکودا راپید در سال 1984 بهعنوان جایگزینی برای مدل Garde معرفی شد و تا سال 1990 تولید شد. بسیاری از نمونههای تولیدشدهٔ این خودرو به غرب اروپا و انگلستان صادر شدند اما امروزه تنها کمتر از 50 دستگاه از آنها هنوز هم در این کشور در حال استفاده هستند.
مشخصات فنی
گفتیم که راپید بر اساس سدان 130 ساخته شد و این یعنی پیشرانهٔ آن در عقب نصب شده بود و نیروی خود را هم به چرخهای عقب انتقال میداد. تعلیق جلوی این ماشین از نوع دو جناقی با فنرهای پیچشی بود درحالیکه ترمزهای جلوی آن از نوع دیسکی با کالیپرهای چهار پیستونه و در عقب از نوع کاسهای بودند. برای راپید نیز توسط دو پیشرانهٔ چهار سیلندر تنفس طبیعی ارائه میشد.
چرا بد است؟
این مورد به نقطهنظر شما بستگی دارد. اگر شما راپید را یک خودروی اسپرت تلقی کنید، کاملاً ناامیدتان خواهد کرد چراکه راپید حتی با توجه به استانداردهای دههٔ 80 هم خودروی کُندی بود. موتور قدرتمندتر این ماشین یک واحد 1.3 لیتری با 58 اسب بخار قدرت بود که نیروی آن از طریق یک گیربکس پنج سرعتهٔ دستی به چرخهای عقب انتقال پیدا میکرد و میتوانست راپید را در 16.5 ثانیه از صفر به سرعت صد کیلومتر در ساعت برساند که برای مثال حتی از لادا 2106 هم آهستهتر بود!
اما غیرازاین، مشکل بعدی کیفیت ساخت بسیار پایین و قابلیت اطمینان ضعیف راپید بود بهگونهای که اولین سری از نمونههای تولیدشدهٔ این کوپهٔ موتورعقب که راپید 120 نام داشت، به غیرقابلاعتماد بودن معروف شدند. بهعنوانمثال به دلیل ساختار فنی پیچیده که در آن رادیاتور در قسمت جلوی خودرو نصب شده بود، سیستم خنککننده در موارد زیادی دچار اختلال در آبرسانی میشد که این امر اغلب منجر به داغ شدن بیشازحد موتور میگردید.
در سوی دیگر، هرچند هندلینگ راپید در مقایسه با سدانهای آن دوران اشکودا بهبود یافته بود اما هنوز هم خوب نبود. مشکل اصلی این خودرو توزیع وزن فاجعهآمیز آن بود بهگونهای که چون پیشرانه بهصورت طولی در قسمت عقب نصب شده بود، وزن زیادی بر روی محور عقب قرار داشت درحالیکه بدنه و سیستم تعلیق جلو سبکتر بودند و این موجب عدم تعادل و بیشفرمانی میشد.
اما همه با این نظر موافق نیستند
با تمام این تفاسیر، برخی نظر کاملاً متفاوتی در مورد این خودرو دارند. این دسته از افراد میگویند میتوان اشکودا راپید را با پیشرانهای که در عقب آن نصب شده بود و انتقال قدرت به چرخهای عقب، یک پورشه 911 فقرا دانست. هرچند اشکودا در آن دوران بهعنوان سازندهٔ خودروهای کاملاً قابلاعتماد و باکیفیت شناخته نمیشد اما باید به خاطر داشت که راپید یک خودروی اسپرت پایه با قیمت بسیار پایین بود درحالیکه هزینههای نگهداری آن نیز کم بود. این خودرویی بود که لبخند رضایت را بر لبان راننده مینشاند بدون آنکه نیاز به حساب بانکی چند صد هزار دلاری داشته باشد. این کوپهٔ موتورعقب ارزش مبلغی که برای خریدش پرداخت میشد را داشت.
منبع: Motor1