گروه PSA که مالک سه برند پژو، سیتروئن و دی اس محسوب می شود، از برنامه خود برای بازگشت به بازار خودروی آمریکا خبر داده است.
بر اساس استراتژی پنج ساله PSA که “Push to Pass” (پیشروی تا عبور) نامگذاری شده، انتظار می رود تا سال 2021 محصولات این گروه فرانسوی وارد خاک آمریکا شوند.
هدف این استراتژی که از سال 2016 اتخاذ شده، ایجاد کمپین و سیاست گذاری برای فروش و سود بیشتر اعلام شده و حضور در بازارهای مختلف از جمله چین و ایران به نظر می رسد بخشی از این استراتژی باشد.
بدیهی است هر شرکت خودروسازی برای دستیابی به موفقیت، باید در بازار آمریکا حضور جدی داشته باشد. این کشور در حال حاضر اگر چه دیگر بزرگ ترین بازار خودرویی محسوب نمی شود اما به عنوان دومین منطقه باز هم از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.
فرانسوی ها برای بیش از دو دهه در این بازار رقابتی غایب بوده و به همین دلیل فروش و در نتیجه سود بالقوه زیادی را از دست داده اند؛ البته این در شرایطی محقق می شد که خودروهای فرانسوی توان رقابت با آلمانی های لوکس، ژاپنی های مطمئن، کره ای های ارزان و آمریکایی های قدرتمند را داشتند.
در حال حاضر محصولات فرانسوی نه تنها برتری خاصی نسبت به ساخته های سایر کشورها ندارند، بلکه در مواردی قافیه را به راحتی به رقبا واگذار می کنند.
هر چند در سال های اخیر برنامه ریزی های صحیح باعث شده فاصله فرانسوی ها با بقیه کمتر و کمتر شود، اما با شرایط فعلی باز هم رقابت با خودروسازان مطرح جهانی برای آنها کار دشواری است.
یکی از سیاست های اصلی گروه PSA، استفاده از پیشرانه های سبز و کاهش میزان آلایندگی است؛ به همین جهت حرکت به سمت تولید اتومبیل های هیبریدی شارژی (Plug-in) در دستور کار قرار گرفته و احتمالا تمامی مدل ها با نسخه ای هیبریدی ارایه خواهند شد.
اینکه PSA دقیقا با کدام محصولات خود به آمریکا بازخواهد گشت هنوز مشخص نیست؛ شاید اصلا به جای برندهای پژو و سیتروئن، برند لوکس DS به این منطقه فرستاده شود.
چنانچه انتخاب پیشرانه ها و مدل های ارایه شده آگاهانه باشد، گروه PSA می تواند داستان موفقیت آمیزی را که تویوتا با لکسوس در آمریکا رقم زد، تکرار کند؛ البته در این بین نباید از کنار مارکتینگ هوشمندانه و مناسب نیز به سادگی عبور کرد.
با تفاسیر بالا شاید حضور با برند DS که تصویری تازه و البته لوکس از خودروهای فرانسوی ارایه می کند و همچنین به کارگیری پیشرانه های سبز، جزو استراتژی های احتمالی PSA برای حضور در بازار آمریکا باشد.
این برند برنامه های گسترده ای را برای توسعه تکنولوژی های نو و دوست دار محیط زیست تدارک دیده است و حتی با هدف ایجاد ذهنیت مثبت در نگاه خریداران، در مسابقات فرمولا E (فرمولا الکتریک) نیز حضوری فعال دارد.