حدود دوسال قبل بود که مصوبه ای در راستای منع واردات خودروهای لوکس، گریبان خودروهای وارداتی را گرفت و باعث توقف واردات خودروهایی چون پورشه و مدل های قدرتمند مرسدس بنز، ب ام و و حتی تویوتا و کیا و هیوندایی شد.
در طول این مدت بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران تاکید می کردند که تصویب این قانون براساس حجم موتور (خودروهای مجهز به موتورهای بیش از 2.5 لیتر)، منطقی نیست و جای بحث دارد.
اما تاکنون تغییری در این قانون پر حاشیه ایجاد نشده بود و از این رو بسیاری از خودروهای حتی غیر لوکس، صرفا به دلیل مجهز بودن به پیشرانه های حجیم، اجازه واردات به کشورمان را نداشتند.
این مسئله در عمل باعث ناراضایتی مشتریان از خودروهای وارداتی شده بود، آنچنان که در برخی موارد حتی خودروهای فوق العاده گران قیمت و لوکس نظیر مدل های خاصی از مرسدس بنز ، ب ام و حتی پورشه علیرغم قیمت زیاد، عملکرد فنی کارامدی را از خود نشان نمی دادند و به عبارت دیگر شرایط منطقی بین قیمت خودروها و مشخصات فنی آن ها از بین رفته بود.
از سوی دیگر تصویب این قانون در نهایت نظر قانون گذار را نیز تامین نمی کرد، چرا که با وجود سخت گیری های بسیار، شاهد واردات خودروهایی نظیر پورشه ماکان با قیمت حدودی 700 میلیون تومان یا ب ام و i8 با قیمت فروش بیش از 2 میلیارد تومان بودیم که البته به دلیل برخوداری از موتورهای کم حجم، مشمول این قانون نمی شدند.
بنابراین ساعاتی پیش، دیوان عدالت اداری در راستای اصلاح این قانون، مصوبه قبلی دولت در تاریخ 19 شهریور ماه 1393 را ابطال کرد و از این رو خودروهای توقیفی در گمرک نیز که به دلیل قانون قبلی، مجوز واردات به کشورمان را نداشتند، از گمرک ترخیص خواهند شد.
حالا باید منتظر ماند و دید که شرایط نهایی واردات این خودروها و تعرفه گمرکی در نظر گرفته شده برای آن ها به چه ترتیب خواهد بود.
از سوی دیگر پیش بینی می شود که قوانین جدیدی برای منع واردات خودروهای لوکس ابلاغ شود که احتمالا اینبار به جای حجم موتور، قیمت فروش خودروهای را شامل خواهد شد.
بنابراین تمامی زوایا و عواقب لغو قانون قبلی مشخص نیست.