برند لوکس هوندا که با نام آکورا شناخته می شود. پس از سال ها تحقیق و توسعه، نسل جدید آکورا NSX که یکی از خودروهای اسپرت و محبوب در دهه 90 شناخته می شد را معرفی و روانه خط تولید کرده است.
آکورا NSX جدید به عنوان یک سوپرخودروی هیبریدی شناخته می شود که در مرکز شهر اوهایو تولید خواهد شد. هوندا در آمریکای شمالی روزانه 800 آکورد تولید می کند که جز 10 خودروی پر فروش آمریکای شمالی به حساب می آید اما رقم تولید NSX به عنوان یک سوپرخودروی هیبریدی بسیار کمتر است.
در واقع هوندا پیش بینی کرده که روزی 8 عدد NSX در بهترین حالت خود تولید کند. شرکت هوندا به خبرنگاران اجازه داده است تا نگاهی به خط تولید پیشرفته و اعجاب انگیز محصول خود یعنی آکورا NSX بیاندازند.
پس از فرصت استفاده کردیم و در ادامه نگاهی گذرا به خط تولید این سوپرخودروی هیبریدی می کنیم و سپس به معرفی اختصاری آن خواهیم پرداخت.
1.جوشکاری به روشMIG
شاسی آلومینیومی NSX دارای چند ویژگی منحصر به فرد است که آن را از دیگر رقیبان متمایز می کند. بسیاری از شاسی های آلومینیومی در قالب های مشخص ریخته گری می شود و سپس به وسیله جوشکاری اکسترود به هم جوش داده می شود.
اما هوندا از روش جوش به کمک گاز بی اثر استفاده کرده و قطعات شاسی آن به قدری ظریف و حساس هستند که برای دقت بیشتر کار با کمک یک دستگاه جوش خودکار انجام می شود.
همانطور که در عکس مشخص است دستگاه به صورت خودکار نقاط جوش مشخص شده را پیوند می زند.
2.بازرسی جوشکاری و ریخته گری قطعات
قبل از این که شاسی به مراحل دیگر فرستاده شود بازرسی چشمی می شود و در صورت وجود قطعه معیوب. تعویض و یا به طور کامل رد خواهد شد.
هوندا از روشی جدید برای ریخته گری قطعات آلومینیومی استفاده می کند. قالب شنی وقتی که با آب ترکیب و سپس آلومینیوم مذاب به آن اضافه می شود توسط سیستم واترجت از شن تمیز می شود و با تکرار این مرحله به صورت دقیق خنک کاری قطعه نهایی صورت می پذیرد.
این روش تولید باعث می شود تا قطعات آلومینیوم ظریف تر شوند و وزن آن ها هم کمتر می شود. اما قدرت و استحکام سازه همچنان به قوت خود باقی خواهد ماند و جذب انرژی بیشتری در حین وقوع تصادفات صورت می پذیرد.
3.پایان کار شاسی
در حدود 10 ساعت زمان لازم است تا شاسی NSX به صورت عکس بالا تولید شود. 3 جز فولادی بسیار محکم دیگر هم به این شاسی پیچ می شود.
نگه دارنده بالایی شیشه جل، ستون های A و کناره های سقف خودرو این سه تکه فولادی بسیار محکم و مقاوم را تشکیل می دهند. دلیل استفاده از فولاد هم این است که برای دستیابی به مقاومت مورد نیاز باید از آلومینیوم های بسیار ضخیم تری استفاده می شده که ظاهر ستون ها و دید راننده را مختل می کرده است.
4.رنگ آمیزی شاسی
شاسی نهایی شده به چهارمخزن بزرگ برای رنگ آمیزی برده می شود که در عکس یکی از پاک کننده های روغن و دیگر آلاینده های موجود بر روی شاسی را مشاهده می کنید. سپس شاسی به دو مخزن آب برده و سپس در مخزن حاوی زیرکونیم قرار می گیرد.
روش رنگ آمیزی شاسی بسیار متفاوت با باقی شرکت های خودروسازی است و کمتر مورد استفاده قرار می گیرد. تمام شاسی به رنگ مشکی در می آید و در دو کوره به مدت 50 دقیقه و با درجه حرارت 340 درجه فارنهایتپخته می شود.
5.رنگ آمیزی بدنه
نوبت به رنگ آمیزی پنل های بدنه می رسد. پنل ها از جنس آلومینیوم است و در بخش هایی از جمس پلاستیک و فایبرگلاس هستند.
اینجا هم روبات ها همچنان پیشتاز هستند. انسان ها هم کار روبات ها را چک می کنند و هرجا که نیاز باشد به رفع ایراد رنگ آمیزی می پردازند.
گرچه پوشاننده رادیاتورها تنها به کمک دست رنگ آمیزی می شوند. فرآیند رنگ آمیزی دو روز طول می کشد فرآیند آن به این صورت است که رنگ ها در چندین دوره متناوب 45 دقیقه ای پاشیده و در دمای پایین پخته می شود تا رنگ نهایی مورد نظر بدست آید.
6.مونتاژ نهایی
در حالی که پنل های بدنه در حال رنگ آمیزی است شاسی یک سفر14 ساعته را شروع می کند و به بیش از 22 ایستگاه می رود و در هر ایستگاه حدود 62 دقیقه وقت می گذراند.
تنها ربات حاضر در این لاین، چسب مورد نیاز برای اتصال پنل ها و شیشه را بر روی شاسی می زند. این لاین به موازات سالن رنگ قرار گرفته است. در واقع پنل ها به قدری دیر بر روی خودرو مونتاژ می شوند که احتمال خط و خش افتادگی بر روی آنها به حداقل می رسد.
7.نصب موتور روی شاسی
به بخش مورد علاقه خودمان رسیدیم. جایی که قلب تپنده خودرو بر روی شاسی نصب می شود. همانطور که مشخص است موتور در پایین ترین نقطه شاسی نصب می شود و به کمک پیچ و مهره و نگه دارنده ها به شاسی متصل می شود. برای پیچ و مهره کردن هم از تورک متر استفاده می شود تا دقت و بالانس نیرو ها به حداکثر خود برسد.
8.هم تراز کردن خودرو
وقتی که خودرو به طور کامل تولید شد یک اپراتور سوار بر صندلی به زیر خودرو می رود تا تراز خودرو را چک و تنظیم کند.
9.تست داینو
هر خودرو به کمک داینو به منظور میزان قدرت تولیدی و عملکرد تمام بخش های الکتریکی و ترمزها بر روی غلطک های داینو قرار می گیرد.
میزان جا به جایی پدال ترمز باید دقیقا 55 mm باشد و این بر روی داینو تست می شود. موتور خودرو در نزدیکی کارخانه اصلی مونتاژ و به همراه جعبه دنده که در هاماتسو ژاپن تولید می شود و به محل کارخانه اصلی می آیند.
خودرو بر روی داینو به مدت یک ساعت با سرعت های مختلف تست می شود و هوندا حتی خودرو را تا مرز سرعت 150 مایل بر ساعت هم تست می کند.
این کار باعث می شود که خودرو از همان لحظه تحویل نیاز به آب بندی نداشته باشد و مستقیما پس از تحویل از کارخانه می توان آن را به نزدیک ترین پیست مسابقه برد و از حداکثر عملکرد آن استفاده کرد.
10.بررسی رنگ آمیزی و تست سیستم تعلیق
در ایستگاه یکی مانده به آخر یک تکنسین به داخل خودرو می رود و خودرو بر روی یک دستگاه که به آزمایش سیستم تعلیق بر روی ناهمواری ها می پردازد برده می شود. تکنسین در حین انجام تست، به صدا های تولید شده گوش فرا می دهد تا اگر هر گونه صدای اعم اضافه، شناسایی و عیب یابی شود.
چراغ های قرار گرفته در دور تا دور خودرو هم به تکنسین کمک می کند تا هر گونه خط و خش، زدگی و تو رفتگی را پیدا و عیب یابی کند. در مرحله آخر هم خودرو به اتاق دیگری می رود و با آب پرفشار مشخص خواهد شد که آیا آب به داخل اتاق نفوذ پیدا می کند یا خیر.
اطلاعات فنی آکورا NSX
تولید نسل اول آکورا NSX به بیش از 25 سال قبل باز می گردد. هوندا تصمیم گرفت تا خودروی موتور وسط V-6 بسازد که از شاسی تمام آلومینیومی بهره ببرد و در عین سریع بودن، توانایی رانندگی به صورت روزانه را دارا باشد.
این خودرو با کمک راننده افسانه ای و فقید دنیای فرمول یک یعنی آیرتون سنا تولید شد و به یکی از بهترین خودرو های اسپرت اواخر قرن 20 مبدل شد و تا سال 2005 هم تولید آن ادامه پیدا کرد.
حال نسل جدید آکورا NSX به عنوان یک خودروی هیبرید چهارچرخ متحرک روانه بازار شده است. در این سوپرخودرو بیش از 49 cpu استفاده شده و موتور احتراق داخلی آن از نوع V-6 تویین توربو است که حجمی برابر با 3.5 لیتر دارد و سیلندر ها تحت زاویه 75 درجه به صورت V در کنار هم قرار گرفته اند. این موتور 500 اسب بخار قدرت را در دور 6500 rpm تولید می کند و گشتاور آن هم 406 lb-ft است.
موتور احتراق داخلی با جعبه دنده 9 سرعته دوال کلاچ اتومات عرضه می شود که با کمک آب خنک کاری می شود. گرچه در بین جعبه دنده و میل لنگ موتور احتراق داخلی، یک موتور الکتریکی به قدرت 47 اسب بخار حضور دارد تا در شروع حرکت بیشترین شتاب را برای این خودرو فراهم کند.
در محور جلو هم دو موتور الکتریکی وجود دارد که نیروی 36 اسب بخاری را مستقلا به هر یک از چرخ های جلویی ارسال می کنند. قدرت کلی این خودرو معادل 573 اسب بخار و وزن اعلام شده آن هم 1725 کیلوگرم است.
این خودرو چهار حالت مختلف رانندگی دارد:حالت تمام الکتریکی، اسپرت، اسپرت پلاس و مسابقه ای. قیمت پایه ای آن هم معادل 155 هزار دلار است و این خودرو به صورت مستقیم در کلاس خودرو های اسپرت و سوپر اسپرت قرار می گیرد.
گرچه به دلیل هیبرید بودن متمایز از باقی رقبای تمام بنزینی است. از رقیبان مهم و سرسخت آن می توان به پورشه 911 توربو، آئودی R8، مک لارن 570S و…اشاره کرد که همه آن ها تنها از بنزین قدرت می گیرند.